Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000 Het college kan die concessies verlenen, maar zal dat niet doen na de commissie geraadpleegd te hebben over wat er precies verleend wordt. Dat betekent dat wij zullen zorgen dat wij vooraf, voordat wij daadwerkelijk de concessie verlenen, kijken of voor het besluit dat het college heeft genomen een politieke meerderheid te vinden is. Dat doen we via een commissiebehandeling, dat is wat er gevraagd werd. U heeft terecht gezien dat wij een aantal wijzigingen hebben voorgesteld ten opzichte van het stuk dat in de commissie is geweest. Dat daarbij, zoals de heer Ten Hoeve terecht zegt, de Kei is opgenomen en een aantal andere locaties, die minstens even slecht bereikbaar zijn, niet, dat heeft te maken met het feit dat als je de zaak ter inspraak doet en er zijn bewonersgroepen actief om hun zaak te bepleiten, dat je ook die zaak serieus moet beoordelen. Dat heeft mede aanleiding gegeven voor de stellingname om daar iets aan te doen. Dat kan alleen vanwege het feit dat het niet elders ook gebeurt, dan zouden we fundamenteel in een probleem terecht komen. De heren Stoker en Roekiman hebben een opmerking gemaakt over de proef openbaar vervoer en zijn eigen voorstel over de piekbus. Waar het hier om gaat is dat wij op kosten van het Rijk geen proeven kunnen doen met gratis openbaar vervoer. Ook de piekbus valt in dit verband onder gratis openbaar vervoer. Het onderwerp is absoluut niet vergeten, ik sta nog steeds vierkant achter dit voorstel. Zo is ook in de Staten van Fryslan daar positief over geoordeeld. De Staten zelf willen een voorbeeldfunctie op dat punt vervul len. Wij kunnen dat niet binnen het raam van deze aanbeste ding realiseren. Datzelfde geldt voor het voorstel dat de D66-fractie gedaan heeft over de fietstrein. Ik beschouw dat allemaal in de categorie van het openbaar vervoer zodanig aantrekkelijk proberen te maken dat meer mensen daar gebruik van zullen maken. Wij zullen die voorstellen betrekken bij het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan en er op dat moment op terug komen. Ik weet nog niet exact wanneer dat GVVP er gaat komen, omdat we in het kader van het maken van het GVVP fundamenteel kijken naar een aantal actuele situaties, die zich op dit moment voordoen. Voor de beoordeling van dit voorstel geldt hetzelfde als dat van mevrouw Inberg, ook de proef gratis openbaar vervoer mag niet al te lang op zich laten wachten. De raad krijgt een apart voorstel over de manier waarop wij daarmee omgaan. (Mevrouw Van Ulzen: Ik heb zou de wethouder willen vragen of hij rekening houdt met de vernieuwde inzichten van de minister van VerkeerHet zal u verbazen waar wij allemaal niet rekening mee houden. Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000 Mevrouw Hafkamp (weth.Door een aantal van u zijn opmer kingen gemaakt voor wat betreft het Wvg-vervoer. Zoals de heer Ten Hoeve al zei, uit de notitie blijkt wel dat het gaat om zorg en aandacht voor het Wvg-vervoer. Dat is precies het punt waar het om draaitDoor velen is de zorg uitgesproken over het gebrek aan kwaliteit dat TraXX biedt. Het Rijk en de Gehandicaptenraad zijn momenteel met elkaar in gesprek, juist om te praten over de knelpunten die geconstateerd worden bij TraXX, door het gebrek aan goed vervoer. Ook in de Tweede Kamer zijn er al de nodige vragen over gesteld. De minister wordt ook onder vuur genomen als het gaat om de knelpunten die geconstateerd zijn. Het is in ieder geval een landelijk probleem. Zorg hebben wij daar uiteraard ook over. Die aanbesteding van het nieuwe vervoer is in 2002 een feit. Het contract, dat TraXX heeft, loopt per 1 april 2002 af. Er zal TraXX veel aan gelegen zijn om voor de knelpunten, die gesignaleerd zijn, zo snel mogelijk met een oplossing te komen, gelet op de risico's die dit heeft voor het contract met TraXX. De heer Kalsbeek schetste de nodige problemen. Hij heeft niet zo lang geleden een reis gemaakt en is ergens gestrand vanwege het gebrek aan goede aansluitingen onderweg. De ontwikkelingen die er zijn met TraXX is zeker iets wat wij goed in de gaten zullen houden. Ik kan me voorstellen dat de raad over niet al te lange tijd geïnformeerd wordt over de voortgang van TraXX. Het is belangrijk dat daar de nodige zorg aan besteed wordt, ook al speelt 80% van het Wvg-vervoer zich binnen de gemeentegrenzen af, juist die 20% elders verdient zeer zeker de aandacht. (De heer KalsbeekDie 20% buiten de gemeente is wel 60% van het aantal zones. Naar verhouding heb je veel meer reiskilome- ters buiten de gemeente dan binnen de gemeente.) Dat klopt, dat ben ik met de heer Kalsbeek eens. Nogmaals het heeft alle aandacht. In een notitie is ook al aangegeven dat mensen die gebruik maken van Wvg-vervoer in beginsel niet meer moeten betalen dan het reguliere openbaar vervoerta- rief. Dat is een heel belangrijk punt. Mocht het zo zijn dat zich daar financiële knelpunten voordoen, dan zal in ieder geval gezocht worden naar oplossingen op maat. Het moet niet zo zijn dat iemand daardoor gedwongen wordt om veel meer kosten te maken. De heer Kalsbeek vroeg om het aanhouden hiervan. Gelet op de zorg die er aan besteed wordt en de rapportage die de raad volgend jaar van ons kunt krijgen, vind ik het niet een goed idee om dit aan te houden, juist omdat het in zijn totaliteit meegenomen gaat worden. De heer De Jong van de NLP zei: it soe allegear goed komme moatte. Dêr bin ik it folslein mei iens

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 19