Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 15 januari 2001
pleit te proberen dit toch zoveel mogelijk naar voren te
halen
Intussen is het denk ik ook interessant om een relatie te
leggen met het functioneren van de Bastionparkeergarage.
Heel veel dingen, waar we besluiten over nemen, worden na
tuurlijk gedaan op basis van aannames. De eerste geluiden,
maar het is nog maar kort, zijn dat het niet zo'n storm
loopt bij die garage. We hebben er geen behoefte aan om
hele dure dingen neer te zetten, die een hele tijd leeg
blijven staan.
Terecht is er ook in de verschillende notities aandacht
gevraagd voor de Prinsentuin. Duidelijk is te zien dat daar
verval, soms zelfs verloedering, optreedt. Daar moet ook
vernieuwing in het bomenbestand komen. Daar wordt al jaren
over gesproken, nu is het wachten weer op een bepaalde rap
portage, maar er liggen al zoveel. Dat geldt voor meer
plannen, er ligt veel, we moeten naar de uitvoering toe.
Een klein punt, maar wel essentieel, is de markt. Dit is
een groep mensen, die hard voor het dagelijks bestaan moet
sappelen, zij moeten een goede plek hebben. Het gaat nu om
een voorlopige plaats, wij willen heel graag dat in ieder
geval voorlopig de markt, laat ik niet zeggen op het Waag-
plein, maar rond de Waag (er zijn veel meer mogelijkheden)
gevestigd wordt. De Kelders, één van onze karakteristieke
stadsgezichten van groot belang, in het verleden eigenlijk
niet zo goed gerestaureerd, vraagt nu om volle aandacht. Ik
heb vertrouwen in de plannen waaraan gewerkt wordt en we
moeten al die moeilijke Kelders, die soms op instorten
staan, niet in de eerste plaats als een probleem ervaren,
maar als een uitdaging, want daar ligt een uniek stukje
stad, middeleeuws met prachtige kelders. Laten we proberen
daar weer wat van te maken. Dat is net als in Utrecht een
uitdaging.
Een uitdaging vind ik ook, het wordt maar zijdelings ge
noemd hier, het Stadhuis. Mijn fractie vindt het niet ac
ceptabel dat wij pas in 2004 weer naar het Stadhuis kunnen.
De discussie lijkt, tenminste wat de begeleidingscommissie
betreft, wat stil te staan, maar daar zullen toch, hoe
moeilijk het financieel ook is, knopen doorgehakt moeten
worden, er moet duidelijkheid komen. Hoe mooi deze zaal ook
is, ik vind de raadszaal mooier, wij moeten daar weer naar
terug en liefst zo snel mogelijk. In ieder geval verwacht
ik van het college dat ons snel wordt voorgelegd hoe het
verder zal gaan.
Tenslotte, dat kwam een beetje door de inspraak in de com
missie, we moeten ons ook herbezinnen op het verkeer in de
stad. In groter verband, maar daar gaat het nu over, het
verkeer rond en in de binnenstad. Daarbij vind ik dat we
ons moeten realiseren dat er een eind komt aan wat de bin
nenstad kan hebben, dat is gewoon qua ruimte, qua breedte,
wat nou de Voorstreek is, dat kan niet meer. Ook zijn er
fysieke belemmeringen, we hebben het over de pijpen gehad,
de bestrating en de bruggen kunnen zeker het zware vracht
Blad 13
Verslag van de raadsvergadering van 15 januari 2001
verkeer niet dragen. Er zijn dus begrenzingen in die sfeer.
In die zin ben ik echt geschrokken van de inspraak die
avond door een groep winkeliers. Het was niet LEON, waar de
gemeente al heel lang overleg mee voert en die ook een ver
tegenwoordiger is van die groep, maar deze groep opereerde
daar buitenom, had ook geen contact, kwam niet op vergade
ringen en sloeg - ik draai er niet omheen - een toon aan,
dat was een geluid uit de zeventiger jaren. De auto is het
boodschappenwagentje en die moet tot aan de toonbank kunnen
rijden, daar kwam het ongeveer op neer. Het probleem werd
gesignaleerd en die problemen signaleert de gemeente ook,
maar er werd geen enkele oplossing, geen enkel alternatief
aangedragen. In die sfeer kan de gemeente natuurlijk niet
verder. We moeten ons herbezinnen op dat verkeer. Ik ver
wacht ook van het college, maar van onszelf ook, een open
opstelling daarin, maar er moet wel gecommuniceerd worden.
Mijn fractie heeft ook altijd gezegd: "We hebben bepaalde
beslissingen genomen, maar we moeten er altijd naar kijken
hoe ze uitwerken"En wat ik nu zeg, een beetje boos, houdt
niet in dat wij ons niet moeten bezinnen op het maken van
nieuwe keuzen of het heroverwegen van keuzen. Ik denk, en
dat staat ook al in bepaalde stukken, dat een Eerste Ka-
naalbrug, ik noem maar een paar voorbeelden, van zuid naar
noord, om toch de ring rond de binnenstad vollediger te
krijgen of de discussie over het éénrichtingsverkeer op de
Westersingel, een soepeler doorstroming van het Zuider
plein, mogelijk zijn door een van de plannen die gepresen
teerd is. Dat zijn dingen waar wij als raad en als college
naar moeten zien of we daar toch betere oplossingen voor
krijgen. Maar het eerste blijft staan 'er is een grens aan
alles', en het tweede ook 'zoeken naar nieuwe mogelijkhe
den' Maar dat kan alleen wanneer dat gaat in een gezamen
lijke verantwoordelijkheid. We doen het ook voor de midden
stand, ook voor de winkelier, voor al onze burgers.
De heer Roekiman: In de Commissie Stadsontwikkeling heeft
mijn fractie het nodige gezegd over het plan van aanpak
'Binnenstad Nieuwe Stad' periode 2001 tot 2004. Op zich
kunnen we er vanavond heel kort over zijn. Maar als we kij
ken naar de memo, die we vanmiddag hebben ontvangen, dan
heeft mijn fractie moeite met de beantwoording c.q. het
voorstel vermeld onder punt 19. Het gaat namelijk over het
parkeren op het WilhelminapleinDestijds is de afspraak
gemaakt om gedurende de bouw van de parkeergarage Oldehoof-
sterkerkhof gebruik te maken van het Wilhelminaplein en wel
als tijdelijke oplossing. Mijn fractie is van mening dat
deze afspraak in stand moet blijven. Uit de voortgangsrap
portage Ontwikkeling Oldehoofsterkerkhofdie we morgen in
de commissie zullen behandelen, blijkt dat de bouw van de
garage Oldehoofsterkerkhof op zijn vroegst in de eerste
helft van 2003 van start gaat. In de memo staat nu geheel
wat anders, namelijk dat het Wilhelminaplein vanaf maart
dit jaar zal worden ingezet als parkeerplaats op de donder
dag en de zaterdag. Dit is niet conform de afspraken. Mijn
fractie ziet het nut er niet van in dat het op deze manier