Blad 4
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
meer in termen van beoogde effecten/ operationele doe
len worden beschreven. Een eerste aanzet is merkbaar.
Maar de ambtelijke organisatie, het college, maar zeker
ook de raad heeft nog een flinke klus te klaren. De
raad is immers eindverantwoordelijk voor het benoemen
van beleidsresultatenOm groei van achterstallig on
derhoud op dit terrein tegen te gaan, zou het in ieder
geval goed zijn om bij nieuwe beleidsinitiatieven tel
kens na te gaan of beoogde, waar mogelijk meetbare, ef
fecten in voldoende mate zijn geformuleerd. (Ter illu
stratie verwijs ik naar de bespreking van de afvalstof
fenheffingen die onlangs in de Commissie Bestuur en
Middelen plaatsvond. Door een tweetal partijen werd ge
opperd de kosten voor de aanstelling van de Preventie
medewerker Afvalstoffenheffing niet in de tariefstel
ling mee te nemen, maar in afwachting van de resultaten
van zijn of haar werkzaamheden, gedurende een paar jaar
te bekostigen uit de Algemene Reserve. Vorig jaar be
sloot de raad echter de kosten wel op te nemen in de
tariefstelling, vanuit de veronderstelling dat de func
tionaris zichzelf terug zou verdienen. In de commissie
werd het probleem duidelijk: wat houdt "zichzelf terug
verdienen" in? Met andere woorden welk resultaat moet
de aanstelling van de preventiemedewerker opleveren,
opdat een bekostiging vanuit de tarieven te rechtvaar
digen is? Bekostiging uit de Algemene Reserve is geen
oplossing: over bijvoorbeeld twee jaar zouden we tegen
hetzelfde probleem aanlopen bij het beantwoorden van de
vraag of de functie van preventiemedewerker gecontinu
eerd moet worden. In deze, maar in veel ander gevallen
van beleidsinitiatieven, kan het beoogd effect veel
scherper geformuleerd worden;
2 kan in de Perspectiefnota nog meer het accent komen te
liggen op koerswijzigingen, die het college aan de raad
voorlegt; in de Begroting kan nog meer het accent komen
te liggen op de financiële gevolgen van de koerswijzi
gingen waartoe de raad heeft besloten bij de behande
ling van de Perspectiefnota;
3 dienen bij de presentatie van de Perspectiefnota ook de
jaarrekening en het jaarverslag beschikbaar te zijn,
zodat de raad besluiten waar nodig kan afstemmen op de
uitkomsten van het voorafgaande begrotingsjaar. Boven
dien wordt zo voorkomen dat bij de behandeling van de
jaarrekening voorstellen voor de resultaatbestemming
worden voorgelegd, die eigenlijk bij de integrale afwe
ging bij Perspectief thuishoren;
4 in de Turap, de Jaarrekening en het Jaarverslag dient
het accent te liggen op de melding en verklaring van
beleidsinhoudelijke en financiële afwijkingen ten op
zichte van eerder vastgesteld beleid en budgetten; dat
betekent
Blad 5
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
5 dat op korte termijn duidelijke afspraken worden ge
maakt over wanneer afwijkingen gemeld worden en welke
kwaliteit de verklaring van afwijkingen moet bezitten.
Dit punt kwam in de laatste commissievergadering Be
stuur en Middelen nog ter sprake naar aanleiding van de
berichtgeving in de Turap over de overschrijding op de
personeelslasten met ruim 2 miljoen;
6 tenslotte, het antwoord op de vraag van welke afwijkin
gen melding moet worden gemaakt, is mede afhankelijk
van de vraag op welke niveau overschrijvingen plaats
mogen vinden, met ander woorden welk autorisatieniveau
de raad vaststelt. Dat autorisatieniveau was punt van
bespreking in de commissie. Ervan uitgaande dat het
verbeterplan voor de planning en controlcyclus tegemoet
komt aan wat we nu aan wensen neerleggen, gaat de PvdA-
fractie akkoord met het autorisatieniveau dat het col
lege voorstelt in de Memorie van Antwoord. Als duide
lijke afspraken gemaakt worden over het melden van af
wijkingen en over de kwaliteit van bijbehorende verkla
ringen, is autorisatie op een iets hoger niveau geen
enkele bedreiging voor de controlerende functie van de
raad, maar wel passend bij het sturen op hoofdlijnen.
De PvdA-fractie hoopt dat het verbeterplan, dat we binnen
kort bespreken, tegemoet komt aan onze wensen. Omdat maat
regelen zich voor een deel noodzakelijkerwijs over een lan
gere termijn zullen uitstrekken (met name het beter benoe
men van beleidseffecten in de Begroting)zal in het verbe
terplan duidelijk moeten worden welke maatregelen op welk
moment gerealiseerd moeten zijn.
Mevrouw de voorzitter, in twee commissievergaderingen is
flink gediscussieerd over de dekking van wat ik gemakshalve
maar de noem de risicovoorziening OZB. Ook de PvdA-fractie
heeft aangegeven moeite te hebben met een voorziening van
ruim f 1,7 miljoen, die in de tariefsbepaling wordt inge
bouwd. Met het aangepaste collegevoorstel in de Memorie van
Antwoord kunnen we wel instemmen. We beseffen goed dat de
kans groot is dat aanvullende dekking binnen twee jaar
noodzakelijk blijkt, maar de afspraak die we aan het begin
van de raadsperiode hebben gemaakt, namelijk dat de OZB-
tarieven niet verhoogd zullen worden, blijft met het nieuwe
voorstel overeind.
Naar aanleiding van opmerkingen in de commissie is een deel
van de kerngegevens uit de Begroting aangepast, waaronder
de gegevens over de woningaantallen. Uitgaande van de nieu
we cijfers zal in 2001 sprake zijn van een toename van 395
woonruimten ten opzichte van 2000. Daarmee lopen we nog
niet in de pas met de planning. Overigens heeft het college
in de commissie toegezegd dat binnenkort een nieuwe, aange
paste planning beschikbaar is voor de raad. Die wachten we