Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 12 februari 2001 noemen, waar een aanmerkelijke reductie heeft plaatsgevon den van het aantal te gedogen coffeeshops, ondanks de omvang van de stad en een eveneens groot verzorgingsgebied. Wij, de leden van de CDA-fractie, vinden dat een aantal van twaalf coffeeshops teveel is in Leeuwarden. Mede gelet op ervaringen elders in het land waar je uit af kunt leiden dat er één coffeeshop op zo'n 20.000 inwoners wordt gedoogd en wat niet leidt tot een grotere vermenging van markten, zoals het wordt genoemd en zoals wordt verondersteld hier in Leeuwarden. Het lijkt er op alsof het bestaande aantal van twaalf uitgangspunt is geweest bij het op te stellen beleid. Hoe dat vervolgens moet worden bereikt is een kwestie van nader overleg. Daar hebben we wel voorstellen voor, mocht het zo ver komen. Het is daarom dat we de volgende motie indienen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 februari 2001, behandelende het coffeeshopbeleid; overwegende dat: - het college voorstelt het maximum aantal van twaalf coffeeshops te gedogen; - het in andere steden, zoals bijvoorbeeld Den Haag, gelukt is het aantal coffeeshops te verminderen zon der noemenswaardige problemen omtrent het uitgangs punt 'scheiding der markten'; - er landelijk veelal gewerkt wordt met het uitgangs punt één coffeeshop op ongeveer 20.000 inwoners; besluit het maximum aantal te gedogen coffeeshops in de gemeente Leeuwarden te bepalen op vijf; en gaat over tot de orde van de dag". De heer De Beer: Ik wilde een niet al te moraliserend verhaal houden, maar me beperken tot het beleid dat hier is voorgesteld Wij hebben nu een helder beeld van de mogelijkheden en de onmogelijkheden. Mijn fractie is het eens met het gestelde aantal van twaalf en de daarbij behorende vestigingseisen. Wij onderschrijven de argumenten die hebben geleid tot aanpassing van de openingstijden, zoals oorspronkelijk was voorgesteld. Rest voor ons nog één belangrijk punt. Tijdens de behandeling van dit voorstel in de commissie heeft de burgemeester toezeggingen gedaan in de richting van de drie coffeeshophouders in de Breedstraat. Wij denken dat het vooral in de richting van hen goed is dat de burgemeester nu duidelijk aangeeft wat de rol van de gemeente is of kan zijn bij verplaatsing. Wij vragen u de Commissie Bestuur en Middelen van januari 2002 te informe ren over te gang van zaken. Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 12 februari 2001 Als wij dan spreken over wat de mogelijkheden zijn, dan denken we aan: a. het goed overleg voeren met de betrokken coffeeshophou ders b. als het mogelijk is binnen de gestelde voorwaarden medewerking te verlenen bij het zoeken naar andere ves tigingsplaatsen Als uit uw beantwoording blijkt dat u hier in meegaat, is het niet nodig om de motie, waarin dit verwoord staat, in te dienen, maar dat blijkt in tweede instantie. De heer Hoogeveen: Na de discussie die wij uitgebreid in de Commissie Bestuur en Middelen hebben gevoerd en de discus sies die we een paar jaar geleden in deze raad hebben gehad over het coffeeshopbeleid, hebben wij als fractie van D66 niet zo'n behoefte aan een uitgebreide principiële discus sie over het wel of niet gedogen van softdrugs. De heer Jacobse heeft gelijk als hij zegt dat het gebruik van softdrugs niet gezond is, net zoals roken en drinken niet gezond is, maar om dan te zeggen, wij stoppen met het verstrekken en gedogen van softdrugs, is niet altijd de oplossing. Dat is een probleem, dat wij niet hier in Leeuwarden kunnen oplossen, wat wij hier niet in de gemeen teraad kunnen oplossen, daarvoor zal andere wetgeving nodig zijn. Wat ons betreft zal het wetgeving moeten zijn die overstapt van het gedogen naar het legaliseren, maar dan wel legaliseren met duidelijke regels daarbij, zodat je ook echt de problemen die met deze sector, met deze branche, samenhangen, kunt aanpakken. Het moet gezegd worden, het is zeker niet zo dat het hartstikke goed is dat iedereen in zo'n coffeeshop gaat zitten en daar voortdurend zit te roken. Aan de andere kant is er ook niet zo erg veel mis mee dat dit af en toe gebeurt. Je moet daar duidelijke regels in stellen en de drempel niet al te laag maken, dat is waar het om gaat. Er is een aantal coffeeshophouders dat uitstekend probeert in hun bedrijfsvoering daar rekening mee te houden. Dat zijn ze natuurlijk niet allemaal. De evaluatie van het beleid, zoals we dat hier in Leeuwar den hebben gehad, is duidelijk en gedegen uitgevoerd. Een heel belangrijk punt voor onze fractie is de verplaatsing van de drie shops rond de Breedstraat. Er is in overleg met bewoners ruimschoots over gesproken. Op dit moment wordt er soms door mensen gezegd, eigenlijk zijn er bij ons geen klachten bekend, dus waarom moet die verplaatsing. Mis schien staan er bij de politie weinig klachten geregi streerd, bij ons zijn zeker klachten van buurtbewoners bekend. Dat is ook gebleken, toen deze discussie op gang kwam zijn er veel brieven uit de buurt binnengekomen. Er is wel degelijk reden om deze verplaatsing te willen. Discussie is er geweest over de wijze waarop die verplaat sing tot stand moet komen. Het is terecht dat daar aandacht

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 7