Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000
De heer Kalsbeek: Bij de begrotingsbehandeling heeft de SP-
fractie een publieksactie gestart onder het motto 'met de
bus of achter de geraniums'Hierop hebben vele honderden
mensen een kaartje ingestuurd. Zoals nu blijkt niet tever
geefs. In de nieuwe voorstellen is voorzien in een uitbrei
ding van tijden waarop de verschillende bussen gaan rijden.
Er zijn enkele nieuwe opties, zoals routing langs De Kei,
opgenomen. We zijn content met de overname van onze voor
stellen en dus met de verbetering ten opzichte van het
eerste voorstel.
Wat de servicebus aangaat maken we ons zorgen over de
realiseerbaarheid. In Nederland hebben wij in ieder geval
geen bedrijf kunnen vinden die deze bussen nog maakt. We
zouden van de wethouder willen weten hoe dit opgelost moet
worden, immers het speciaal laten maken van deze bussen is
financieel een riskante en dure zaak.
Bij het sluiten van de behandeling van het onderwerp in de
Commissie Stadsontwikkeling viel ons op dat veel partijen
aangaven eigenlijk te weinig te weten van het Wvg-vervoer,
zoals dit er straks uit komt te zien. De gevolgen voor Wvg-
gebruikers kunnen volgens ons erg groot zijn. Bijvoorbeeld
als je met een rolstoel voor een natransport in Eindhoven
belandt, betaal je f 12,50 extra, omdat je in een rolstoel
zit, voor een schoepenwiel f 25,-. Een zone gaat je een
tientje kosten. Dat ligt ver boven de huidige OV-vervoers-
prijzen. We zien ook bij TraXX dat de mensen heel vaak niet
weten wat de rit hen gaat kosten. Het zal moeilijk zijn om
daar een sluitende oplossing voor te vinden. Bovendien
kunnen mensen nu nog wel van deur tot deur reizen, maar dat
kan straks niet, omdat TraXX een criterium heeft dat de
mensen volledig zelfstandig moeten kunnen reizen. Als je nu
met de taxi van A naar B vervoerd wordt, is die eis van
volledige zelfstandigheid minder van belang.
Treinen zijn niet geschikt voor rolstoelgebruikers, omdat
de rolstoelen niet kunnen worden vastgezet. Bij plotseling
remmen worden deze mensen gelanceerd, met alle gevolgen van
dien. Het lijkt ons daarom een goed idee om dit punt nog
even aan te houden en in de volgende vergadering van de
Commissie Stadsontwikkeling, gecombineerd met de Commissie
Welzijn, iemand uit te nodigen van zowel de Gehandicapten
raad als TraXX om de commissie eens goed te informeren over
het ketenvervoer
Omdat eerder is afgesproken dat het huidige niveau het
basisniveau is voor de Wvg-voorzieningen, zullen we bij de
vergunning extra opletten dat de afspraken, gemaakt met
TraXX, ook goeie afspraken zijn.
We gaan er vanuit dat de vergunning in de commissie behan
deld gaat worden.
Verder gaan wij ervan uit dat de notitie, die wij later
gekregen hebben, toegevoegd wordt aan het Programma van
Eisen
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000
Mevrouw Inberg: De D66-fractie is het eens met wat de heer
Stoker heeft gezegd. Deze concessieverlening is vooral
bedoeld om als gemeente zeggenschap te houden over het
openbaar vervoer. Het openbaar vervoer heeft het vreselijk
moeilijk in het land. Het kost erg veel moeite om het hoofd
boven water te houden. We hebben dit als gemeente nog
steeds in eigen hand weten te houden, met name de heer
Timmermans heeft indertijd gevochten met een heel creatief
gebruik van cijfers, om toch te laten zien dat wij groot
genoeg waren om het openbaar vervoer in eigen hand te mogen
houden. Wij zijn er zeker voor dat wij zeggenschap houden
over het systeem. Het idee dat het samengaan van Wvg met
het andere gebruikersvervoer financieel het een en ander
boven water zou houden, dat je dan ook kwalitatief een
beter net zou kunnen krijgen, dat was ook de bedoeling,
ondersteunen wij
De vragen van de heer Kalsbeek, over de problemen met het
materieel en hoe die opgelost kunnen worden, wachten wij
het antwoord van de wethouder op af.
Leeuwarden heeft altijd een goed verstandhouding gehad met
de vervoerder. Wij hebben er als gemeente erg op ingespron
gen om busbanen aan te leggen. Over haltes is goed overleg
geweest. Wij hopen dat dit ook straks zo door zal gaan.
De toezegging van de wethouder op onze vraag over de
bereikbaarheid van De Kei in Bilgaard is gedaan. Daar zijn
we heel erg blij mee.
Blijft de vraag hoe straks met de komende knelpunten wordt
omgegaan. We hebben nog zo veel plannen op de rails als
gemeente. Het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan komt er
nog aan, Leeuwarden-zuid en de problematiek van de binnen
stad komen er aan, het Verkeersmilieuplan zal binnenkort
ook op de rol staan. Hoe eventuele aanpassingen in het
openbaar vervoer worden gedaan en hoe er in de onderhande
lingen met de vervoerder dingen geregeld kunnen worden - ik
denk aan de Oostergoweg wat toch wel een knelpunt is, de
scholieren die nu steeds de weg overvliegen naar het
Commenius, dat soort dingen - hoe die tussentijds kunnen
worden aangepakt.
Wij wachten het antwoord van de wethouder af ten aanzien
van de vraag van de SP-fractie over het Wvg-vervoer.
De CDA-fractie heeft gevraagd, hoe wij omgaan met die twee
kavels en hoe wij alles in de goede hand kunnen houden.
Ik wil die antwoorden eerst nog even afwachten.
De heer Ten Hoeve: Na de commissievergadering nog een
enkele opmerking. Ik vind het een ontzettende ingewikkelde