Blad 68
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
van het kaderplan al gezegd. Maar dat is geen onderdeel van
onze motie. Waar het ons om gaat, is dat er een discussie
op gang komt over de nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van de Stedelijke Vernieuwing. Het zou mooi zijn als de
uitkomst van die discussie zou zijn dat wij met elkaar moe
ten gaan concluderen dat die cijfers wellicht aanpassing
behoeven, maar dat maakt geen onderdeel uit van de motie.
Als de motie in die zin geïnterpreteerd wordt is dat on
juist, het zit namelijk niet bij de besluitvorming, zoals
wij dat hier voorstellen. Het gaat er ons om te praten over
de relevante nieuwe ontwikkelingen, vooral van het afgelo
pen jaar, want dat is tot nu toe absoluut niet aan de orde
geweest, in de gemeenteraad niet, maar ook op bewonersavon
den niet, maar ook niet in brieven die bewoners krijgen van
bijvoorbeeld Bilgaard als het gaat om de stand van zaken
van de Stedelijke Vernieuwing in hun wijk. Dat is wat wij
graag willen en hoe de uitkomst er uit komt te zien, daar
zijn de politieke partijen allemaal zelf bij betrokken.
Sommige woordvoerders zeggen dat zij ervan uitgaan dat met
de toezegging van de wethouder al deze dingen worden meege
nomen. Als er iets is waar je volgens mij in deze beleids
periode niet automatisch van uit moet gaan, is het wel de
Stedelijke Nernieuwing, daar is niks vanzelfsprekend. Dus
wij gaan er ook niet automatisch vanuit dat dit wordt mee
genomen en zullen onze motie handhaven.
De autorisatie.
Ik ben het volledig eens met de uiteenzetting van de heer
Jacobse. Ik heb de memorie van antwoord er nog eens op na
geslagen en ik kan niet anders dan concluderen dat hetgeen
de wethouder in eerste termijn heeft gezegd in tegenspraak
is met wat ik hier in de memorie van antwoord vind. Voor
beelden van comptabiliteitsfuncties en beleidsproducten,
die je daar onder zou kunnen zien, daar is een overlap mo
gelijk van sport en ontspanning naar bijvoorbeeld opvang en
zorgverlening. Dat betekent dus dat er met geldstromen kan
worden geschoven, waar wij als politieke partij bezwaren
tegen kunnen hebben. In die zin willen wij ook niet zover
gaan om het college die vrijheid te geven die nu wordt ge
vraagd. Wij zijn dus wat autorisatie betreft niet akkoord.
De motie van de D66-fractie betreffende de OZB.
Wij zullen die motie steunen. Wij zijn het met de heer
Hoogeveen eens dat hetgeen de wethouder heeft geantwoord
toch iets anders is dan de heer Hoogeveen voorstelt. Om een
voorbeeld te geven, als je kijkt naar een portiekflatje dat
ongelooflijk in waarde is gestegen, dan is dat toch iets
wat heel moeilijk is te verkopen. Daar moet dus naar worden
gekeken om daar iets anders voor in de plaats te stellen.
De motie van de NLP-fractie.
Blad 69
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
De wethouder heeft aangegeven dat er sprake moet zijn van
het scheiden van functies met betrekking tot Stichting
Werkwijzer. Dat lijkt mij juist op dit moment erg verstan
dig, vooral ook aangezien er een wethouder, die nu in het
bestuur zit, al vanaf 1994 betrokken is bij de Stichting
Werkwijzer. Wat ons betreft moet je dat zeker scheiden en
zou hetgeen in de motie van de NLP-fractie wordt gesteld
navolging behoeven. Wij zullen die motie steunen.
Het veiligheidsplan omtrent de opvang van verslaafde dak
en thuislozen. Wij gaan ervan uit dat dit allemaal ook in
de inspraak komt, want u begrijp dat u vooral als college,
maar ook een aantal politieke partijen, wel de nodige good
will hebt te winnen bij de bewoners. Dit lijkt mij een mooi
begin
De motie over de Wiw, ingediend door de PvdA-fractie, zul
len wij steunen. Wij hebben het afgelopen jaar ook nooit
van Wiw-ers gehoord dat er problemen zijn geweest omtrent
de belasting op de eindejaarsuitkering. Ik vind de opmer
king die de PvdA-fractie heeft gemaakt, over hoe het vorig
jaar is gegaan met eventuele consequenties daarvan, te
recht. Wij zullen de motie over het kerstpakket niet steu
nen. Ik denk niet dat de Wiw-ers daar op zitten te wachten.
Het lijkt mij verstandig om deze mensen financieel tegemoet
te komen.
Tot slot, de f 3,5 miljoen uit het MIP, waar wethouder Brok
heeft getracht mij een antwoord op te geven. Hetgeen in het
MIP staat is toch wel heel helder het scheppen van de ruim
telijke voorwaarden om te komen tot een kenniscentrum. Als
ik dat lees, kan ik niet anders dan concluderen dat men er
naar streeft om de kinderboerderij en de manege daar weg te
krijgen, anders kun je er namelijk geen goede ruimtelijk
invulling aan geven, want even verderop heb je een uit
vaartcentrum, het lijkt niet voor de hand liggend dat dat
moet worden geëlimineerd. Ik lees het zo en ik zou er graag
nog een reactie op willen, want het is absoluut niet helder
wat de wethouder nu zegt, als ik het vergelijk met wat in
het MIP staat.
De heer Stoker: Het is een goede zaak dat het college be
reid is de motie van de D66-fractie, door ons mede-
ondertekend, om de toekomst van de OZB binnen de VNG aan de
orde te stellen, uit te voeren. Dat mag in Haren ook ge
beurd zijn, maar het scheelt natuurlijk altijd wanneer gro
tere gemeenten zoals de onze daar ook om vragen. Dit is be
slist geen probleem voor Den Haag alleen, want de OZB is
wel degelijk een lokaal probleem. Dus de VNG is een goed
platform hiervoor.