Blad 58 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 moet natuurlijk altijd plannen op de plank hebben. Soms is het zo dat je in de toekomst cofinanciering kunt verwachten ook van andere overheden en dat je geld kunt genereren. Op zich onderstrepen wij dat ook als VVD-fractie. Ik heb wel gewezen op het scala aan maatregelen, dat in het MIP is op genomen. De nota Voortgang Projecten van Stadsontwikkeling, waarin niet eens alle projecten zijn opgenomen, biedt ook een beeld van ontzettend veel werk wat wij onderhanden heb ben. Wij hebben een redelijk beeld van subsidiestromen die de komende jaren te verwachten zijn, die zijn gebundeld via een paar grote geldstromen. Ik denk toch dat er een soort van afweging moet komen, waarbij wij gericht inzetten op een aantal projecten en waarbij wij er dan ook voor de vol le honderd procent voor gaan. Daar had ik om gevraagd. Ik heb begrepen dat het college intern al met een dergelijke afweging bezig is. Wij zijn als VVD-fractie heel erg nieuwsgierig naar de uitkomsten van die discussie. Dan heeft de wethouder onder andere ook gezegd dat de nieuwbouw/uitleg bijvoorbeeld aan de zuidkant van Leeuwar den, maar ook in de Bullepolder, complementair is aan de woningvoorraad in de bestaande stad. Dat vond ik een klein beetje te mager, want als je naar de analyses kijkt die bijvoorbeeld aan Levi 2030, OKL en andere beleidsplannen ten grondslag liggen, dan blijkt juist dat het niet de si tuatie is van een beetje bijbouwen om aan de vraag van de zittende bewoners tegemoet te komen, nee het gaat om een trendbreuk te bewerkstelligen, een trendbreuk waarbij men sen zich ook van buiten de gemeente Leeuwarden in deze stad gaan vestigen in nieuwbouwbuurtenDit kan ook in bestaande wijken, maar onze nieuwbouwplanning is voor een gedeelte op die beweging, waarvan wij hopen dat die op gang komt, geba seerd. Dat is dus een ruimere invulling dan alleen het ver onderstellen van complementariteit ten opzichte van de wo- ningvraag uit de bestaande voorraad. Dat zegt ook iets over het feit dat je je nieuwbouw in deze gemeente in deze om standigheden niet altijd kunt afstemmen op de bestaande voorraad. Dan heeft de wethouder aangegeven dat de Wijkontwikkelings maatschappij of een vorm van PPS, zoals die in de verschil lende stukken staat, niet zeker is dat die er komt en dat het zou kunnen zijn dat de gemeente zelf gaat aankopen in bijvoorbeeld Achter de Hoven/VegelinHij heeft gezegd dat in december zicht komt op de plannen. Ik kijk dan even naar de uitspraken in de financiële stukken, die wij de afgelo pen maanden hebben gezien. Daar staat bijvoorbeeld dat de Wijkontwikkelingsmaatschappij uitvoeringsplannen moet ma ken, uitgaande van het grotere wijkplan. Mijn vraag is dan of de gemeente dit zelf gaat doen. Krijgen wij in december een concreet uitvoeringsplan of krijgen wij een soort van tussenstation. Verschillende financiële zaken zijn doorge Blad 59 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 schoven naar die Wijkontwikkelingsmaatschappij, dat blijkt ook uit de verschillende stukken. Als zo'n maatschappij er niet komt, kloppen die ramingen dan nog? Dat zijn zo een paar vragen die mij te binnen schieten. Maar de bezorgd heid, die ik heb uitgesproken over de uitvoeringskosten van de stedelijke vernieuwing, wordt blijkbaar door het college gedeeld, ze is althans niet weersproken. De situatie rond Werkwijzer. Wethouder Hafkamp heeft aangegeven dat er morgen in het college gediscussieerd zal worden over het feit dat een an dere bestuurder dan de twee bestuurders van Werkwijzer in het vervolg de Commissie Welzijn zal gaan informeren. Dat vinden wij positief. Mijn verzoek ging een beetje verder. Ik heb er op gewezen dat nu de situatie bestaat dat namens Werkwijzer een paar bestuurders aan de onderhandelingstafel zitten en dat namens de gemeente eigenlijk dezelfde be stuurders in principe aan de onderhandelingstafel zouden kunnen zitten. Het college ging eigenlijk niet verder dan informatieverstrekking. Ik heb gevraagd om een functie scheiding, waarbij de financiële belangen van de gemeente door andere bestuurders worden vertegenwoordigd dan door de bestuurders van de Stichting Werkwijzer. De wethouder heeft gelijk als zij zegt dat wij zelf in april al met brieven zijn gekomen om die zaak op afstand te zetten, maar nu is de situatie dat wij voor het feit staan dat sinds die brie ven toch voor ons gevoel althans niet zoveel is gebeurd en dat je zit met een club die in zwaar weer verkeert. Dat zou financiële consequenties voor de gemeente kunnen hebben. Ik vind dat je die posities dan, ook om een vermeend potenti eel pettenprobleem, op voorhand in kaart moet brengen en dat je daar maatregelen voor moet nemen. De motie, die over Werkwijzer is ingediend, heeft geen be trekking op de kerstpakketten, maar op het onafhankelijk onderzoek. Ervan uitgaande dat die functiescheiding wordt doorgevoerd, zal er een situatie ontstaan waarbij op een gegeven moment het bestuur van Werkwijzer aan de gemeente meldt: dit is de rapportage van Deloitte en Touche, zo zijn wij gevaren, dit zijn de conclusies. De gemeentelijke on derhandelaars zullen dan moeten beoordelen of die rapporta ge voldoende is of dat er aanvullend onderzoek noodzakelijk is. Met andere woorden dan komt de vraag aan de orde die nu al door middel van deze motie op tafel wordt gelegd. Wij vinden dat te prematuur en zullen daarom op dit moment de motie niet ondersteunen. De motie over de hertaxatie van de OZB. Op dit moment speelt er natuurlijk een discussie tussen de VNG en het Rijk over de overdracht van de inning van de OZB naar de belastingdienst, het schijnt dat die materie heel heftig in beweging is, dat er felle discussies over worden gevoerd. De motie gaat erg ver, maar gelukkig wordt niet gevraagd om

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 30