Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 19 februari 2001 gendommen van particulieren worden beklad, een heel klein beetje naar de achtergrond verschuift en dat vinden we toch wel een beetje jammer. Daarom heeft de motie, zoals meneer Stoker die heeft ingediend, ook grote sympathie bij ons ontmoet. Wij willen graag het antwoord van de wethouder af wachten daarop. Waarom noem ik dat zo? In het voorstel staat die omslachti ge werkwijze om toch een vrij beperkt probleem, zou ik wil len zeggen, in beeld te brengen. Drie werkgroepen en een projectgroep gaan zich hiermee bezig houden. Er worden per sonele lasten geraamd, terwijl ik eerder in de commissie heb gezegd, we doen het fout, als we wel interne kosten ma ken, en er zijn extern niet op heel korte termijn, resulta ten te melden. Onze binnenstad heeft ook een voorbeeldfunc tie. Als je daar een korte, felle schoonmaakslag organi seert en je combineert dat met een aanpak, die tien of vijftien mensen waar het om gaat, want daar praten we na tuurlijk over. We zijn een gigantisch circus aan het optui gen, we praten over een kleine groep mensen, die moedwillig eigendommen van derden aan het vernielen zijn. Misschien dat als je ook heel gericht actie onderneemt tegen die groep, je bij het structureel inbedden over twee jaar bij de evaluatie, je tot de ontdekking komt dat het probleem drastisch geminimaliseerd is. We wachten het antwoord van de wethouder af. Daarom onze sympathie voor de motie van de GPV/RPF/SGP-fractie Voor het overige kunnen wij ons vinden in de voorstellen. De heer Boorsma: Dit rapport, dat wij hebben gekregen, heeft, ondanks de behandelingen die wij in de commissie hebben gehad, toch nog een vrij hoog 'zou kunnen en kan ge dacht worden aan' gehalte, als je het mij vraagt. Er zijn inderdaad wel, een aantal concrete zaken toegevoegd, dat moet gezegd worden. Het is ook verbeterd. Het is ook niet zo dat er dingen in staan, waar wij problemen mee hebben, die fout zijn, maar desalniettemin, vind ik toch dat het allemaal nog wat te vrijblijvend is. Maar goed, we moeten zien hoe dit zich ontwikkelt. Het wordt ondervangen door te zeggen dat het een lopend proces is, waarbij moet worden gekeken wat de waardevolle elementen zijn. Dat moeten we dan maar afwachten. Er is echter één punt, waar ik toch nog wat vraagtekens bij heb, en dat heeft ook te maken met de motie, die net is in gediend. Het gaat om de manier waarop je het nu schoon wilt maken. Er komt nu een onderzoek, is het voorstel, over de gewenste aanpak, wat bij de eigenaren, zoals hier wordt ge steld, van de panden een nadrukkelijke input moet hebben. Je zou ook kunnen zeggen, dat er een bijdrage van de eige naars wordt verwacht, bijvoorbeeld qua ideeën. Kennelijk moet het woord input gebruikt worden, maar dat even terzij Biad aer 3^ Verslag van de raadsvergadering van 19 februari 2001 de. Ik vraag mij af hoe dit nu zijn beslag krijgt. Stel ik heb een winkel en ik maak melding van graffiti op mijn pand, is het nu zo, dat er wordt gesteld: meneer, hoeveel wilt u kwijt voor het schoonmaken en de rest vullen wij aan, of zijn er bepaalde procedures, bepaalde vaste stap pen, op basis waarvan kan worden gesteld, dit en dit is de bijdrage van de kant van de gemeente. Het is mij nog een beetje onduidelijk hoe dat nu ongeveer wordt aangepakt, wat de bedoeling is. Ook als het gaat om eventuele afspraken die gemaakt kunnen worden met grootverbruikers over de prijs, zoals het wordt genoemd, om daarmee te gaan werken, om zo de zaak schoon te krijgen. Dat staat mij nog niet he lemaal helder voor ogen. Ik zou er graag een toelichting op willen hebben. De heer Feenstra: De CDA-fractie is dan blij met het voor stel dat nu voor ons ligt om het graffitiprobleem hier in de stad te kunnen aanpakken. Graffitikunst op een aantal legale gedoogzones is geen enkel probleem en ook de stimu leringsbijdrage is positief. Meer problemen hebben wij met het zich schuldig maken aan het op illegale wijze bekladden van muren, deuren, trafo's, kabelkasten, etc. De stad krijgt hierdoor een vies en smering aanzicht en de eigenaar van het project krijgt de schoonmaakkosten geheel gepresen teerd. Dit moet grondig worden aangepakt en een schrikef- fect krijgen bij de dader. Dus aanpakken en handhaven is een verplichting, die wij als gemeente krijgen met het aan gaan van dit voorstel. Structureel en consequent schoonma ken en houden is van essentieel belang, maar ook de aanpak van de dader en het verhaal op de persoon is zeer belang rijk. De aan te stellen medewerker zal de nodige gegevens moeten aanleveren aan de politie. Ook de politie zal het nodige moeten doen aan de handhaving om vervolgens de scha de financieel ook te kunnen verhalen op de graffiti 'kun stenaar' De naam van deze doorspelen aan het slachtoffer moet mogelijk zijn. Nu het eerdere voorstel, gratis aange boden schoonmaak, niet meer van toepassing is, zal de ge meente ook zelf een goed voorbeeld moeten geven en haar ei gen beschadigde gebouwen direct laten schoonmaken, na con statering hiervan. Wij vertrouwen erop dat het een en ander resultaat zal opleveren en dat de evaluatie na twee jaar positief zal zijn. Dan wat de motie aangaat. De moties van de Christenunie staan wij sympathiek tegen over, maar het gaat wel even om f 100.000,- en om dat nu alvast te bespreken en uit te geven, dan lijkt het ons be ter dat we dan eerst even het perspectiefverhaal voor 2002/2003 behandelen. Maar dat horen we dan wel van de wet houder

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 48