Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000 De heer Kalsbeek: Bij de begrotingsbehandeling heeft de SP- fractie een publieksactie gestart onder het motto 'met de bus of achter de geraniums'Hierop hebben vele honderden mensen een kaartje ingestuurd. Zoals nu blijkt niet tever geefs. In de nieuwe voorstellen is voorzien in een uitbrei ding van tijden waarop de verschillende bussen gaan rijden. Er zijn enkele nieuwe opties, zoals routing langs De Kei, opgenomen. We zijn content met de overname van onze voor stellen en dus met de verbetering ten opzichte van het eerste voorstel. Wat de servicebus aangaat maken we ons zorgen over de realiseerbaarheid. In Nederland hebben wij in ieder geval geen bedrijf kunnen vinden die deze bussen nog maakt. We zouden van de wethouder willen weten hoe dit opgelost moet worden, immers het speciaal laten maken van deze bussen is financieel een riskante en dure zaak. Bij het sluiten van de behandeling van het onderwerp in de Commissie Stadsontwikkeling viel ons op dat veel partijen aangaven eigenlijk te weinig te weten van het Wvg-vervoer, zoals dit er straks uit komt te zien. De gevolgen voor Wvg- gebruikers kunnen volgens ons erg groot zijn. Bijvoorbeeld als je met een rolstoel voor een natransport in Eindhoven belandt, betaal je f 12,50 extra, omdat je in een rolstoel zit, voor een schoepenwiel f 25,-. Een zone gaat je een tientje kosten. Dat ligt ver boven de huidige OV-vervoers- prijzen. We zien ook bij TraXX dat de mensen heel vaak niet weten wat de rit hen gaat kosten. Het zal moeilijk zijn om daar een sluitende oplossing voor te vinden. Bovendien kunnen mensen nu nog wel van deur tot deur reizen, maar dat kan straks niet, omdat TraXX een criterium heeft dat de mensen volledig zelfstandig moeten kunnen reizen. Als je nu met de taxi van A naar B vervoerd wordt, is die eis van volledige zelfstandigheid minder van belang. Treinen zijn niet geschikt voor rolstoelgebruikers, omdat de rolstoelen niet kunnen worden vastgezet. Bij plotseling remmen worden deze mensen gelanceerd, met alle gevolgen van dien. Het lijkt ons daarom een goed idee om dit punt nog even aan te houden en in de volgende vergadering van de Commissie Stadsontwikkeling, gecombineerd met de Commissie Welzijn, iemand uit te nodigen van zowel de Gehandicapten raad als TraXX om de commissie eens goed te informeren over het ketenvervoer Omdat eerder is afgesproken dat het huidige niveau het basisniveau is voor de Wvg-voorzieningen, zullen we bij de vergunning extra opletten dat de afspraken, gemaakt met TraXX, ook goeie afspraken zijn. We gaan er vanuit dat de vergunning in de commissie behan deld gaat worden. Verder gaan wij ervan uit dat de notitie, die wij later gekregen hebben, toegevoegd wordt aan het Programma van Eisen Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000 Mevrouw Inberg: De D66-fractie is het eens met wat de heer Stoker heeft gezegd. Deze concessieverlening is vooral bedoeld om als gemeente zeggenschap te houden over het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer heeft het vreselijk moeilijk in het land. Het kost erg veel moeite om het hoofd boven water te houden. We hebben dit als gemeente nog steeds in eigen hand weten te houden, met name de heer Timmermans heeft indertijd gevochten met een heel creatief gebruik van cijfers, om toch te laten zien dat wij groot genoeg waren om het openbaar vervoer in eigen hand te mogen houden. Wij zijn er zeker voor dat wij zeggenschap houden over het systeem. Het idee dat het samengaan van Wvg met het andere gebruikersvervoer financieel het een en ander boven water zou houden, dat je dan ook kwalitatief een beter net zou kunnen krijgen, dat was ook de bedoeling, ondersteunen wij De vragen van de heer Kalsbeek, over de problemen met het materieel en hoe die opgelost kunnen worden, wachten wij het antwoord van de wethouder op af. Leeuwarden heeft altijd een goed verstandhouding gehad met de vervoerder. Wij hebben er als gemeente erg op ingespron gen om busbanen aan te leggen. Over haltes is goed overleg geweest. Wij hopen dat dit ook straks zo door zal gaan. De toezegging van de wethouder op onze vraag over de bereikbaarheid van De Kei in Bilgaard is gedaan. Daar zijn we heel erg blij mee. Blijft de vraag hoe straks met de komende knelpunten wordt omgegaan. We hebben nog zo veel plannen op de rails als gemeente. Het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan komt er nog aan, Leeuwarden-zuid en de problematiek van de binnen stad komen er aan, het Verkeersmilieuplan zal binnenkort ook op de rol staan. Hoe eventuele aanpassingen in het openbaar vervoer worden gedaan en hoe er in de onderhande lingen met de vervoerder dingen geregeld kunnen worden - ik denk aan de Oostergoweg wat toch wel een knelpunt is, de scholieren die nu steeds de weg overvliegen naar het Commenius, dat soort dingen - hoe die tussentijds kunnen worden aangepakt. Wij wachten het antwoord van de wethouder af ten aanzien van de vraag van de SP-fractie over het Wvg-vervoer. De CDA-fractie heeft gevraagd, hoe wij omgaan met die twee kavels en hoe wij alles in de goede hand kunnen houden. Ik wil die antwoorden eerst nog even afwachten. De heer Ten Hoeve: Na de commissievergadering nog een enkele opmerking. Ik vind het een ontzettende ingewikkelde

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 16