Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 15 januari 2001 zal zijn. Want dan vind ik, als het nu gaat om inhoudelijke zaken moet je dan ook kunnen zeggen om inhoudelijke redenen moet je die dan ook openbaar kunnen maken.) Maar het seniorenconvent is helemaal geen officieel over legorgaan, dus dat is voor mij een reden om te zeggen, daar hebben we het helemaal niet over. Bovendien ligt dat ver zoek er niet, er ligt een verzoek van de heer Beijert om het verslag van de commissie. (De heer Boorsma: Ja maar wat u nu in feite doet is, als het gaat om seniorenconvent in feite om procedurele rede nen, het is geen adviescommissieen als het gaat om de vraag over de besloten commissiedan probeert u om inhou delijke redenen uw standpunt een draai te geven. Dat vind ik een beetje vreemde manier van redeneren Ik probeer mijn standpunt geen draai te geven, er ligt een officieel verzoek en daar reageert het college op. De heer Jacobse: Ik denk dat mevrouw Waanders en de heer Van Mourik exact hebben weergegeven hoe het niet zou moe ten. Namelijk dat politieke partijen van geval tot geval of op verzoek van een burger gaan beoordelen of een verslag openbaar wordt gemaakt, ja of nee. Dat lijkt mij een hele ongezonde zaak, als we dat afhankelijk van het moment en hoe we daar politiek tegenaan kijken, of we daar politiek gewin van verwachten of niet, dat we dat op die manier gaan bekij ken (De heer Van Mourik: Ik heb heel duidelijk gezegd dat je van geval tot geval de afweging moet maken, of de redenen die destijds ten grondslag hebben gelegen aan het besluit om het niet openbaar te behandelen nog steeds valide zijn. Ik heb ook gezegd dat de heer Jacobse in zijn motie een bepaalde aanzet doet om tot een lijn te komen om ook voor de toekomstvoor vergelijkbare gevallentot een dergelij ke handelwijze te komen. Ik heb ook gezegd dat wij daar open voor staan. Dat lijkt mij wel genoeg.) Dan lijkt het mij ook geen enkel probleem om nu uit te la ten zoeken door het college welke notulen van de afgelopen jaren openbaar kunnen worden gemaakt. Het kan niet zo zijn dat we dat keer op keer gaan doen en dat we hier een be paalde uitzondering voor gaan maken. Ook in het verleden is het regelmatig voorgekomen dat wij van burgers, wellicht niet schriftelijk hier aan de raad gericht, maar dat we toch aan het college verzoeken hebben gekregen om iets openbaar te maken. Ik heb aan u voorzitter regelmatig gevraagd of u de positie van het seniorenconvent wou formuleren en helder wou geven. Wellicht dat dit nu een goede aanleiding is om dat in de toekomst ook te doen. Laat ik het dan zo formuleren, het is in ieder geval in het seniorenconvent aan de orde geweest, je kunt dat noemen 'aftasten', je kunt zeggen, daar is het voorbesproken of hoe je dat ook maar noemen wilt. Als je zegt, wij willen een totaalbeeld geven, dan lijkt het mij niet meer dan billijk dat je zegt, dan geven we het hele pakket, dat rond deze zaak gaat, aan de openbaarheid, dan heb je daarin de helderheid. Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 15 januari 2001 Nogmaals, ik kan mij heel goed voorstellen, dat je zegt over een aantal zaken wil ik in beslotenheid vergaderen, maar ik vind niet dat je per keer, per geval, kunt zeggen ja of nee, want openbaar bestuur betekent dat je voor ie dereen, in gelijke gevallen op een gelijke manier reageert. Ik denk haast dat de rechter dat ook vindt. De heer Krol: In de motie van de NLP-fractie staat bij de overweging dat gelijke verzoeken in gelijke zaken op de zelfde manier behandeld moeten worden. Dat betekent in dit geval, dat verzoeken van wie of wat dan ook, om een beslo ten vergadering openbaar te maken op dezelfde manier zullen worden bekeken als deze zaak. Behandeld in de gemeenteraad en op het moment, zo denken wij erover, de reden van beslo tenheid vervallen is, kan in die raad, net zoals nu, beslo ten worden om die beslotenheid eraf te halen. Dat zegt ei genlijk de motie van de NLP-fractie in de overweging. Want er is niet gevraagd om alle besloten vergaderingen openbaar te maken, dat is niet aan de orde. Dat is dus ook niet wat hij bedoelt met de overweging dat gelijke verzoeken, gelij ke zaken op dezelfde manier behandeld worden. Wij zullen dus niet voor die motie stemmen. Als ermee wordt bedoeld dat de volgende vraag voor een besloten vergadering van 6 weken terug hier behandeld moet worden, dan behandelen we dat en geven we op dat moment de mening omtrent de argumen tatie rondom de beslotenheid. Seniorenconvent, de positie daarvan, daar hebben we het al eens over gehad, daar kan best nog eens over worden gespro ken met partijen onderling. Tot nu toe zie ik dat als een instrument om zo nu en dan procedureel te proberen een aan tal zaken af te tasten, met elkaar in overeenstemming te brengen, om vervolgens niks te besluiten, maar de besluit vorming over te laten daar waar het hoort. Ik denk dat de gemeenteraad dat nodig heeft en nodig blijft hebben. Daarom is het denk ik ook niet interessant om al die dingen open baar te maken; daarom denk ik dat het niet goed is om ook die motie rondom alleen maar de opvang van dak- en thuislo zen openbaar te maken, want ik heb al gezegd: het is inder daad daar besproken in de sfeer van aftasten met betrekking tot procedure, waarbij partijen het niet eens waren, net zoals in de Commissie Welzijn. De heer Van Mourik: Het gebeurt natuurlijk alle dagen dat er verzoeken worden ingediend om stukken, die tot dan ver trouwelijk waren, dat kan ook gaan om B&W nota's, openbaar te maken. Dat gebeurt dan voor de bestuursrechter en dan wordt een beroep gedaan op de Wet van openbaarheid van be stuur. Dan moet in al die gevallen een afweging plaatsvin den of er nog redenen zijn die zich alsnog tegen openbaar making verzetten. Wat wij nu in wezen hebben gedaan is me neer Beijert de gang naar de rechter besparen. Wij houden de eer aan onszelf en we maken het zelf openbaar. Het lijkt me dat daar niks op tegen kan zijn en het lijkt me dat er

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 16