Blad 58
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
moet natuurlijk altijd plannen op de plank hebben. Soms is
het zo dat je in de toekomst cofinanciering kunt verwachten
ook van andere overheden en dat je geld kunt genereren. Op
zich onderstrepen wij dat ook als VVD-fractie. Ik heb wel
gewezen op het scala aan maatregelen, dat in het MIP is op
genomen. De nota Voortgang Projecten van Stadsontwikkeling,
waarin niet eens alle projecten zijn opgenomen, biedt ook
een beeld van ontzettend veel werk wat wij onderhanden heb
ben. Wij hebben een redelijk beeld van subsidiestromen die
de komende jaren te verwachten zijn, die zijn gebundeld via
een paar grote geldstromen. Ik denk toch dat er een soort
van afweging moet komen, waarbij wij gericht inzetten op
een aantal projecten en waarbij wij er dan ook voor de vol
le honderd procent voor gaan. Daar had ik om gevraagd. Ik
heb begrepen dat het college intern al met een dergelijke
afweging bezig is. Wij zijn als VVD-fractie heel erg
nieuwsgierig naar de uitkomsten van die discussie.
Dan heeft de wethouder onder andere ook gezegd dat de
nieuwbouw/uitleg bijvoorbeeld aan de zuidkant van Leeuwar
den, maar ook in de Bullepolder, complementair is aan de
woningvoorraad in de bestaande stad. Dat vond ik een klein
beetje te mager, want als je naar de analyses kijkt die
bijvoorbeeld aan Levi 2030, OKL en andere beleidsplannen
ten grondslag liggen, dan blijkt juist dat het niet de si
tuatie is van een beetje bijbouwen om aan de vraag van de
zittende bewoners tegemoet te komen, nee het gaat om een
trendbreuk te bewerkstelligen, een trendbreuk waarbij men
sen zich ook van buiten de gemeente Leeuwarden in deze stad
gaan vestigen in nieuwbouwbuurtenDit kan ook in bestaande
wijken, maar onze nieuwbouwplanning is voor een gedeelte op
die beweging, waarvan wij hopen dat die op gang komt, geba
seerd. Dat is dus een ruimere invulling dan alleen het ver
onderstellen van complementariteit ten opzichte van de wo-
ningvraag uit de bestaande voorraad. Dat zegt ook iets over
het feit dat je je nieuwbouw in deze gemeente in deze om
standigheden niet altijd kunt afstemmen op de bestaande
voorraad.
Dan heeft de wethouder aangegeven dat de Wijkontwikkelings
maatschappij of een vorm van PPS, zoals die in de verschil
lende stukken staat, niet zeker is dat die er komt en dat
het zou kunnen zijn dat de gemeente zelf gaat aankopen in
bijvoorbeeld Achter de Hoven/VegelinHij heeft gezegd dat
in december zicht komt op de plannen. Ik kijk dan even naar
de uitspraken in de financiële stukken, die wij de afgelo
pen maanden hebben gezien. Daar staat bijvoorbeeld dat de
Wijkontwikkelingsmaatschappij uitvoeringsplannen moet ma
ken, uitgaande van het grotere wijkplan. Mijn vraag is dan
of de gemeente dit zelf gaat doen. Krijgen wij in december
een concreet uitvoeringsplan of krijgen wij een soort van
tussenstation. Verschillende financiële zaken zijn doorge
Blad 59
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
schoven naar die Wijkontwikkelingsmaatschappij, dat blijkt
ook uit de verschillende stukken. Als zo'n maatschappij er
niet komt, kloppen die ramingen dan nog? Dat zijn zo een
paar vragen die mij te binnen schieten. Maar de bezorgd
heid, die ik heb uitgesproken over de uitvoeringskosten van
de stedelijke vernieuwing, wordt blijkbaar door het college
gedeeld, ze is althans niet weersproken.
De situatie rond Werkwijzer.
Wethouder Hafkamp heeft aangegeven dat er morgen in het
college gediscussieerd zal worden over het feit dat een an
dere bestuurder dan de twee bestuurders van Werkwijzer in
het vervolg de Commissie Welzijn zal gaan informeren. Dat
vinden wij positief. Mijn verzoek ging een beetje verder.
Ik heb er op gewezen dat nu de situatie bestaat dat namens
Werkwijzer een paar bestuurders aan de onderhandelingstafel
zitten en dat namens de gemeente eigenlijk dezelfde be
stuurders in principe aan de onderhandelingstafel zouden
kunnen zitten. Het college ging eigenlijk niet verder dan
informatieverstrekking. Ik heb gevraagd om een functie
scheiding, waarbij de financiële belangen van de gemeente
door andere bestuurders worden vertegenwoordigd dan door de
bestuurders van de Stichting Werkwijzer. De wethouder heeft
gelijk als zij zegt dat wij zelf in april al met brieven
zijn gekomen om die zaak op afstand te zetten, maar nu is
de situatie dat wij voor het feit staan dat sinds die brie
ven toch voor ons gevoel althans niet zoveel is gebeurd en
dat je zit met een club die in zwaar weer verkeert. Dat zou
financiële consequenties voor de gemeente kunnen hebben. Ik
vind dat je die posities dan, ook om een vermeend potenti
eel pettenprobleem, op voorhand in kaart moet brengen en
dat je daar maatregelen voor moet nemen.
De motie, die over Werkwijzer is ingediend, heeft geen be
trekking op de kerstpakketten, maar op het onafhankelijk
onderzoek. Ervan uitgaande dat die functiescheiding wordt
doorgevoerd, zal er een situatie ontstaan waarbij op een
gegeven moment het bestuur van Werkwijzer aan de gemeente
meldt: dit is de rapportage van Deloitte en Touche, zo zijn
wij gevaren, dit zijn de conclusies. De gemeentelijke on
derhandelaars zullen dan moeten beoordelen of die rapporta
ge voldoende is of dat er aanvullend onderzoek noodzakelijk
is. Met andere woorden dan komt de vraag aan de orde die nu
al door middel van deze motie op tafel wordt gelegd. Wij
vinden dat te prematuur en zullen daarom op dit moment de
motie niet ondersteunen.
De motie over de hertaxatie van de OZB. Op dit moment
speelt er natuurlijk een discussie tussen de VNG en het
Rijk over de overdracht van de inning van de OZB naar de
belastingdienst, het schijnt dat die materie heel heftig in
beweging is, dat er felle discussies over worden gevoerd.
De motie gaat erg ver, maar gelukkig wordt niet gevraagd om