Blad 6 Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000 fractievoorzitter ook bij de Perspectiefnota citeerde, als het nodig is zijn wij bereid om eventueel extra middelen hiervoor uit te trekken. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 8 (bijlage nr. 173). De Voorzitter: Aan de orde is Beleidsplan Sociale Zaken Werkgelegenheid 2001. Mevrouw Dolstra: Tijdens de Commissie Welzijn van 23 november j.l. was fractie Dolstra de enige die zich tegen dit nieuwe plan keerde. In het vernieuwingsproces Lokaal Sociaal Beleid kenmerkten zich twee hoofdlijnen: het onderhouden en versterken van kwalitatief hoogwaardige basisvoorzieningen en het voorkomen dat mensen in een achterstandsituatie raken. Bij beide punten heeft onze fractie toch wel zo zijn twijfels. Meermalen wordt hierin een hoofdaannemer een hulpvrager genoemd, waarbij de hulpvrager hulppakketten wordt aangeboden. Dit zijn vast geen kerstpakketten. Het rijksbeleid, hierin wordt gemeld dat het Rijk de gemeente een financiële prikkel geeft om zoveel mogelijk mensen uit een uitkering te helpen en te houden. Deze prikkel houdt in, dat men het overgebleven uitkeringsgeld uit het inkomensdeel in het volgende jaar vrij mag beste den, mits het in het verlengde ligt van de wet. In de oude regeling was het hoe minder mensen een beroep deden op de bijstand hoe minder ontvangsten de gemeente van het Rijk kreeg. De vraag of het nu gaat om mensen te helpen, die in de bijstand zitten, wordt toch wel wat twijfelachtiger. De structuur Uitvoering werk en inkomen. Het landelijke stelsel Herziening Sociale Zekerheid wordt mede vormgegeven door de Sufi-ontwikkelingen, met als doel de invoering van de marktwerking en de sociale zekerheid. In dit hele onderdeel, wat over de Sufi gaat, staat niets over de rechten van de mensen met een uitkering. Navraag door fractie Dolstra bij de Registratiekamer heeft doen blijken dat wat betreft de bescherming van de privacygegevens van de cliënt er helemaal niets is geregeld. In het concept wetsvoorstel Sufi, gedateerd 22 september jl., vraagt de Registratiekamer aandacht voor de risico's van de met de samenwerking tussen publiek gepaard gaande gegevensstromen en de kwetsbare positie waarin de te reïntegreren betrokke Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000 ne verkeert. Ze wijst op het risico dat persoonsgegevens voor andere doeleinden kunnen worden gebruikt, dan waarvoor ze verkregen zijn. Dit is even een citaat in het concept. In het onderdeel: Uitgangspunten activeringen arbeidsmarkt toeleiding wordt als uitgangspunt genoemd 'enabling' wat wil zeggen dat iedereen zelf in zijn of haar levensonder houd moet voorzien. Leuke gedachte, maar ver van de reali teit. Op bladzijde 6 staat een grafiekje waarin het vooral gaat om mensen in de fase 4. Op dit moment is dat 67%. Deze mensen hebben vaak dermate problemen op medisch en psy chisch gebied, dat men mag aannemen dat enabling voor veel van hen niet haalbaar is. Derhalve wordt iedereen gemoni- toord en doorgelicht, omdat de wethouders er vanuit gaan dat iedereen wel iets kan en men zich er niet bij wil neerleggen dat iemand helemaal niets kan. Op zich niets mis mee. Maar mijn vraag is, wordt men verplicht iets te gaan doen of is er sprake van enige vrijblijvendheid? Er komen klachten binnen bij de WAO, dat er nogal eens druk uitgeoe fend wordt op mensen in de fase 4 wat betreft het op traject zetten. Deze vraag betreft mensen die volledig arbeidsongeschiktheid zijn en ontheven zijn van sollicita tieplicht. Ik heb tot nu toe nog nooit een duidelijk antwoord hierop gekregen. Het schijnt dat er inmiddels 700 trajectbureaus in het leven zijn geroepen die met z'n allen uit zijn op de miljoenen die minister Vermeend te verdelen heeft. Voorzitter Kraaienveld van de werkgevers in de metaalbranche noemt het heel cynisch 'een slachtofferindu strie' Nu wordt het helpen van mensen met een uitkering al helemaal twijfelachtig. Bij punt 3, Inkomen zie ik het stukje over de inkomensvoor zieningen staan. Het stellen van de taakstellende normen aan de rechtmatigheid van verstrekkingen. Ik dacht, dit is vreemd, ineens spreken wij van recht. Bij handhaving zie ik de woorden 'misbruik' en 'ten onrechte ontvanger' staan, in het kort fraude. Fraude zou afbreuk doen aan het maatschap pelijk draagvlak. Dit is wel grappig. SBS heeft eens een enquête gehouden naar aanleiding van de beschuldiging van de heer Kamp van de VVD, dat er gefraudeerd werd met bijstandsgeld. Op de vraag of mensen hier begrip voor op konden brengen bleek heel verrassend dat 75% van de geën quêteerden begrip had voor de mensen in de bijstand, die zwart bijverdienen. Hier zie je dat ondanks verwoede pogingen van de overheid om mensen in de bijstand te criminaliseren, burgers goed in de gaten hebben dat je van een bijstandsuitkering niet rond kunt komen. Ook het willen voorkomen dat uitkeringsgerechtigden gestigmatiseerd worden, is zo'n typische zinsnede, waarvan ik denk, hoe verzinnen ze het. Het is immers vooral de overheid zelf die de mensen met een uitkering stigmatiseert. Bijvoorbeeld de vermelding van een oproep waarin staat te zorgen voor een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 4