Blad 52 Verslag van de raadsvergadering van 12 februari 2001 Cement'Om gelijk te blijven lopen met de landelijke Cultuurnota Door krantenartikelen, door geruchten over subsidie voor het Princessehofhad ik een vooroordeel tegen de landelij ke Cultuurnota gekregen. Maar nu ik de Nota Cultuur als confrontatie en ruimbaar voor culturele diversiteit als vergelijking naast onze Cultuurnota heb gelegd, heb ik toch wel waardering gekregen voor de staatssecretaris. U zult aan het eind merken waarom. Er staan mooie enormiteiten in, zoals wie nog geen subsidie heeft, die wil subsidie', dat merken we dan en 'wie al wel subsidie heeft, wil meer'En nog eentje: 'De Cultuurnota is geen instrument meer voor verandering, maar een toegangskaartje voor het eeuwige leven'De staatssecretaris constateert dat cultuurbeleid tot cultuuraanbodbeleid is verworden, dat voor het aanbod publiek moet worden gezocht. Dit noemen we dan participa tie. Dus Leeuwarden heeft een participatiebeleid. Hij geeft vier redenen waarom cultuurbeleid als aanbodbe- leid tekort schiet, daar ga ik nu niet op in. In onze Cultuurnota staat als beleid, versterking van het productieklimaat, aanbod dus, met als noodzakelijke conse quentie de bevordering van de participatie. De Cultuurnota is een fijn, maar zorgvuldig afgewogen, subsidiestelsel. De veilige haven van aanbodsubsidies belemmeren wel de dyna miek. Er is vorig jaar een adviescommissie ingesteld van professionals, welke adviseren zal voor de amateurkunst. Zij krijgt subsidie wanneer ze vernieuwende projecten aanbiedt met uitstraling voor de stad. Dat wil de staatsse cretaris ook. Ik heb brieven van de staatssecretaris aan onze wethouder gezien, waarin zij zeer genoeglijk over deze items gesproken hebben. In het cultuuraanbod ontbrak nog een portie popcultuur. Leeuwarden zou een onderscoring hebben bij het landelijk gemiddelde. Een overschrijding van dit getal lijkt mij bijna onmogelijk. Als ik in de auto rijd, is het niet mogelijk een zender te vinden zonder pop. Op een zaterdag ochtend waren er wedstrijden tussen de dorpsscholen in Fryslan, wat er voor ballast in die hoofdjes zat over de vergankelijke pophelden, hou je niet voor mogelijk. Doe ik de televisie aan, dan zie ik een zee van mensen deinend met de armen omhoog als zeepoliepen, 's Morgens doe ik mijn ogen open bij het geluid van de wekkerradio met Aaipop, I do, I feel, I love en I wanna fuck you. In de commissiever gadering heb ik aangegeven dat deze grote belangstelling voor mij niet hoeft, dat ik een monocultuur vreesde. Ook in de commissievergadering heeft de wethouder gepro beerd in de zeer korte tijd, die hem daartoe was gegeven, zoveel mogelijk vragen te beantwoorden. Hij krijgt nu natuurlijk ook heel weinig tijd. Na de vergadering bleven nog enige zaken onze fractie niet geheel duidelijk. In de Blad 53 Verslag van de raadsvergadering van 12 februari 2001 afgelopen week is er dan ook schriftelijk en mondeling contact met de wethouder geweest om over deze zaken duide lijkheid te verkrijgen. Vooral op de eufemistisch ondiplo matieke voortzetting van de toegezonden post over Theater Romein door een belangengroep. Dat overleg met de wethouder heeft ons voldoende vertrouwen gegeven dat met de voorstel len van het college een onafhankelijk voortbestaan van Theater Romein mogelijk is en daarbij naast pop ook andere vormen van kleinschalig theater een plaats kunnen behouden. Ik heb een zwak voor cultuureducatie. Bij een werkbezoek aan de Vrijheidsschool hebben wij ook een klas bezocht met naschoolse activiteiten. Het woord 'opvang' wil bij niet over de lippen. Een tiental kinderen waren aan het kleien. Ik was ontroerd door de werkstukken, wat een creativiteit. Nadien ben ik een groot voorstander van naschoolse activi teiten geworden. Daarmee annex trof mij de inspreker van Parnas. Deze wilde alleen een breed pallet op de scholen onderwijzen. Hij wou niet beëngd zijn tot popcultuur op de school te onderwijzen. Hij wou een heel breed scala onder wijzen. Daar ben ik het volkomen mee eens. Het onderwijs op scholen wordt niet alleen gegeven om een beroep te leren en voor kennisoverdracht, zeker ook voor cultuuroverdracht en voor de persoonlijke vorming. In mijn notitie over jeugdbe leid heb ik aangegeven dan één van de drijvende krachten bij de persoonlijkheidsontwikkeling is de creativiteit. In creativiteit zijn we mens. Omdat ik dit zo'n belangrijk gegeven vind, heb ik ter stimulering van beleid op dit gebied van cultuur en creativiteit voor jongeren een motie opgesteld. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 februari 2001, behandelende de Nota Kunst en Cultuur 2001-2004, overwegende dat - het voor de ontwikkeling van jongeren gewenst is actief deel te nemen aan kunstbeoefening; - verenigingen op het gebied van amateuristische kunstbeoefening hiervoor zeer geëigend zijn; - vereniging tot amateuristische kunstbeoefening baat hebben bij een jonge aanwas van leden, mede gelet op de continuïteit; besluit - een bedrag van f 50.000,- extra te bestemmen voor activiteiten van verenigingen op het gebied van ama teuristische kunst, die gericht zijn op het betrek ken van jongeren bij hun vereniging en het verwerven van jonge leden tot de leeftijd van 16 jaar; - de uitwerking van deze regeling in handen te stellen van burgemeester en wethouders; - de uitgave te dekken door het schrappen van het project Artists in Residence;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 27