Blad 46
Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000
huurd, zult u tot de ontdekking komen dat die zijn leegloo
puren en improductieve uren voor een gedeelte in rekening
brengt, omdat hij ze verdeelt over de direct productieve
uren. Zo hoort dat intern ook verrekend te worden. De
leegloop en improductieve uren moeten worden versleuteld,
zodanig dat zij tot een tarief leiden voor het aantal
direct productieve uren. Dan is het probleem opgelost, dan
hoeft dit niet ten laste van stelpost arbeidsmarkt
maatregelen te worden gebracht. Er wordt gesproken over het
feit dat deze persoon leegloopuren en improductieve uren
heeft, dat klopt uiteraard. Het is gebruikelijk om die te
verdisconteren in de direct productieve uren. Dat brengen
we niet ten laste van de verlies- en winstrekening.
De heer Den Oudsten (weth.): Het lobbybudget uit het
investeringsdeel van het SIOF. Het interessante is dat de
raad zelf de criteria vaststelt voor het SIOF en dat dit er
niet aan voldoet. Dat heeft te maken met het feit dat we
proberen het karakter van het SIOF in te brengen. Wat de
lobby ook oplevert, het levert niet een rechtstreeks
verband met de opbrengsten, wel een indirect verband
uiteraard. Misschien zelfs wel, als de lobby slaagt, met
meer kosten. We voldoen niet in dat criterium. Het is een
punt dat vaker voorkomt, dat wij een aantal regels hebben
vastgesteld rondom dat deel van het SIOF, die redelijk
klemvast zijn. Wij zouden er misschien nog eens over moeten
praten, maar de raad mag van het college verwachten dat wij
ons aan de voorschriften houden, die de raad zelf heeft
ingesteld. Dat betekent dat het daar niet uit kan. Dan
geldt voor dit soort immateriële moeilijk te traceren
kosten, dat je het op de meest rechtstreekse en boekhoud
kundig meest solide manier afboekt. Als je er geen post
voor hebt, dan doe je het uit de Algemene Reserve.
Er is nog een opmerking gemaakt over het Zuiderplein. Die
opmerking is volkomen correct. Het is de vraag wat wij nu
doen. Wij kunnen het terugnemen, dat is op zichzelf geen
punt. Als men toch niet van plan is er morgenavond over te
praten, dan kunnen we het door laten gaan.
Mevrouw De Haan (weth.): De vraag van mevrouw Dikken over
oudkomers. De gelden voor oudkomers zijn bedoeld voor
taalcursussen in de wijk. Wij hebben bij Perspectief gezegd
dat de behoefte van wijkcursussen toeneemt. We hebben een
ton extra nodig om die extra cursussen in 2001 te kunnen
draaien. Inmiddels is van het Rijk extra geld gekomen. We
kunnen op rijksmiddelen die extra cursussen gaan draaien.
Het geld van het Rijk is al eerder gekomen. Wij konden dit
jaar niet al die extra cursussen organiseren, technisch
gezien niet. Dat betekent dat we dit jaar extra geld
Blad 47
Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000
overhouden. Dat reserveren we voor de taalcursussen voor
volgend jaar, die wel al gepland hadden.
Ik ben nagegaan hoe het zit met het Fonds vluchtelingen.
Het Fonds vluchtelingen is eigenlijk alleen maar een
parkeerfonds voor deze middelen, ook met de titel 'taalcur
sussen oudkomers'. Het geld blijft voor taalcursussen
oudkomers
Wij hebben het een keer ter informatie in de commissie
gehad, overigens ook in het college. Het is goed om het een
keer op de agenda te zetten, zodat we daar inhoudelijk over
kunnen praten.
Het opbouwwerk HWL f 250.000,- extra, dat is op de volgende
manier gekomen. Wij hebben bij Perspectief twee extra
opbouwwerkers gefinancierd voor 2001, dat waren we van
plan, later is dat in de besluitvorming getemporiseerd. We
hebben een probleem voor HWL voor het jaar 2000 opgelost,
omdat wij ervan uit gingen dat er twee extra opbouwwerkers
kwamen, enzovoort. Op het laatste moment hebben wij een
probleem opgelost via de egalisatiereserve, overigens via
het college en ook ter informatie aan de commissie. We
hebben net de evaluatie dienstreserves in de Commissie
Bestuur en Middelen gehad en vastgelegd wat de bedoeling
is. Met terugwerkende kracht kun je zeggen dat de dienste-
galisatiereserve hier niet voor bedoeld was. We hebben in
de Commissie Bestuur en Middelen gezegd dat we er in de
toekomst strak op zullen toezien, dat dit soort dingen niet
via die weg opgelost moet worden.
De heer Den Oudsten (weth.): De subsidiemanager van de heer
Jacobse. Ik heb de onderliggende stukken er niet bij. Ik
ken niet precies de urenverdeling, zoals die er onder
liggen. Het principe van de opmerking is dat je het aantal
rendabele uren op zou kunnen trekken. Dat zal waarschijn
lijk niet 100% zijn. Want ook een extern adviseur zal
altijd zaken doen voor de gemeente, die voor een stukje
onrendabel zijn, die niet toe te rekenen zijn aan projec
ten. (De heer Jacobse: Het gaat er om dat we een bedrijf
zijn. Onrendabele uren, indirect productieve uren verdis
conteerd zijn in de tarievendie je wel in rekening
brengt. Het uurtarief van het aantal uren, dat er werkelijk
gewerkt wordt, in rekening wordt gebracht bij klanten, daar
zit een stukje voor die improductieve uren in.) Het gaat
niet om het tarief zelf, het gaat om de manier waarop wij
de kosten die wij maken voor een dergelijke functionaris
toerekenen aan onze eigen rendabele project. (De heer
JacobseJuist, u moet dus meer toerekenen aan uw eigen
interne producten.) Dan zijn we precies bij de opmerking
die ik maakte. Dat is een punt dat we op zichzelf zouden
moeten bekijken. Ook het toerekenen aan onze eigen projec
ten kent zijn grenzen. Er is een aantal werkzaamheden, dat