Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
Leeuwarden heeft veel ambities en daar horen forse investe
ringen en langdurige projecten bij, bijvoorbeeld Zuiderbu
ren, Leeuwarden-Zuid. Budgettaire besparingen leveren ons
pas aan het eind van de rit geld op en uiteraard alleen als
we de wind in de rug houden.
De raad zal keuzes moeten gaan maken als we ook na volgend
jaar nieuw beleid willen inzetten. Er is alleen ruimte voor
nieuw beleid als er ombuigingen plaatsvinden.
Dan praat ik nog niet eens over de andere ambities die
Leeuwarden koestert.
Ik heb al een paar projecten genoemd maar er zijn meer,
veel meer:
- de stedelijke vernieuwing;
- de verbouw van het stadhuis;
- Leeuwarden waterstad;
- het Harmoniekwartier;
- achterstallige onderhoud.
Het zal eenieder duidelijk zijn dat er binnen de
PAL/GroenLinks-fractie en de raad gesproken moet worden
over fasering van diverse grote projecten. De komende tijd
staan ons heel wat interessante discussies te wachten.
De PAL/GroenLinks-fractie zal zich verzetten tegen verdere
forse ombuigingen bij de sociale pijler. Wat ik probeer
duidelijk te maken is dat de PAL/GroenLinks-fractie wil
blijven investeren in het welzijn van alle burgers van
Leeuwarden en eerder zal kiezen voor temporiseren van de
ambities op het gebied van Stedelijke Vernieuwing en ont
wikkeling
Het armoedebeleid is een belangrijk aandachtspunt voor de
PAL/GroenLinks-fractie. Niet alleen dit beleid, maar ook
het armoedevalbeleid vraagt alle aandacht. Het college
heeft aangegeven met voorstellen te komen in samenspraak
met het Rijk. Het is erg vervelend om te moeten constateren
dat voorstellen noodgedwongen door de te trage aanpak van
het Rijk zo lang op zich moeten laten wachten. Onze fractie
wil graag weten wanneer het college met voorstellen zal ko
men
Vorig jaar heeft de PAL/GroenLinks-fractie de motie voor de
eindejaarsuitkering mede-ondertekend en daarmee van harte
ondersteund. Wel zijn wij van mening dat een eindejaarsuit
kering tot de secondaire arbeidsvoorziening cq. voorwaarde
behoort, waarvoor de werkgever, in dit geval Werkwijzer,
verantwoordelijk is. Dit moet dan ook in de CAO worden op
genomen. De Stichting Werkwijzer heeft hier geen prioriteit
aan gegeven en is daarmee niet ingegaan op de vraag van de
Ondernemingsraad. Het kan niet de bedoeling zijn dat de ge
meente Leeuwarden structureel de verantwoordelijkheid over
neemt van de werkgever.
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
De motie van de PvdA-fractie is uitermate sympathiek maar
zakelijk en financieel en technisch gezien niet echt ver
standig. Op termijn leidt dit namelijk tot verdere armoede
val. Een eindejaarsuitkering structureel beschikbaar stel
len heeft tot gevolg dat het beschouwd wordt als belastbaar
inkomen en het zou nu al de derde keer zijn, waardoor hier
weinig van overblijft en de groep waar het hier om gaat te
maken zal hebben met de armoedeval. Mocht het college aan
geven dat de uitkering geen nadelige belastingtechnische
gevolgen heeft, dan nemen wij de motie in overweging. Mocht
het college aangeven dat de uitkering wel nadelige belas
tingtechnische gevolgen heeft, overwegen wij met een alter
natieve motie te komen, die geen gevolgen heeft voor de ar
moedeval
De PAL/GroenLinks-fractie bereikte de informatie dat vanaf
1 januari 2001 Leeuwarden de centrumgemeente functie, wat
betreft de maatschappelijke opvang voor de Friese Wouden,
overneemt van de gemeente Smallingerland. Is deze informa
tie correct?
Zo ja, krijgt de gemeente Leeuwarden, behalve dan de midde
len die meekomen vanuit Smallingerland, ook extra middelen
voor het ontwikkelen en implanteren van een regiovisie voor
de gehele provincie of wordt de spoeling voor het Leeuwar
den welzijnsbeleid dunner? Heeft het college wat dit punt
betreft al enig inzicht?
De PAL/GroenLinks-fractie ziet vol verwachting rond Sinter
klaastijd de Cultuurnota tegemoet, helemaal nadat de raad
een motie van onze fractie met betrekking tot de realisatie
en dus ook financiering van een poppodium heeft besloten.
Een mooi voorbeeld van participatie van jongeren, die past
binnen het nieuwe cultuurbeleid.
Graag hadden wij ook onze motie met betrekking tot het
graffitibeleid bij de behandeling van de begroting willen
verzilveren. De stukken zijn tijdens een commissievergade
ring van Bestuur en Middelen ingetrokken. Wij hebben uit de
stukken wel zoveel kunnen opmaken dat de strekking van onze
gerapte motie met betrekking tot graffiti niet over is ge
nomen. Wij zien graffiti niet alleen als verloedering van
de stad, maar ook als uiting van een jongerencultuur, jon
geren die proberen om de stad ook tot de hunne te maken.
Reclame is net zo goed verloedering van het straatbeeld. En
dan heb ik het nog niet eens over zwerfvuil.
Overal zie je reclame bij bushaltes, winkels, billboards,
de reclamebazen en grootwinkelconcerns hebben allang de
stad vervuild.
Beide talen zijn gebaseerd op symbolen, maar die van de re
clame is een code die we blijkbaar wel begrijpen, want dat
is de commerciële taal van de stad.
Uiteraard zijn wij ook niet blij met geklieder op allerlei
panden, maar er zijn ook jongeren die ware kunstwerken kun-