Blad 68 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 van het kaderplan al gezegd. Maar dat is geen onderdeel van onze motie. Waar het ons om gaat, is dat er een discussie op gang komt over de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de Stedelijke Vernieuwing. Het zou mooi zijn als de uitkomst van die discussie zou zijn dat wij met elkaar moe ten gaan concluderen dat die cijfers wellicht aanpassing behoeven, maar dat maakt geen onderdeel uit van de motie. Als de motie in die zin geïnterpreteerd wordt is dat on juist, het zit namelijk niet bij de besluitvorming, zoals wij dat hier voorstellen. Het gaat er ons om te praten over de relevante nieuwe ontwikkelingen, vooral van het afgelo pen jaar, want dat is tot nu toe absoluut niet aan de orde geweest, in de gemeenteraad niet, maar ook op bewonersavon den niet, maar ook niet in brieven die bewoners krijgen van bijvoorbeeld Bilgaard als het gaat om de stand van zaken van de Stedelijke Vernieuwing in hun wijk. Dat is wat wij graag willen en hoe de uitkomst er uit komt te zien, daar zijn de politieke partijen allemaal zelf bij betrokken. Sommige woordvoerders zeggen dat zij ervan uitgaan dat met de toezegging van de wethouder al deze dingen worden meege nomen. Als er iets is waar je volgens mij in deze beleids periode niet automatisch van uit moet gaan, is het wel de Stedelijke Nernieuwing, daar is niks vanzelfsprekend. Dus wij gaan er ook niet automatisch vanuit dat dit wordt mee genomen en zullen onze motie handhaven. De autorisatie. Ik ben het volledig eens met de uiteenzetting van de heer Jacobse. Ik heb de memorie van antwoord er nog eens op na geslagen en ik kan niet anders dan concluderen dat hetgeen de wethouder in eerste termijn heeft gezegd in tegenspraak is met wat ik hier in de memorie van antwoord vind. Voor beelden van comptabiliteitsfuncties en beleidsproducten, die je daar onder zou kunnen zien, daar is een overlap mo gelijk van sport en ontspanning naar bijvoorbeeld opvang en zorgverlening. Dat betekent dus dat er met geldstromen kan worden geschoven, waar wij als politieke partij bezwaren tegen kunnen hebben. In die zin willen wij ook niet zover gaan om het college die vrijheid te geven die nu wordt ge vraagd. Wij zijn dus wat autorisatie betreft niet akkoord. De motie van de D66-fractie betreffende de OZB. Wij zullen die motie steunen. Wij zijn het met de heer Hoogeveen eens dat hetgeen de wethouder heeft geantwoord toch iets anders is dan de heer Hoogeveen voorstelt. Om een voorbeeld te geven, als je kijkt naar een portiekflatje dat ongelooflijk in waarde is gestegen, dan is dat toch iets wat heel moeilijk is te verkopen. Daar moet dus naar worden gekeken om daar iets anders voor in de plaats te stellen. De motie van de NLP-fractie. Blad 69 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 De wethouder heeft aangegeven dat er sprake moet zijn van het scheiden van functies met betrekking tot Stichting Werkwijzer. Dat lijkt mij juist op dit moment erg verstan dig, vooral ook aangezien er een wethouder, die nu in het bestuur zit, al vanaf 1994 betrokken is bij de Stichting Werkwijzer. Wat ons betreft moet je dat zeker scheiden en zou hetgeen in de motie van de NLP-fractie wordt gesteld navolging behoeven. Wij zullen die motie steunen. Het veiligheidsplan omtrent de opvang van verslaafde dak en thuislozen. Wij gaan ervan uit dat dit allemaal ook in de inspraak komt, want u begrijp dat u vooral als college, maar ook een aantal politieke partijen, wel de nodige good will hebt te winnen bij de bewoners. Dit lijkt mij een mooi begin De motie over de Wiw, ingediend door de PvdA-fractie, zul len wij steunen. Wij hebben het afgelopen jaar ook nooit van Wiw-ers gehoord dat er problemen zijn geweest omtrent de belasting op de eindejaarsuitkering. Ik vind de opmer king die de PvdA-fractie heeft gemaakt, over hoe het vorig jaar is gegaan met eventuele consequenties daarvan, te recht. Wij zullen de motie over het kerstpakket niet steu nen. Ik denk niet dat de Wiw-ers daar op zitten te wachten. Het lijkt mij verstandig om deze mensen financieel tegemoet te komen. Tot slot, de f 3,5 miljoen uit het MIP, waar wethouder Brok heeft getracht mij een antwoord op te geven. Hetgeen in het MIP staat is toch wel heel helder het scheppen van de ruim telijke voorwaarden om te komen tot een kenniscentrum. Als ik dat lees, kan ik niet anders dan concluderen dat men er naar streeft om de kinderboerderij en de manege daar weg te krijgen, anders kun je er namelijk geen goede ruimtelijk invulling aan geven, want even verderop heb je een uit vaartcentrum, het lijkt niet voor de hand liggend dat dat moet worden geëlimineerd. Ik lees het zo en ik zou er graag nog een reactie op willen, want het is absoluut niet helder wat de wethouder nu zegt, als ik het vergelijk met wat in het MIP staat. De heer Stoker: Het is een goede zaak dat het college be reid is de motie van de D66-fractie, door ons mede- ondertekend, om de toekomst van de OZB binnen de VNG aan de orde te stellen, uit te voeren. Dat mag in Haren ook ge beurd zijn, maar het scheelt natuurlijk altijd wanneer gro tere gemeenten zoals de onze daar ook om vragen. Dit is be slist geen probleem voor Den Haag alleen, want de OZB is wel degelijk een lokaal probleem. Dus de VNG is een goed platform hiervoor.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 35