Blad &2 61
Verslag van de raadsvergadering van 19 februari 2001
Ik heb nog eens even nagekeken hoeveel van die instellingen
de afgelopen jaren nu echt aanspraak hebben gemaakt op de
subsidiemogelijkheden en dat is buitengewoon verwaarloos
baar. Dus als vanavond de Cultuurnota op deze punten wordt
overgenomen is daar op zich een ruimere mogelijkheid voor
die disciplines, waar ik het zo juist over heb, om ook in
de toekomst plaats te kunnen blijven nemen en te krijgen in
Theater Romein. Bovendien zijn er natuurlijk meerdere podia
hopelijk in de stad. Ik heb in dit verband benoemd dat wel
licht ook een optie is - en ik wil dat toch vanavond ook
nog een keer zeggen - het podium van Tryater. Weliswaar is
in het verleden gezegd door het college dat het niet direct
concurrerend zou zijn met Theater Romein, maar in de bele
ving van het college is het toch te gek voor woorden dat
wat door de Raad van Cultuur, maar ook door de staatssecre
taris is benoemd als zijnde hèt voorbeeld van hoe een regi
onaal theatergezelschap moet functioneren, dat we niet toe
laten dat die instelling de luiken, de deuren openzet, om
ook een actief podium in onze binnenstad te zijn. Het col
lege ziet de ontwikkelingen van Tryater en ook in de loca
tie, waar ze binnenkort het hoogste punt gaan bereiken -
deze vrijdag om precies te zijn - met veel vertrouwen tege
moet
Hoe gaan we nu verder als we hebben over die popmuziek?
Daar hebben velen van u aandacht voor gevraagd in de eerste
termijn en eigenlijk heeft u het college gevraagd om daar
sterk de regie op te voeren, omdat - en dat hebben sommigen
van u ook gezegd - het overzicht op een gegeven moment er
niet meer was over hoe nu precies te handelen. Krijgen we
wel waar voor ons geld en wordt het beleid, zoals wij het
op het netvlies hebben als raad, als fracties, althans een
merendeel van de fracties van onze raad, ook wel goed geïm
plementeerd? Ik kom daar zo dadelijk bij de moties nog op
terug. Ik denk dat het besluit van de motie, zoals die in
gediend is door de PAL/GroenLinks-fractie, heel goed uit
voerbaar is en dat het college graag de regie naar zich toe
trekt om die programmeringsraad ook in te stellen. Laat mij
daarbij heel duidelijk opmerken dat het natuurlijk zo is,
daar is de afgelopen week wel eens misverstand over ge
weest, de mensen hebben mij dat ook gezegd omdat zij zich
daarin miskend hebben gevoeld, dat daarbij natuurlijk de
expertise nodig is van ook instellingen zoals de Opzet en
de Ooievaar, maar ook van nieuwe initiatieven zoals die
daar zijn. Het college ziet het zo voor zich, dat iedere
instelling, die zich heeft aangemeld, ook vraagt om iemand
voor de programmeringsraad te leveren. Daar zit heel veel
expertise, daar zit heel veel kennis en die moeten we ook
in die programmeringsraad, al helemaal aan het begin, goed
weten te benutten. Daarbij is het natuurlijk wel zo dat de
programmeur niet slechts een uitvoerder is van hetgeen in
die programmeringsraad wordt besloten, zo werkt dat natuur
lijk niet, zo kun je ook helemaal niet flexibel inspelen op
Blad &3 62-
Verslag van de raadsvergadering van 19 februari 2001
datgene wat er is en op het aanbod zoals dat er is. Ik denk
dat die programmeringsraad een goed raamwerk moet neer we
ten te zetten en vervolgens dat de programmeerder zich be
zig moet houden met de contracten en het afspreken met al
lerlei bandjes en belangenbehartigers om dan vervolgens ook
die invulling in te kleuren.
(De heer Boorsma: Zou de wethouder kunnen uitleggen wat hij
verstaat onder dat raamwerk, want dat is mij een raadsel.)
Dat wil ik heel graag uitleggen. In de popmuziek zijn vele
disciplines, meneer Boorsma, en ik kan mij voorstellen dat
die programmeringsraad vraagt in zo'n vergadering om aan
dacht te schenken aan de verschillende disciplines, zoals
die daar zijn in de popmuziek en niet louter de programmeur
te laten beperken bij de inkleuring tot een of twee disci
plines
Er wordt gezegd, dat is een heel subjectief iets. Maar ik
ga ervan uit dat er in die programmeringsraad heel veel
kennis zit, daar heb ik zojuist al iets over gezegd, en die
mensen zijn heus wel mans genoeg om daar een beeld bij te
geven van waar ook behoefte aan is. Sterker nog, ik denk
dat het ook heel erg goed is om popconcerten te programme
ren waar weinig behoefte aan is, als we het hebben over
pluriform aanbod, maar waarvan het goed is dat het aangebo
den wordt. Daarom in dit verband en met de formulering, zo
als wij die gekozen hebben in de reactienota, dan heb ik
het over de programmeur, zoals die beschikbaar is gesteld
door Theater De Harmonie, omdat daarmee de samenwerking
verder wordt vorm gegeven. Ik wijs er op dat één van de
speerpunten van onze Cultuurnota is de bundeling van krach
ten. Er worden ook geen extra kosten gemaakt, in tegenstel
ling tot het voorstel van de heer Boorsma, in zijn motie.
Het geld, de ruim f 100.000,-, is ook echt beschikbaar voor
Theater Romein, voor die programmering van de popmuziek en
er worden dus geen kosten gemaakt voor andere zaken.
Voorzitter, ik ga nu over naar de algemene reacties, zoals
die verder nog uit de fracties gekomen zijn en die niet te
maken hebben met de onderwerpen die ik zojuist heb benoemd.
De woordvoerder van de Partij van de Arbeid-fractie heeft
nog een keer gewezen op het grote festival, het straatfes
tival zoals we dat al kennen, Sirkus Ljouwert, en heeft
daarbij gezegd dat het op dit moment toch wel een elitair
tintje heeft. Ik ben dat niet met haar eens. Wij hebben in
de pijlers van de Cultuurnota gezegd dat we inzetten op
productie en participatie en dat het dan ook niet zo kan
zijn dat je het profiel van zo'n Sirkus Ljouwert alleen een
straatfestival laat zijn. Als we het hebben over participa
tie, wat ook een pijler is, dan is het college het er wel
van harte mee eens, dat staat ook in de reactienota, dat
het straatfestival weer opnieuw het karakter moet krijgen,
zoals het dat ook vroeger had. Dat is een toezegging van
mij, we zullen dat ook opnemen in de subsidievoorwaarden en