Blad 4 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 meer in termen van beoogde effecten/ operationele doe len worden beschreven. Een eerste aanzet is merkbaar. Maar de ambtelijke organisatie, het college, maar zeker ook de raad heeft nog een flinke klus te klaren. De raad is immers eindverantwoordelijk voor het benoemen van beleidsresultatenOm groei van achterstallig on derhoud op dit terrein tegen te gaan, zou het in ieder geval goed zijn om bij nieuwe beleidsinitiatieven tel kens na te gaan of beoogde, waar mogelijk meetbare, ef fecten in voldoende mate zijn geformuleerd. (Ter illu stratie verwijs ik naar de bespreking van de afvalstof fenheffingen die onlangs in de Commissie Bestuur en Middelen plaatsvond. Door een tweetal partijen werd ge opperd de kosten voor de aanstelling van de Preventie medewerker Afvalstoffenheffing niet in de tariefstel ling mee te nemen, maar in afwachting van de resultaten van zijn of haar werkzaamheden, gedurende een paar jaar te bekostigen uit de Algemene Reserve. Vorig jaar be sloot de raad echter de kosten wel op te nemen in de tariefstelling, vanuit de veronderstelling dat de func tionaris zichzelf terug zou verdienen. In de commissie werd het probleem duidelijk: wat houdt "zichzelf terug verdienen" in? Met andere woorden welk resultaat moet de aanstelling van de preventiemedewerker opleveren, opdat een bekostiging vanuit de tarieven te rechtvaar digen is? Bekostiging uit de Algemene Reserve is geen oplossing: over bijvoorbeeld twee jaar zouden we tegen hetzelfde probleem aanlopen bij het beantwoorden van de vraag of de functie van preventiemedewerker gecontinu eerd moet worden. In deze, maar in veel ander gevallen van beleidsinitiatieven, kan het beoogd effect veel scherper geformuleerd worden; 2 kan in de Perspectiefnota nog meer het accent komen te liggen op koerswijzigingen, die het college aan de raad voorlegt; in de Begroting kan nog meer het accent komen te liggen op de financiële gevolgen van de koerswijzi gingen waartoe de raad heeft besloten bij de behande ling van de Perspectiefnota; 3 dienen bij de presentatie van de Perspectiefnota ook de jaarrekening en het jaarverslag beschikbaar te zijn, zodat de raad besluiten waar nodig kan afstemmen op de uitkomsten van het voorafgaande begrotingsjaar. Boven dien wordt zo voorkomen dat bij de behandeling van de jaarrekening voorstellen voor de resultaatbestemming worden voorgelegd, die eigenlijk bij de integrale afwe ging bij Perspectief thuishoren; 4 in de Turap, de Jaarrekening en het Jaarverslag dient het accent te liggen op de melding en verklaring van beleidsinhoudelijke en financiële afwijkingen ten op zichte van eerder vastgesteld beleid en budgetten; dat betekent Blad 5 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 5 dat op korte termijn duidelijke afspraken worden ge maakt over wanneer afwijkingen gemeld worden en welke kwaliteit de verklaring van afwijkingen moet bezitten. Dit punt kwam in de laatste commissievergadering Be stuur en Middelen nog ter sprake naar aanleiding van de berichtgeving in de Turap over de overschrijding op de personeelslasten met ruim 2 miljoen; 6 tenslotte, het antwoord op de vraag van welke afwijkin gen melding moet worden gemaakt, is mede afhankelijk van de vraag op welke niveau overschrijvingen plaats mogen vinden, met ander woorden welk autorisatieniveau de raad vaststelt. Dat autorisatieniveau was punt van bespreking in de commissie. Ervan uitgaande dat het verbeterplan voor de planning en controlcyclus tegemoet komt aan wat we nu aan wensen neerleggen, gaat de PvdA- fractie akkoord met het autorisatieniveau dat het col lege voorstelt in de Memorie van Antwoord. Als duide lijke afspraken gemaakt worden over het melden van af wijkingen en over de kwaliteit van bijbehorende verkla ringen, is autorisatie op een iets hoger niveau geen enkele bedreiging voor de controlerende functie van de raad, maar wel passend bij het sturen op hoofdlijnen. De PvdA-fractie hoopt dat het verbeterplan, dat we binnen kort bespreken, tegemoet komt aan onze wensen. Omdat maat regelen zich voor een deel noodzakelijkerwijs over een lan gere termijn zullen uitstrekken (met name het beter benoe men van beleidseffecten in de Begroting)zal in het verbe terplan duidelijk moeten worden welke maatregelen op welk moment gerealiseerd moeten zijn. Mevrouw de voorzitter, in twee commissievergaderingen is flink gediscussieerd over de dekking van wat ik gemakshalve maar de noem de risicovoorziening OZB. Ook de PvdA-fractie heeft aangegeven moeite te hebben met een voorziening van ruim f 1,7 miljoen, die in de tariefsbepaling wordt inge bouwd. Met het aangepaste collegevoorstel in de Memorie van Antwoord kunnen we wel instemmen. We beseffen goed dat de kans groot is dat aanvullende dekking binnen twee jaar noodzakelijk blijkt, maar de afspraak die we aan het begin van de raadsperiode hebben gemaakt, namelijk dat de OZB- tarieven niet verhoogd zullen worden, blijft met het nieuwe voorstel overeind. Naar aanleiding van opmerkingen in de commissie is een deel van de kerngegevens uit de Begroting aangepast, waaronder de gegevens over de woningaantallen. Uitgaande van de nieu we cijfers zal in 2001 sprake zijn van een toename van 395 woonruimten ten opzichte van 2000. Daarmee lopen we nog niet in de pas met de planning. Overigens heeft het college in de commissie toegezegd dat binnenkort een nieuwe, aange paste planning beschikbaar is voor de raad. Die wachten we

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 3