Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 te stellen. Onze vraag is of dat structureel is bedoeld of dat het afhankelijk is van een eventueel overschot aan Wvg- middelen. Hoe worden die aanvragen dan getoetst, komen die in de commissie of wordt daar achteraf over gerapporteerd en heeft dat voor het vervolg dan geen zekere mate van ju risprudentie? Ik bedoel, kan daar geen precedentwerking achter weg komen? Dat blijf ik toch een beetje lastig vin den, omdat u zelf als college zegt dat het heel moeilijk is om criteria te formuleren. Daar zouden wij graag nog wat duidelijkheid over willen hebben. Met betrekking tot het toekennen van de vervoersvoorzienin gen stelt het college voor de inkomensgrens af te schaffen. Hier zijn wij het mee eens. Voor medisch geïndiceerden, die voor de financiële regeling kiezen, wil het college de inkomensgrens handhaven. Hier zijn wij het niet mee eens. Die keuzemogelijkheid is bij de totstandkoming van de Wvg uitdrukkelijk door de raad gegeven. Wij vonden en vinden dat er ook met betrekking tot vervoersvoorzieningen een keuzemogelijkheid moet zijn. Wij vinden het dan ook incon sequent om voor dezelfde doelgroep verschillende criteria te hanteren. Want het gaat hier immers om medisch geïndi ceerden. Soms is het gebruik van de auto voor iemand die gehandicapt is beter. Daarnaast zijn de kosten voor het collectief vervoer ten opzichte van het gebruik van de fi nanciële regeling gelijk. Bovendien, dat wordt ook al in het voorstel aangegeven, bespaar je hiermee de inkomens- toets, het onderzoek, met f 75.000,-. Als je die inkomens- toets handhaaft voor mensen, die kiezen voor de financiële regeling, dan geef je onnodig extra geld uit, dat je ook kunt besteden om die keuzemogelijkheid in stand te houden. In het voorstel wordt al rekening gehouden met een toename van 500 aanvragen voor het gebruik van collectief vervoer. Het lijkt dan ook reëel te veronderstellen dat afschaffing van deze inkomensgrens niet tot hogere kosten leidt. Ik wil dan ook een motie indienen met de volgende tekst: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 19 maart 2001; behandelende de Vaststelling nieuwe Verordening gehan dicapten Leeuwarden; overwegende - dat de huidige verordening de mogelijkheid biedt aan mensen die geïndiceerd zijn voor het collectief ver voer te kiezen voor en financiële vergoeding; - dat de raad in 1996 uitdrukkelijk tot deze keuzemoge lijkheid heeft besloten; - dat er in de huidige varordening een inkomensgrens is gesteld; - dat deze inkomensgrens in de nieuwe verordening voor gebruikers van het collectief vervoer komt te verval Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 len en dit niet voor gebruikers van de financiële re geling geldt; - dit vanuit beleidsmatig oogpunt inconsequent is, daar het om dezelfde geïndiceerde doelgroep gaat; - er voldoende financiële middelen aanwezig zijn; besluit dat de inkomensgrens voor geïndiceerden welke voor de financiële regeling kiezen, ook wordt afgeschaft; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door mevrouw Dikken en door mij zelf namens de PvdA-fractie en namens de CDA-fractie door mevrouw Mol De heer Kalsbeek: In de commissie hebben wij dit uitgebreid behandeld, ik zal dit op hoofdlijnen even langsgaan. Binnenkort wordt de Wet voorzieningen gehandicapten in de Tweede Kamer geëvalueerd, omdat dat gaat gebeuren heeft de SP vorige week een landelijke klachtenweek Wvg georgani seerd. Die hebben wij ook in Fryslan gehouden. Wat daaruit kwam, zal u niet verbazen, de meeste problemen liggen nog steeds bij het vervoer en de woningaanpassingen. Kort gele den vernamen wij via de media dat Traxx het vervoerssysteem zal zijn, waar wij eventueel over een jaar ook gebruik van zullen moeten maken. Voor zover de Wvg-gebruiker er niet voor een groot gedeelte mee op wil houden, wat ik in de commissie had gezegd, dat leek even bewaarheid te worden. Gelukkig heeft Vermeend gezegd: ik houd jullie aan jullie contract en bekijk het verder maar. De voorstellen die nu voorliggen zijn wij over het algemeen zeer content mee. Het leuke hiervan is ook dat in tegen stelling van vele andere gemeenten in Nederland, die gaan bezuinigen, Leeuwarden juist het beleid gaat verruimen. Dat is een hele leuke bijkomstigheid. Het is ook nodig, zeker het indiceren van de forfaitaire bedragen. Dat had eigen lijk vanaf het eerste moment al gemoeten. Eén ding zijn wij niet zo gelukkig mee, dat is dat bij het verhuizen en het krijgen van woonaanpassingen, daar staat nu nog in de verordening een termijn van zeven jaar voor, in de nieuwe voorstellen die verhuistermijn er uit wordt gehaald. Dat zou inhouden dat mensen, als zij niet ernsti ger gehandicapt worden of ernstiger ziek worden of een re latie aangaan of juist een relatie verbreken, niet meer kunnen verhuizen. Daarom dien ik namens de SP-fractie de volgende motie in: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 19 maart 2001; behandelende die nieuwe Verordening voorziening gehan dicapten; overwegende dat:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 11