Blad &0 6"0 Verslag van de raadsvergadering van 19 februari 2001 het college ook heel duidelijk een keuze in de discussie, zoals we die voeren op dit moment in de uitbreidingsgebie den, dat het niet alleen maar is het stapelen van stenen, maar ook dat wij vanuit de culturele invalshoek deze dis cussie willen voeden. Een ander punt, een nieuwe pijler, is de Friese taal en cultuur, om daarmee nog eens onze unieke positie als hoofd stad van een tweetalig taalgebied te onderstrepen en ons zelf te segmenteren. Ik constateer dat er geen moties zijn ingediend die een van de pijlers omver haalt. Er is wel een aantal moties die grote consequenties hebben voor één van de pijlers uit de Cultuurnota. Ik zal u zo dadelijk bij de behandeling van de moties ook aangeven welke moties dat bijzonder aangaat en waarom in de beleving van het college die moties niet ge steund zouden moeten worden. Voorzitter, een Cultuurnota zonder discussie is eigenlijk geen echte Cultuurnota, want over cultuur in het bijzonder moet altijd discussie plaatsvinden. Toch als je terugkijkt naar de twee commissievergaderingen, zoals we die gehad hebben, dan moet ik concluderen en vaststellen dat het overgrote deel van de reacties is gegaan vanuit de insteek we krijgen geen geld structureel of we krijgen te weinig geld structureel of we krijgen geen geld incidenteel. Er zijn eigenlijk maar weinig onderwerpen geweest die ook over bijvoorbeeld een koers en hele duidelijke keuzes gingen, die ook een breuk betekenden met het beleid, zoals we dat in het verleden gekend hebben. Voor één onderwerp gaat dat niet op en dat is voor alles wat gezegd is de afgelopen maanden over de popmuziek en in het bijzonder over de popmuziek vanuit de locatie waar die popmuziek de komende jaren geprogrammeerd moet gaan worden. Het leek op een gegeven moment meer een discussie tussen jongere ouderen en oudere jongeren, tussen onafhankelijken en autonomen, tussen anarchisten en wat minder anarchisten, waarbij ook het persoonlijk belang van bepaalde actoren niet werd geschuwd en in de correspondentie goed naar voren werd gebracht. Deze discussie is op z'n minst als buitenge woon fascinerend te kwalificeren. Sinds het aantreden van dit college is er al gediscussieerd over de popmuziek. Dat is goed, want de popmuziek is juist de discipline in onze gemeente die te plaatsen valt in de categorie 'witte vlek' In tegenstelling tot andere steden in deze provincie, maar al helemaal in vergelijking met andere steden, provincie hoofdsteden in dit land, hebben wij relatief weinig gedaan in het verleden de popmuziek en de gelden die daarvoor be schikbaar zijn gesteld. Daarvan moet het college zeggen dat die op een buitengewoon creatieve manier door de instellin gen, die dat geld mochten ontvangen, zijn weggezet. We hebben heel duidelijk gekozen voor het geconcentreerd inzetten van die gelden. We hebben drie keer zo veel geld Blad 0>O Verslag van de raadsvergadering van 19 februari 2001 voor die popmuziek willen reserveren, weliswaar ook via het actieplan cultuurbereik, maar daardoor hebben we heel dui delijk ook bij de matching van die gelden extra geld kunnen verkrijgen voor de popmuziek. Het college is ervan over tuigd dat het een goede zaak is, als je die keuze voor de popmuziek wilt maken, dat je hem geconcentreerd moet maken, bestemmen moet voor één locatie, waardoor er ook een be paalde bezoekerstraditie gerealiseerd kan worden vanuit die locatie. Het zal u niet ontgaan zijn dat het college heeft gezegd, Romein lijkt ons daarvoor een buitengewoon interes sante locatie, vooral ook - en ik heb dat in de commissie ook benadrukt - omdat Theater Romein zich de afgelopen ja ren op het terrein van de wereldmuziek en de nieuwe muziek buitengewoon goed gemanifesteerd heeft. In die zin is het ook heel goed dat we aandacht voor de popmuziek juist daar hebben, omdat daarmee en daardoor het theater zich verder kan specialiseren als zijnde het Muziektheater van onze ge meente. Een zelfstandig theater, ik zeg het nog maar eens heel duidelijk, met een duidelijk eigen profiel, complemen tair aan de andere podia, zoals wij die kennen in onze ge meente Bij de discussie over de popmuziek en de locatiekeuze is ook veel gesproken vanuit de instellingen die de belangen behartigen voor de podiumkunsten. Met name of er ook in de toekomst gebruik gemaakt kan blijven worden van Theater Ro mein als we het hebben over het neerzetten van de podium producties, maar ook voor het vervaardigen van die produc ties. En terecht. Tegelijkertijd is in die discussie wel onderbelicht gebleven dat het produceren van popmuziek en nieuwe popmuziek en bandjes kans geven om optredens te ver zorgen, natuurlijk ook binnen de pijlerproductie gevat kan worden. In die zin is de aandacht voor podiumkunsten niet belangrijker dan bijvoorbeeld de aandacht voor popmuziek, als we het hebben over de productie ervan. Maar hoe het ook moge zijn, ook podiumkunsten, dat heb ik ook benadrukt in de tweede commissievergadering, ik hecht eraan om dat van avond nog een keer te doen, moet in de beleving van het college een plaats kunnen krijgen het komende tijdvak in Theater Romein. Weliswaar, zegt het bestuur, hebben wij be grepen, zal dit kostendekkend moeten gebeuren. Ik kan mij heel goed voorstellen dat het bestuur die insteek kiest. Tegelijkertijd zijn daarvoor verschillende fondsen open. Afgelopen periode hebben wij louter de mogelijkheid gekend van het gemeentelijk productiefonds van f 50.000,-, waar de laatste jaren een grote run op is geweest en erg succesvol is gebleken. Het college heeft daarom gemeend naast die productiepot ook een pot artistieke dynamiek en artistiek klimaat in te stellen, waardoor instellingen, theatergezel schappen, die zich bezig houden met de podiumkunsten en de productie daarvan, meer geld kunnen verkrijgen om die pij lers van ons gemeentelijk cultuurbeleid ook verder vorm te geven

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 31