Blad 6
Verslag van de raadsvergadering van 20 november 2000
zowel intern vanuit de dr. Kuno van Dijk Stichting als het
Straathoekwerk, worden maatregelen genomen. Eén daarvan
heeft u zelf meegedeeld, het aantal bezoekers minimaliseren
en een pasjessysteem toepassen.
Ten aanzien van de overlast op straat zal de politie (dat
heeft ze ook gedaan) regelmatig toezicht houden op het ge
bruik van alcohol, het dealen en het gebruik van verdovende
middelen
Dat betekent dat de politie ook repressief optreedt en zal
optreden. Laat ik daar volstrekt duidelijk over zijn.
Nogmaals, er zijn afspraken gemaakt om het probleem te be
heersen
De heer Roekiman: Op 10 november jl. stond er een bericht
in de krant over de eretitel 'Fietsstad 2000'waaruit
blijkt dat op basis van een uitgebreid objectief onderzoek
van de Fietsersbond, vijf gemeenten genomineerd waren voor
'De Fietsstad 2000'Het gaat om de gemeenten Groningen,
Houten, Wageningen, Veenendaal en Zwolle. De eretitel
'Fietsstad 2000' is uiteindelijk toegekend aan Veenendaal,
omdat zeer hoog is gescoord op kwaliteit van het wegdek en
ook goed is gescoord op aspecten als fietsgebruik, ruimte
lijke ordening, fietstevredenheid en ambitie. Zo is Veenen
daal tevens een van de eerste gemeenten met gratis bewaakte
stallingen bij het station en in het centrum. Daarnaast
doet deze gemeente verschillende fietseducatieprojecten en
dat slaat zeker (als een bom) aan.
Waar het mij om gaat, is het volgende. Hoe kan het zijn dat
Leeuwarden niet in het rijtje van de genomineerden is opge
nomen en zelfs niet meegenomen is in het vooronderzoek? Kan
hiermee geconcludeerd worden dat de situatie in Leeuwarden
op dit moment bar slecht is, waardoor het niet interessant
genoeg is voor de fietser om Leeuwarden in het vooronder
zoek mee te nemen? Is dit voor het college voldoende aan
leiding om het Leeuwarder fietsplan hoge prioriteit te ge
ven in de komende tijd? Zo nee, wat zijn de plannen van het
college om het fietsplan in Leeuwarden te verbeteren?
De heer Den Oudsten (weth.)Waarom is Leeuwarden niet ge
nomineerd voor de eretitel 'Fietsstad 2000'?
We hebben ons niet aangemeld. Er is wel een informatiepak
ket aangevraagd en daarop is besloten om ons niet aan te
melden. De tijd was te kort om daar de redenen van te ach
terhalen. Ik kom daar nog op terug. Temeer daar er volgend
jaar weer een ronde is. De gemeente Leeuwarden zou er dan
deel van uit kunnen maken.
Ook naar aanleiding van deze vraag, denk ik dat het goed is
dat we er nog eens fundamenteel naar kijken of er aanlei
ding toe is om mee te doen.
Blad 7
Verslag van de raadsvergadering van 20 november 2000
U vraagt min of meer of dit een teken aan de wand is dat
het met het fietsbeleid in Leeuwarden slecht gesteld is.
Dat is niet een gerechtvaardigde conclusie. Wij zullen na
melijk in het Gemeentelijke Verkeer- en Vervoerplan een
aparte fietsnota in bespreking geven. We weten waar de
knelpunten liggen. Er wordt dus flink aandacht aan besteed,
hoewel het fietsbeleid in de afgelopen periode niet als zo
danig politiek op de agenda heeft gestaan. Ik kan mij dus
voorstellen dat u die vraag stelt. Het betekent echter niet
dat er niets aan gedaan wordt. De fietsnota ligt er al en
zal u, zodra de andere nota's van het GVVP klaar zijn, ter
hand worden gesteld. Daar kan dan over gedebatteerd worden.
De heer Feddema: De VVD-fractie heeft al jaren gepleit voor
een open markt en dus ruimte voor particuliere initiatieven
inzake kinderopvang in onze gemeente.
Mijn fractie was en is nog steeds tevreden met het raads
voorstel van 14 februari jl. waarbij de gemeenteraad, vol
gens mij ook unaniem, akkoord ging met de keuze om voor een
exclusieve partnerrelatie met de SKL, een heroverweging te
maken en dus ruimte te bieden voor andere aanbieders op het
terrein van de kinderopvang, mits voldaan wordt aan de kwa
liteitseisen die duidelijk zijn vastgelegd in een kwali
teitsver ordening
Door dit besluit wordt de marktwerking in de kinderopvang
bevorderd en kunnen concurrerende aanbiedingen tot lagere
kosten leiden van de gemeente Leeuwarden.
De stimuleringsregeling kinderopvang vanuit het Rijk is
voor Leeuwarden tot en met 2002 positief uitgevallen tot
het aantal van 450 nieuwe kindplaatsen. Dat moet u verme
nigvuldigen met f 12.372,-. In de jaren '97, '98 en '99 kon
SKL slechts 151 kindplaatsen realiseren. Gelukkig mogen nu
ook andere partijen meedoen.
Hoe moeizaam het particuliere initiatief in Wirdum is ver
lopen, dreigt nu ook te gelden voor een heel interessante
landelijk werkende marktpartij, Catalpa, die in samenwer
king met de stichting Pjutteboartersplak in Leeuwarden po
sitie wil verkrijgen. Al in het begin van dit jaar hebben
de eerder genoemde stichting en Catalpa in samenwerking met
de ROC De Friese Poort besloten een kinderdagverblijf op te
zetten in Leeuwarden. De initiatiefnemers hebben een ak
koord met de ontwikkelaarspoot van Woningbouwcorporatie
BWL, die gaat bouwen en vervolgens verhuren aan de initia
tiefnemers nabij het terrein van de Friese Poort aan de Wi-
laarderburenDe gemeentelijke dienst Grondbedrijf heeft
middels een versnelde procedure een en ander positief afge
rond.
Uit een notitie tussen de partijen eerder genoemd en de
wethouder van 27 april 2000, blijkt ook een positieve
grondhouding en insteek vanuit Welzijn.