Blad 52 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 Blijven nog twee moties over. Dat betreft ten eerste de motie van de NLP-fractie over het onafhankelijk onderzoek dat bij de Stichting Werkwijzer gaande is. De wethouder heeft daarop geantwoord. In de Com missie Welzijn is onlangs gesproken over deze kwestie, daarbij is ook aangegeven dat Deloitte en Touche op dit mo ment bezig is met een analyse. De uitkomsten daarvan worden uiteraard ook weer in de commissie gepresenteerd. Daarbij moet ook duidelijk zijn wat de risico's zijn die de gemeen te loopt, dat men bezig zal gaan met nieuwe opbouw van de hele bedrijfsstructuur. Op dit moment wordt de directie waargenomen door Deloitte en Touche. De motie die de NLP- fractie heeft ingediend, gaat om de kwestie van de dubbele rollen, in het bestuur van de Stichting Werkwijzer zitten mensen die tevens lid zijn van het college. Dat blijft na tuurlijk lastig. De opmerking, die de wethouder heeft ge maakt, dat morgen in het college wordt nagegaan wie de ver antwoordelijkheid voor dit beleidsterrein over zal nemen in het college, lijkt ons heel goed. Er is ook een toezegging geweest van de wethouder in de Commissie Welzijn, dat er terug zal worden gekomen op die rolvermenging, dat dus na gegaan zal worden welke rol de desbetreffende bestuursleden hebben gespeeld in de kwestie die aan de orde is. Wat ons betreft zou het zo moeten zijn dat wanneer die informatie gegeven wordt op dat punt en die wat ons betreft niet vol doende is, dat vervolgens besloten kan worden tot vervolg stappen om aanvullende informatie te achterhalen. Op dit moment is dat wat ons betreft niet aan de orde, het staat ook wat haaks op de besluiten die in de Commissie Welzijn onlangs zijn genomen. De voorstellen, die het college toen heeft gedaan bij monde van de wethouder, zijn voor zover ik weet ook geaccepteerd door de voltallige commissie. Daar staat dit voorstel voor een deel ook haaks op. Om die rede nen zullen wij die motie niet steunen. De motie over OZB heeft het college in wezen overgenomen, waarbij niet direct gekoerst wordt op een afschaffing van die OZB. Overigens lijkt het ons dat ook in het recente verleden, afgaand ook op kritiek vanuit andere gemeenten over haken en ogen die aan de OZB zitten, wel eens vaker is nagedacht over een alternatief. Kennelijk heeft dat tot nu toe niet geleid tot een concreet voorstel om die OZB af te schaffen en met een andere systematiek te komen, maar het kan geen kwaad om dat in de VNG nog eens wat te stimuleren. Dus wat ons betreft prima om dat in de VNG opnieuw in te brengen Tenslotte de motie, die wij zelf hebben ingediend, over de eindejaarsuitkering. Het zal u duidelijk zijn dat wij die motie handhaven. Ik heb per interruptie de kritiek op de beantwoording van de wethouder eigenlijk al weergegeven. In wezen is de situatie niet veel anders dan vorig jaar. Ook Blad 53 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 toen was van de COA al sprake, waarin de eindejaarsuitke ring niet meegenomen was. Wat dat betreft is er inderdaad geen verandering. Waar het om gaat is dat vorig jaar de toezegging is gedaan dat de kwestie geregeld zou worden bij het presenteren van plannen over de aanpak van de armoede val op gemeentelijke niveau. Daarvan is nog geen sprake. De wethouder verwijst naar het wachten op rijksmaatregelen. Voor een deel zijn die er overigens wel. In de presentatie van de belastingwetgeving, heffingskorting en belastingen, arbeidskortingen incluis, is vanuit het Rijk ook aangegeven dat dat ondermeer tegemoet zou moeten komen aan de proble matiek van de armoedeval. In die zin heeft het Rijk wel de gelijk wat gedaan. Gemeentelijke maatregelen hebben wij het nog niet over gehad. Die toezegging is gedaan en daar is nog niet aan tegemoet gekomen. Dat kunnen wij nu accepte ren, maar dan wel ook accepteren dat aan de inkomenssitua tie van de Wiw-ers nog niets is veranderd. Dat gaat ons te ver, want die zouden daarvan de dupe worden. Dat is dus ook de reden dat wij die motie handhaven. Dat de VVD-fractie de motie niet heeft ondertekend, vinden wij natuurlijk heel spijtig, maar er zit in ieder geval enige consequentie in hun manier van redeneren. (De heer Van Mourik: Wij hebben ons standpunt over de motie nog niet gegevenIk heb een sterk vermoeden wat het standpunt is, maar wie weet, misschien maakt de heer Van Mourik mij van daag nog tot een gelukkig mens. Ik wacht de reactie af. De PAL/GroenLinks-fractie heeft wel gereageerd en heeft ge zegd dat zij de motie eigenlijk afwijst, omdat het niet in de CAO geregeld is en de gemeente de verantwoordelijkheden van de Stichting Werkwijzer niet over moet nemen. Vorig jaar was er niet wezenlijk van een andere situatie sprake, dus waarom zij nu de motie afwijst, is voor ons een raad sel. Als zij zegt: ik kom eventueel nog met een andere mo tie, die dan te maken heeft met het feit dat de eindejaars uitkering mogelijk belast wordt, dan moet zij ook conse quent zijn, of zij zegt: ik ben er tegen of zij gaat ak koord met de motie. (Mevrouw Uiterwijk Winkel: Dan heeft mevrouw Waanders toch niet echt goed geluisterd, want ik heb duidelijk aangegeven dat als het college zou antwoorden dat het geen belastingtechnische gevolgen zou hebben, wij de motie in overweging zouden nemen. Wij hebben het ant woord van het college aangehoord en ik zal er zometeen zelf in tweede termijn op reageren, maar de insinuatie van me vrouw Waanders is niet juist.) Dan heb ik in ieder geval gereageerd op de eerste opmerkingen van mevrouw Uiterwijk Winkel op de motie en die waren behoorlijk kritisch, omdat zij vond dat de gemeente die verantwoordelijkheid niet over moest nemen. Vorig jaar waren die geluiden anders, laat ik het daar maar bij houden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 27