Blad 4
Verslag van de raadsvergadering van 15 januari 2001
plaats, zo ook worden eenvoudige producten aangeboden. De
bedoeling is dat 80% van de vragen van de burger zullen
kunnen worden afgehandeld en het streven is de klant maxi
maal één keer te verwijzen. Dit noemen we Frontofficewerk.
Er is dan sprake van een wezenlijke cultuuromslag.
Zijn wij bereid nu te gaan werken aan de zogenaamde Backof
fice'P Te beginnen met ogenschijnlijk eenvoudige en vanzelf
sprekende zaken, zoals telefonische bereikbaarheid, een
centrale registratie als voorwaarde voor snelle beantwoor
ding van vragen van de burger, een goede interne en externe
klachtenprocedure? De eerste stappen hebben we gemaakt. Het
gaat om wezenlijke cultuurverandering, een verandering van
denken en werken van buiten naar binnen, van de klant naar
de organisatie. Daar hebben we regelmatig met elkaar over
gesproken
We zullen ons vragen moeten gaan stellen over: hoe breed
maken we ons loket, bijvoorbeeld de samenwerking met de
politie, met de belastingen, met woningcorporaties. Hoe
breed maken we ons virtuele loket? Willen wij op locatie
balies openen, onder andere geboorteaangifte in het zieken
huis? Zoals daar vragen over zijn gesteld.
De samenleving is in beweging; stelt hoge eisen aan de
overheid. Het huis van Thorbecke wordt grondig gerenoveerd.
Het samenwerkingsverband tussen VNG en BZK genoemd, 'De
Vernieuwingsimpuls Dualisme en Locale Democratie'richt
zich op één grote cultuurverandering, vernieuwing van het
gemeentelijk bestel. Het raadslid, zo vervolgt dit rapport,
zou zich door de dualisering meer op hoofdlijnen, controle
en vertegenwoordiging moeten gaan richten en de leden van
het college meer op het bestuur. Op die manier kan de kwa
liteit en de herkenbaarheid van het gemeentebestuur worden
verbeterd
Wij hebben met elkaar een eerste aanzet van discussie ge
voerd. Ook hier past een analyse van onze identiteit en het
formuleren van doelstellingen. Veranderingsbereidheid is
noodzakelijk om deze kwaliteitslag tijdens de discussies
over het veranderende bestel te kunnen maken. Deze ingezet
te cultuurvernieuwing loopt parallel aan een structuurwij
zigingsvoorstel van Gemeentewet, Grondwet en medebewindwet-
geving
'De vernieuwingsimpuls' richt zich op het bieden van een
platform voor informatie en ervaringsuitwisseling over de
ontvlechting van raad en college, publieke verantwoording,
burgerparticipatie en het functioneren van politieke par
tijen. De benoemde burgemeester met méér bevoegdheden en
maximale inspraak van de raad wint het tot nu toe, u weet
het, van de gekozen burgemeester. Meer bevoegdheden voor de
burgemeester en een raad-op-afstand die écht controleert en
daardoor meer volksvertegenwoordiger kan zijn. Het zal al
lemaal even wennen zijn.
Het Voorontwerp Wet is in wording. Dit jaar gaat de ont-
werpwet naar de Eerste Kamer. Het streven is om voor de
raadsverkiezingen van 2002 deze wet, al of niet geamen
deerd, aan te nemen. Na 2002 wordt het dan echt anders.
Blad 5
Verslag van de raadsvergadering van 15 januari 2001
Het behoeft geen betoog dat het voeren van discussies over
dit onderwerp noodzakelijk is. Eind vorig jaar hebben twee
deskundige ambtenaren, die mede met mij dit project trok
ken, helaas de dienst verlaten. Daarnaast heeft ons enthou
siaste raadslid, Ariëtte de Prée, voorzitter van de Klank
bordgroep, opgericht naar aanleiding van 'De dag van de
raad', ons ook verlaten. Ik verwijs hierbij naar haar af
scheidsspeech. Conclusie: ik bevind mij thans in een onder-
steuningsvacuüm, waarvan ik overigens doende ben dit weer
op te lossen.
Kortom we zetten binnenkort gezamenlijk de discussie voort.
U zult binnenkort een uitnodiging krijgen al voor de maand
februari. Actuele thema's, zoals een debat over dualisering
lokaal bestuur, al of geen referendum, en wat voor referen
dum, het chatten met de burgers en/of periodieke debatten
over actuele thema's via de locale omroep. Met het uitein
delijke doel dat de kreet: 'Ah, ken't skele ju....' voor
burgers in Leeuwarden geen herkenbare uitdrukking is.
Nu en nog meer voor de toekomst zal er een nijpend tekort
aan werknemers c.q. de gevraagde deskundigheid ontstaan.
Gemeenten, politie, brandweer, ondernemers, alle werkge
vers, zullen er alles aan moeten doen om in dit tekort te
voorzien. De werkgever zal ijveren om in de gunst van de
werknemer te komen. Hij, en wij, zullen het personeel moe
ten koesteren. De organisatie zal flexibel moeten zijn, een
eigentijdse cultuur moeten uitademen, waarbij de werknemer
zich happy en gewaardeerd voelt.
Zoals ik al eerder memoreerde, ambities in ons geval van
het gemeentebestuur zullen op alle niveaus van de werkvloer
vertaald en begrepen moeten worden. Dit betekent een kwali
teitslag van ons productieproces. Het onderzoeksrapport
"Resultaat door investeren in mensen", van drWeggemans,
werkzaam bij Centrum voor Arbeid en Beleid van Rijksuniver
siteit Groningen, kan hierbij een belangrijk instrument
zijn en wordt binnenkort geagendeerd.
Als korpsbeheerder, dus ook als werkgever van de politie,
heb ik natuurlijk dezelfde problemen. Namelijk: recente had
ik 53 vacatures en ik kon er in de regio slechts 21 invul
len. Ook de politie worstelt met een imagoprobleem. Poten
tiële politieagenten aarzelen om, ja ik noem het maar zo,
pispaaltje te worden van uitingen van maatschappelijke on
genoegens. Hetzelfde kan worden gezegd van de huidige poli
tieagent. Het gezag van de politie staat ter discussie en
ik verwijs hierbij naar de recente uitspraken van het Eer
ste Kamerlid Korthals AltesEvenals voor de gemeente geldt
ook voor de politie en de brandweer: Wij zijn er voor ie
dereen. De klant is koning. De klant echter raakt meer en
meer op zichzelf gericht en vergroot daarmee een egocentri
sche cultuur. Hoe het ook zij, de veiligheid en leefbaar
heid van de burger is voor de politie en brandweer hét ul
tieme item.
Ik noem daarbij het gebiedsgericht werken waaronder ook het
recherchewerk, is een absolutie cultuuromslag van de orga
nisatie en haar werknemers met als doel: de politie dichter