Blad 80 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 Mevrouw Inberg: Wij hebben nog één punt, dit is een raarn- krediet van f 19 miljoen voor het Programma Infrastructuur, dit is een heel groot bedrag. Volgende maand krijgen wij het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan en dan moeten de verschillende onderdelen opnieuw worden ingevuld. Wij vra gen in dat kader aandacht voor een motie die wij vorig jaar bij Perspectief hebben ingediend, die is toen aangehouden. Dat ging over de fietsrunner, inmiddels heet dit fietshop- per, in het landelijk beleid. Over die motie schijnt ver warring te bestaan. De wethouder heeft de laatste keer, dat ik er naar vroeg, gezegd dat zij het advies afwachten van het Vervoers Coördinatiecentrum Noord-Nederland. Ik heb de directeur gebeld en die zegt dat Leeuwarden helemaal geen advies gevraagd heeft. Noordnet is de opdrachtgever geweest voor het onderzoek. Zij hebben dus ook nooit gebruik ge maakt van het geld van onze motie, waar iedereen toen ei genlijk wel achter stond. Wij hebben dus als Leeuwarden nooit advies gevraagd, blijkt achteraf. Zij willen wel geld geven, maar Noordnet is natuurlijk de opdrachtgever. Ik zou willen vragen om alsnog bij het vervoerscoördinatiecentrum dat advies inderdaad te vragen. Dat advies is wel redelijk bekend, denk ik, want het blijkt een succesvolle onderne ming te zijn als er ruimte voor gemaakt wordt. Men kan dit ook bij www.fietshopper nazien. Dat is de formele weg die bewandeld moet worden om het advies, waar je dus eigenlijk niet voor betaald hebt, toch binnen te krijgen. Maar zou u in het gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan daar beleid op willen maken? De heer Den Oudsten (weth.): Ik ga eerst even in op de vra gen van de heer Feddema, die eigenlijk overdoet wat wij in de commissie al met elkaar hebben afgesproken. Er is toegezegd in de commissievergadering dat wij de in frastructurele werken, die te maken hebben met onderhoud, riolering, etc., in een complete lijst samen met deze wer ken zullen vervatten. Dat kan nu nog niet, omdat de plan ning nog niet helemaal rond is. Begin volgend jaar zal die aan de commissie worden toegezonden, die toezegging had hij al. Verder hebben wij toen uitgebreid gepraat over het feit dat wij wel zullen trachten om zoveel mogelijk doublures te voorkomen, om goede omleidingen te leggen, dat er dus ook meer aandacht voor is en er ook meer hulp van buiten voor is, maar dat nooit helemaal te voorkomen is om overlast zo in te perken dat niemand meer last van omleidingen etc. heeft. Volgende jaar hebben wij wel minder infrastructurele werken op de toeleidende wegen naar de stad. Daarom zal ook de overlast minder zijn dan dit jaar. Maar om een voorbeeld te noemen, in een stukje van de Harlingerstraatweg moet de riolering worden vervangen. Er zal geprobeerd worden om dat zoveel mogelijk met doorgaand verkeer te doen, maar dat zal waarschijnlijk niet geheel lukken. Dat is ook absoluut niet Blad 81 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 zonder overlast te doen. Ik wil voorkomen dat men de illu sie heeft dat wij het zo kunnen regelen dat niemand er last van heeft. (De heer Feddema: Dat hoeft ook niet. Het gaat mij erom dat wij bij de Sophialaan behoorlijke ingrepen doen, dat wordt in het werk gedaan, maar er zal overlast zijn. Tegelijkertijd weten wij ook dat de Beursbrug vanaf het moment dat het werk opgeleverd wordt eenrichtingsver keer is. Het lijkt mij een goede zaak om bij de planning nu al rekening te houden met die dingen.) Dat kan ik toezeg gen, dat gebeurt nadrukkelijk. Verder heeft de heer Feddema gevraagd om de stand van zaken van de subsidies waar Leeuwarden voor in aanmerking komt. Daar hebben wij in de commissie ook even over gesproken en toen heb ik een beetje terughoudend gereageerd. Een stand van zaken van de subsidies waar Leeuwarden voor in aanmer king komt, zijn eigenlijk twee dingen. Er is een rij van subsidies waar Leeuwarden voor kan opteren en er is een rijtje van subsidies waar Leeuwarden ook daadwerkelijk ge bruik van maakt en met welke projecten. Maar een stand van zaken is een momentopname, die op het moment dat u die krijgt altijd weer anders is dan dat die is. Maar opening van zaken daarover is natuurlijk heel goed te geven. (De heer Van MourikHet is misschien goed om even te melden dat bij de voorbespreking binnen de fractie dit punt niet door mij bij de begroting zal worden aangekaartmaar door mijn collega bij dit punt. Ik heb vorig jaar gevraagd of het mogelijk was dat de subsidioloog bij de dienst Stads ontwikkeling, die inmiddels in volle actie is, ook met een overzicht zou kunnen komen over hoe er is gescoord het af gelopen jaar. In dat verlengde moet u de vraag van de heer Feddema zien.) Ik begrijp dat. Ik zal kijken op welk tijd stip wij zo'n overzicht kunnen leveren. Dan de opmerking van mevrouw Inberg over de fietsrunner. Vorig jaar is gezegd te kijken of wij dat samen met de proef openbaar vervoer, dat was ook nog een punt dat er lag, in het kader van het Gemeentelijk Verkeers- en Ver voerplan tot één behandelvoorstel kunnen brengen. Vervol gens heb ik inderdaad tegen haar gezegd dat het VCC daar een advies over geeft, sterker nog het is zelfs een advies waar de Leeuwarder afdeling van haar partij direct bij be trokken is geweest. Dus zij weet er ook echt alles van. Dat vinden wij ook helemaal niet verkeerd. Er heeft een groep rond de advisering gefunctioneerd waar een lid van het af delingsbestuur Leeuwarden van de D66 bij betrokken is ge weest. In alle eerlijkheid vind ik het dus niet zo van be lang dat er een onderzoek is gedaan in opdracht van Noord net in plaats van Leeuwarden, want wij kunnen van het re sultaat van het onderzoek gewoon gebruik maken, met de ont wikkeling van onze eigen beleidsvisie daarop. Dus ik zie daar niet zoveel problemen in. Ik moet ook zeggen dat ik het een beetje gek vind als wij nog een keertje over een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 41