Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 Leeuwarden heeft veel ambities en daar horen forse investe ringen en langdurige projecten bij, bijvoorbeeld Zuiderbu ren, Leeuwarden-Zuid. Budgettaire besparingen leveren ons pas aan het eind van de rit geld op en uiteraard alleen als we de wind in de rug houden. De raad zal keuzes moeten gaan maken als we ook na volgend jaar nieuw beleid willen inzetten. Er is alleen ruimte voor nieuw beleid als er ombuigingen plaatsvinden. Dan praat ik nog niet eens over de andere ambities die Leeuwarden koestert. Ik heb al een paar projecten genoemd maar er zijn meer, veel meer: - de stedelijke vernieuwing; - de verbouw van het stadhuis; - Leeuwarden waterstad; - het Harmoniekwartier; - achterstallige onderhoud. Het zal eenieder duidelijk zijn dat er binnen de PAL/GroenLinks-fractie en de raad gesproken moet worden over fasering van diverse grote projecten. De komende tijd staan ons heel wat interessante discussies te wachten. De PAL/GroenLinks-fractie zal zich verzetten tegen verdere forse ombuigingen bij de sociale pijler. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de PAL/GroenLinks-fractie wil blijven investeren in het welzijn van alle burgers van Leeuwarden en eerder zal kiezen voor temporiseren van de ambities op het gebied van Stedelijke Vernieuwing en ont wikkeling Het armoedebeleid is een belangrijk aandachtspunt voor de PAL/GroenLinks-fractie. Niet alleen dit beleid, maar ook het armoedevalbeleid vraagt alle aandacht. Het college heeft aangegeven met voorstellen te komen in samenspraak met het Rijk. Het is erg vervelend om te moeten constateren dat voorstellen noodgedwongen door de te trage aanpak van het Rijk zo lang op zich moeten laten wachten. Onze fractie wil graag weten wanneer het college met voorstellen zal ko men Vorig jaar heeft de PAL/GroenLinks-fractie de motie voor de eindejaarsuitkering mede-ondertekend en daarmee van harte ondersteund. Wel zijn wij van mening dat een eindejaarsuit kering tot de secondaire arbeidsvoorziening cq. voorwaarde behoort, waarvoor de werkgever, in dit geval Werkwijzer, verantwoordelijk is. Dit moet dan ook in de CAO worden op genomen. De Stichting Werkwijzer heeft hier geen prioriteit aan gegeven en is daarmee niet ingegaan op de vraag van de Ondernemingsraad. Het kan niet de bedoeling zijn dat de ge meente Leeuwarden structureel de verantwoordelijkheid over neemt van de werkgever. Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 De motie van de PvdA-fractie is uitermate sympathiek maar zakelijk en financieel en technisch gezien niet echt ver standig. Op termijn leidt dit namelijk tot verdere armoede val. Een eindejaarsuitkering structureel beschikbaar stel len heeft tot gevolg dat het beschouwd wordt als belastbaar inkomen en het zou nu al de derde keer zijn, waardoor hier weinig van overblijft en de groep waar het hier om gaat te maken zal hebben met de armoedeval. Mocht het college aan geven dat de uitkering geen nadelige belastingtechnische gevolgen heeft, dan nemen wij de motie in overweging. Mocht het college aangeven dat de uitkering wel nadelige belas tingtechnische gevolgen heeft, overwegen wij met een alter natieve motie te komen, die geen gevolgen heeft voor de ar moedeval De PAL/GroenLinks-fractie bereikte de informatie dat vanaf 1 januari 2001 Leeuwarden de centrumgemeente functie, wat betreft de maatschappelijke opvang voor de Friese Wouden, overneemt van de gemeente Smallingerland. Is deze informa tie correct? Zo ja, krijgt de gemeente Leeuwarden, behalve dan de midde len die meekomen vanuit Smallingerland, ook extra middelen voor het ontwikkelen en implanteren van een regiovisie voor de gehele provincie of wordt de spoeling voor het Leeuwar den welzijnsbeleid dunner? Heeft het college wat dit punt betreft al enig inzicht? De PAL/GroenLinks-fractie ziet vol verwachting rond Sinter klaastijd de Cultuurnota tegemoet, helemaal nadat de raad een motie van onze fractie met betrekking tot de realisatie en dus ook financiering van een poppodium heeft besloten. Een mooi voorbeeld van participatie van jongeren, die past binnen het nieuwe cultuurbeleid. Graag hadden wij ook onze motie met betrekking tot het graffitibeleid bij de behandeling van de begroting willen verzilveren. De stukken zijn tijdens een commissievergade ring van Bestuur en Middelen ingetrokken. Wij hebben uit de stukken wel zoveel kunnen opmaken dat de strekking van onze gerapte motie met betrekking tot graffiti niet over is ge nomen. Wij zien graffiti niet alleen als verloedering van de stad, maar ook als uiting van een jongerencultuur, jon geren die proberen om de stad ook tot de hunne te maken. Reclame is net zo goed verloedering van het straatbeeld. En dan heb ik het nog niet eens over zwerfvuil. Overal zie je reclame bij bushaltes, winkels, billboards, de reclamebazen en grootwinkelconcerns hebben allang de stad vervuild. Beide talen zijn gebaseerd op symbolen, maar die van de re clame is een code die we blijkbaar wel begrijpen, want dat is de commerciële taal van de stad. Uiteraard zijn wij ook niet blij met geklieder op allerlei panden, maar er zijn ook jongeren die ware kunstwerken kun-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 9