Blad &0 6"0
Verslag van de raadsvergadering van 19 februari 2001
het college ook heel duidelijk een keuze in de discussie,
zoals we die voeren op dit moment in de uitbreidingsgebie
den, dat het niet alleen maar is het stapelen van stenen,
maar ook dat wij vanuit de culturele invalshoek deze dis
cussie willen voeden.
Een ander punt, een nieuwe pijler, is de Friese taal en
cultuur, om daarmee nog eens onze unieke positie als hoofd
stad van een tweetalig taalgebied te onderstrepen en ons
zelf te segmenteren.
Ik constateer dat er geen moties zijn ingediend die een van
de pijlers omver haalt. Er is wel een aantal moties die
grote consequenties hebben voor één van de pijlers uit de
Cultuurnota. Ik zal u zo dadelijk bij de behandeling van de
moties ook aangeven welke moties dat bijzonder aangaat en
waarom in de beleving van het college die moties niet ge
steund zouden moeten worden.
Voorzitter, een Cultuurnota zonder discussie is eigenlijk
geen echte Cultuurnota, want over cultuur in het bijzonder
moet altijd discussie plaatsvinden. Toch als je terugkijkt
naar de twee commissievergaderingen, zoals we die gehad
hebben, dan moet ik concluderen en vaststellen dat het
overgrote deel van de reacties is gegaan vanuit de insteek
we krijgen geen geld structureel of we krijgen te weinig
geld structureel of we krijgen geen geld incidenteel. Er
zijn eigenlijk maar weinig onderwerpen geweest die ook over
bijvoorbeeld een koers en hele duidelijke keuzes gingen,
die ook een breuk betekenden met het beleid, zoals we dat
in het verleden gekend hebben.
Voor één onderwerp gaat dat niet op en dat is voor alles
wat gezegd is de afgelopen maanden over de popmuziek en in
het bijzonder over de popmuziek vanuit de locatie waar die
popmuziek de komende jaren geprogrammeerd moet gaan worden.
Het leek op een gegeven moment meer een discussie tussen
jongere ouderen en oudere jongeren, tussen onafhankelijken
en autonomen, tussen anarchisten en wat minder anarchisten,
waarbij ook het persoonlijk belang van bepaalde actoren
niet werd geschuwd en in de correspondentie goed naar voren
werd gebracht. Deze discussie is op z'n minst als buitenge
woon fascinerend te kwalificeren. Sinds het aantreden van
dit college is er al gediscussieerd over de popmuziek. Dat
is goed, want de popmuziek is juist de discipline in onze
gemeente die te plaatsen valt in de categorie 'witte vlek'
In tegenstelling tot andere steden in deze provincie, maar
al helemaal in vergelijking met andere steden, provincie
hoofdsteden in dit land, hebben wij relatief weinig gedaan
in het verleden de popmuziek en de gelden die daarvoor be
schikbaar zijn gesteld. Daarvan moet het college zeggen dat
die op een buitengewoon creatieve manier door de instellin
gen, die dat geld mochten ontvangen, zijn weggezet.
We hebben heel duidelijk gekozen voor het geconcentreerd
inzetten van die gelden. We hebben drie keer zo veel geld
Blad 0>O
Verslag van de raadsvergadering van 19 februari 2001
voor die popmuziek willen reserveren, weliswaar ook via het
actieplan cultuurbereik, maar daardoor hebben we heel dui
delijk ook bij de matching van die gelden extra geld kunnen
verkrijgen voor de popmuziek. Het college is ervan over
tuigd dat het een goede zaak is, als je die keuze voor de
popmuziek wilt maken, dat je hem geconcentreerd moet maken,
bestemmen moet voor één locatie, waardoor er ook een be
paalde bezoekerstraditie gerealiseerd kan worden vanuit die
locatie. Het zal u niet ontgaan zijn dat het college heeft
gezegd, Romein lijkt ons daarvoor een buitengewoon interes
sante locatie, vooral ook - en ik heb dat in de commissie
ook benadrukt - omdat Theater Romein zich de afgelopen ja
ren op het terrein van de wereldmuziek en de nieuwe muziek
buitengewoon goed gemanifesteerd heeft. In die zin is het
ook heel goed dat we aandacht voor de popmuziek juist daar
hebben, omdat daarmee en daardoor het theater zich verder
kan specialiseren als zijnde het Muziektheater van onze ge
meente. Een zelfstandig theater, ik zeg het nog maar eens
heel duidelijk, met een duidelijk eigen profiel, complemen
tair aan de andere podia, zoals wij die kennen in onze ge
meente
Bij de discussie over de popmuziek en de locatiekeuze is
ook veel gesproken vanuit de instellingen die de belangen
behartigen voor de podiumkunsten. Met name of er ook in de
toekomst gebruik gemaakt kan blijven worden van Theater Ro
mein als we het hebben over het neerzetten van de podium
producties, maar ook voor het vervaardigen van die produc
ties. En terecht. Tegelijkertijd is in die discussie wel
onderbelicht gebleven dat het produceren van popmuziek en
nieuwe popmuziek en bandjes kans geven om optredens te ver
zorgen, natuurlijk ook binnen de pijlerproductie gevat kan
worden. In die zin is de aandacht voor podiumkunsten niet
belangrijker dan bijvoorbeeld de aandacht voor popmuziek,
als we het hebben over de productie ervan. Maar hoe het ook
moge zijn, ook podiumkunsten, dat heb ik ook benadrukt in
de tweede commissievergadering, ik hecht eraan om dat van
avond nog een keer te doen, moet in de beleving van het
college een plaats kunnen krijgen het komende tijdvak in
Theater Romein. Weliswaar, zegt het bestuur, hebben wij be
grepen, zal dit kostendekkend moeten gebeuren. Ik kan mij
heel goed voorstellen dat het bestuur die insteek kiest.
Tegelijkertijd zijn daarvoor verschillende fondsen open.
Afgelopen periode hebben wij louter de mogelijkheid gekend
van het gemeentelijk productiefonds van f 50.000,-, waar de
laatste jaren een grote run op is geweest en erg succesvol
is gebleken. Het college heeft daarom gemeend naast die
productiepot ook een pot artistieke dynamiek en artistiek
klimaat in te stellen, waardoor instellingen, theatergezel
schappen, die zich bezig houden met de podiumkunsten en de
productie daarvan, meer geld kunnen verkrijgen om die pij
lers van ons gemeentelijk cultuurbeleid ook verder vorm te
geven