Blad 4
Verslag van de raadsvergadering van 12 februari 2001
bevorderen van het Fries in het onderwijs, waarbij, wat ik
ervan merk en zie, heel veel onderwijzers op een heel
creatieve manier proberen zoveel mogelijk de waarde van het
Fries aan de leerlingen bij te brengen. Als het je daar om
te doen is, dan moet je ook het lef hebben en de durf om te
differentiëren en te kijken naar de populatie leerlingen,
die soms op de ene school anders is dan op de andere, soms
in de stad weer anders dan in het buitengebied. Je moet
kijken naar de capaciteit die een school heeft om er wat
mee te kunnen doen. Als dat laatste aan de orde is, dan
vindt hij mij op zijn weg. Die discussie voer ik met de
besturen om te kijken of we daar nog wat meer in kunnen
doen. Als het echt om de letter van de wet gaat, moet ik
hem verwijzen naar de besturen en de inspectie.
De heer Bralts: Ik heb een paar vragen over de bezwarencom-
missie
Het is regelmatig tot vaak gebeurd dat slechts twee leden
van de Adviescommissie voor de bezwaar- en beroepschriften
afdeling Sociale Zekerheidskamer een advies uitbrachten. Ik
kan niet uitsluiten dat dit vandaag de dag nog steeds
gebeurt. Dit is echter in strijd met artikel 7.13 van de
Algemene wet bestuursrecht, welke stelt dat de minimale
bezetting uit de voorzitter en twee leden moet bestaan. Ik
wil u in deze verwijzen naar een uitspraak van de Centrale
Raad van Beroep van 21 oktober 1999 AB2000/42. In deze
uitspraak komt de raad tot de conclusie dat gelet op het
feit dat de commissie niet conform artikel 7.13 was inge
richt, het bestreden besluit en de aangevallen uitspraak
van de rechtbank moest worden vernietigd.
Let wel, dit houdt in dat de gemeente jarenlang besluiten
heeft genomen die niet juist waren. De gemeente neemt
immers in minstens negen van de tien gevallen het advies
van de commissie over. Ik zal u voorrekenen hoeveel mensen
u hiermee heeft gedupeerd. De bezwarencommissie heeft één
keer per week een achttal zittingen, na aftrek van 4 weken
vakantie resteren 48 weken. Dus 48 keer 8 zittingen is 384
zittingen per jaar. Volgens eigen opgave van de gemeente
wordt er in 50% van de gevallen door twee leden dus foutief
geadviseerd. Dit betekent dat er per jaar 192 onwettige
adviezen worden gegeven. De helft hiervan zal niet reage
ren, omdat het advies positief uitviel. Van de andere
helft, dus 96 mensen in totaal, zullen 26 zich ten onrechte
bij de onwettige uitspraak hebben neergelegd en 70 mensen
beroep hebben aangetekend bij de bestuursrechter.
College en raadsleden ik kom nu tot het volgende.
De Sociale Zekerheidskamer adviseert over bezwaren die
onder meer betrekking hebben op aanvragen voor bijstand,
bijzondere bijstand en Wvg-voorzieningenDit zijn voor
betrokkenen vaak gevoelige zaken. Het is daarom schrijnend
dat de gemeente dit soort aanvragen in bezwaar niet zorg
Blad 5
Verslag van de raadsvergadering van 12 februari 2001
vuldig heeft behandeld. De gemeente was zelfs op de hoogte
van de niet correcte totstandgekomen adviezen en stond dit
toe
Overigens staat de gemeente ook toe dat de ambtelijk
secretaris van deze commissie mag horen terwijl de Algemene
wet bestuursrecht dit uitdrukkelijk verbiedt. De Arrondis
sementsrechtbank heeft een achterstand van minstens ander
half jaar. Dit betekent dat in totaal lh x 70 105 mensen
een beroep bij de rechtbank hebben lopen en daarbij niet
weten dat de gemeente een foutieve beslissing heeft geno
men. De naar schatting 144 gedupeerden zullen waarschijn
lijk niet allemaal hun radio hebben afgestemd op deze
gemeenteraadsvergadering. Ik wil de gemeente daarom de
volgende drie vragen stellen.
1. Ik vraag u om de 105 mensen die een beroep hebben lopen
bij de rechtbank te informeren dat u een onrechtmatig
besluit heeft genomen en dat zij dit kenbaar kunnen maken
aan de rechter.
2. Ik vraag u om de overige 39 aan te schrijven met de
mededeling dat onrechtmatig op hun bezwaar is beslist en
dat zij een nieuwe verzoek kunnen indienen.
3. Ik vraag u om het horen door de secretaris uit te slui
ten
Ik dank u voor uw aandacht en graag uw antwoord.
De heer Bilker (weth.): Het gaat hier om verschillende
begrippen, die van toepassing worden verklaard door de heer
Bralts. Die verschillende begrippen hebben we wel nodig om
de zaak te onderscheiden.
De heer Bralts noemt de Adviescommissie voor de beroep- en
bezwaarschriften als het gaat over de Sociale Zekerheidska
mer, het onderdeel daarvan. Dan heeft hij het over de
advisering, maar uit de beschrijving maak ik op dat het
gaat om de hoorzitting. Als iemand in beroep gaat komt hij
altijd bij de hoorzitting, daar mogen minimaal twee leden
van de adviescommissie zitten. Dat is altijd de voorzitter
en een lid van de Kamer. Vervolgens wordt een bijeenkomst
gehouden met de commissie als zodanig. Die is sinds begin
2000 weer op volle sterkte, dat wil zeggen drie personen,
wat dat betreft heeft hij gelijk. In het verleden is daar
niet altijd in volledigheid vergaderd, dus met de drie
leden. Maar door jurisprudentie en door de wet is de
verordening aangepast en hebben wij de bezetting van één
voorzitter en twee leden. Die beoordelen altijd het advies.
Dus wij voldoen exact aan de verordening. Wij voldoen exact
conform de AwbDaarna is burgemeester en wethouders aan de
beurt om het advies wel of niet over te nemen. Dat is
precies conform de werkwijze.