Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000 vraag ook anders stellen: welke bezwaren zijn er om nu al aan te geven dat we slechts met één concessiehouder in zee willen? Op dit punt wachten wij het antwoord van de wethou der af. Een laatste opmerking over het Wvg-vervoer. De aanvulling in het program van eisen, dat de toekomstige vervoerders goede afspraken moeten maken met TraXX om tot een sluitende en logische vervoersketen te komen, dat moge terecht zijn. Het neemt niet onze zorg weg. Niettemin denken wij dat ook voor het collectief afhankelijk vervoer sprake is van een kwaliteitsverbetering. Samenvattend, in beginsel zijn wij akkoord. Er blijven nog een paar vragen over, die wij graag beantwoord zouden willen zien. De heer Roekiman: Het voorliggend voorstel heeft betrekking op de reorganisatie en de aanbestedingsprocedure van het openbaar vervoer. Mijn fractie heeft al eerder aangegeven inhoudelijk geen bezwaren te hebben tegen het integreren van het openbaar vervoer met de collectieve vervoervoorzie- ning Wvg en de daaraan gekoppelde aanbestedingsprocedure. Wel met dien verstande dat het huidige kwaliteitsniveau als basis moet dienen. De keuze voor een sternet, servicenet en aanvullend net is voor ons niet het probleem. Waar het wel om gaat, is dat de reiziger in de nabije toekomst niet geconfronteerd moet worden met een verslechtering van het openbaar vervoer, maar veeleer moet kunnen beschikken over een kwalitatief verbeterd vervoersysteem. Het uitgangspunt moet wat ons betreft zijn het verder optimaliseren en aantrekkelijk maken van de huidige openbaar vervoervoorziening, die toegankelijk is voor eenieder. De vraag is of het college deze mening deelt en kan toezeggen dat met de invoering van het sternet, servicenet en aanvullend net het huidige kwaliteitsniveau van het openbaar vervoer op zijn minst kan worden gehandhaafd c.q. kan worden gewaarborgd. Het openbaar vervoer moet in de nabij toekomst concurrerend zijn, het moet een goed alternatief zijn voor het autoge bruik. Het gaat dan niet alleen om zaken als prijs en kwaliteit. Wil Leeuwarden de bevoegdheden met betrekking tot het openbaar vervoer behouden en daaruit extra opbreng sten genereren, dan zal er, veel meer dan nu het geval is, gewerkt moeten worden aan het imago van het openbaar vervoer. De CDA-fractie heeft het nodige hierover gezegd. Bussen moeten dan op tijd rijden en de frequentie, beschik baarheid, gerief en comfort van het openbaar vervoer dient goed aan te sluiten op de behoeftevraag van de reiziger. Naast de voorgestelde aanbestedingsprocedure en het daarbij behorende Programma van Eisen zullen nieuwe vormen van Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000 aanbiedingen moeten komen om het openbaar vervoer extra aantrekkelijk te maken. Denkt u daarbij aan dalurenkaarten, kortingskaarten voor het openbaar vervoer van transferium- plekken naar de binnenstad, of gratis openbaar vervoer op bepaalde tijden tijdens de koopzondagen. Hiermee kunnen onrendabele uren beter benut worden en kunnen dergelijke aanbiedingen als instrument dienen om het autoverkeer terug te dringen. Zoals ik zojuist heb aangegeven, gaat het voorstel vanavond over de reorganisatie en de aanbestedingprocedure van het openbaar vervoer en het daarbij behorende Programma van Eisen. In deze fase is het in feite niet aan de orde en zeker te voorbarig om het over de aanbieder van het openbaar vervoer te hebben. Toch wil mijn fractie kenbaar maken dat de Wvg- vervoervoorziening in de nieuwe vorm voor ons een punt van zorg is. Voor een deel heeft dit te maken met het feit dat er over de huidige collectieve Wvg-vervoer tevredenheid bestaat onder de groep ouderen en minder valide mensen. Voor een deel heeft het te maken met het feit dat er onvoldoende duidelijkheid bestaat over de kwaliteit van de dienstverlening en de bereikbaarheid van het nieuwe collec tieve vraag afhankelijk vervoer. Van het college willen we hierover het nodige weten. Duidelijk moet zijn dat mijn fractie alleen zal instemmen met de gunning van het Wvg-vervoer aan de nieuwe aanbieder, als minimaal wordt voldaan aan de huidige kwaliteitseisen van de Wvg-vervoervoorzieningNogmaals, een aanbieder als TraXX is op dit moment niet aan de orde. Toch is mij ter ore gekomen dat mensen bijvoorbeeld uit Heerenveen, die collectief vraagafhankelijk vervoer hebben met TraXX, in combinatie met het carvervoer niet even tevreden zijn met het nieuwe Wvg-vervoer. Algemene klachten zijn bijvoor beeld: langer wachttijden, niet altijd rechtstreeks verbin ding, niet op ieder station is er assistentieverlening beschikbaar voor minder valide mensen met als gevolg lange reistijden, hogere kosten en als je pech hebt is de eindbe stemming onbekend. Duidelijk is dat het huidige Wvg-vervoer op regionaal niveau behoorlijk goed georganiseerd is en dat de doelgroep hierover zeer tevreden is. Eveneens is duidelijk dat TraXX een landelijk dekkende service propageert, maar dat het vervoersysteem niet altijd optimaal is, met alle gevolgen van dien. Het is dan ook van essentieel belang dat er een goede analyse komt van de vervoersbehoefte van de huidige Wvg-gebruikersgroep en deze vervolgens te matchen met de meest gunstige aanbieder. Kortom we kunnen instemmen met het voorliggend voorstel, maar we zullen de aanbesteding in het kader van de Wvg zeker kritisch volgen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 15