Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001
De heer Van der Brug: Ik zou ook graag het antwoord van de
wethouder willen afwachten.
De motie van de SP-fractie heeft wel onze sympathie.
De motie van de PvdA-fractie komt ook sympathiek over, van
inderdaad gelijke monnikken, gelijke kappen, maar het gaat
ook wel een klein beetje van moeten die rijke mensen nou
nog die f 1.600,- hebben en hoeveel kost ons dat allemaal.
Als ik dan hoor dat het tussen de f 150.000,- en de
f 500.000,- kost, dan wou ik dat graag wel eens wat nader
onderbouwd zien.
De heer Stoker: Wij zullen beide voorliggende moties onder
steunen. Wanneer wordt gewezen, met name vanuit de
PAL/GroenLinks-fractie, op het kostenaspect, vind ik dat
dan wel even naar voren moet worden gehaald dat er nogal
wat Wvg-geld naar de algemene middelen is gegaan. Dat is
voor mij de afweging, dat als daar overschrijdingen zijn,
wij het daar weer uithalen.
Verder is het dus gewoon zo dat in 1996 die keuzemogelijk
heid een bewuste keuze is geweest, ook van onze fractie,
daar staan wij nog steeds van harte achter.
Vandaar dat wij de motie van de PvdA-fractie zeer op zijn
plaats vinden.
De Voorzitter: Het is nu pauze.
De Voorzitter schorst om 20.50 uur de vergadering.
De Voorzitter heropent om 21.10 uur de vergadering.
Mevrouw Hafkamp (weth.)Een aantal van de punten, die voor
de pauze naar voren zijn gebracht door diverse fracties,
zijn grotendeels ook in de Commissie Welzijn aan de orde
geweest. Een aantal fracties heeft ook al aangekondigd hier
vanavond op terug te zullen komen.
Ik wil beginnen met wat de heer Van Olffen van de PvdA-
fractie opmerkte over de collectieve woonvoorziening. Ik
kan mij herinneren dat wij in de Commissie Welzijn daar ook
uitvoerig over gesproken hebben. Hij stelt dat het om één a
twee ton gaat. Dat klopt, zo staat het ook in de stukken.
Het gaat wel om structurele middelen. Dat was nog een vraag
die hij zojuist gesteld heeft. Hij stelt de vraag hoe dat
getoetst moet worden. Er komt een regeling voor en die re
geling zal voorgelegd worden aan de Commissie Welzijn. Het
vraagt nog wel wat studie om er goede criteria voor vast te
stellen. Zoals u wellicht nog weet, gaat het er met name om
dat wij daarin aan willen sluiten op het lokaal sociaal be
leid. Het gaat om vernieuwende woonzorgconcepten, waarin
maatwerk geleverd kan worden. Ik wil nog even in herinne
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001
ring brengen dat ik ook gezegd heb ik de commissie dat het
college vorig jaar diverse verzoeken van woningcorporaties
heeft gekregen voor collectieve woningverbetering. Daarvan
heeft het college gezegd dat dat niet uit de Wvg-middelen
kan. Wij vinden dat tot de taak van de woningcorporaties
zelf horen, maar voor collectieve woonvoorzieningen aan
sluiten bij de mogelijkheden van burgers zelf, dus voor
vernieuwende woonzorgconcepten. Het gaat dus om structurele
middelen, die daarvoor gereserveerd worden. Het bedrag is
wat onzeker, omdat terecht wordt geconstateerd dat er nogal
wat verruimingen zijn toegepast in het Wvg-beleid. Hoe dat
precies in de praktijk zal uitpakken, is op dit moment nog
niet volledig op de cent nauwkeurig aan te geven, maar wel
dat het in ieder geval gaat om een bedrag van f 1 ton. Ik
heb toen ook het voorbeeld genoemd van een groep ouders met
kinderen die verstandig of lichamelijk gehandicapt zijn, te
kijken of daar vanuit de Wvg, juist voor deze specifieke
voorziening, middelen vrij gemaakt kunnen worden. Dus hoe
het getoetst moet worden. In die regeling, die nog aan de
commissie wordt voorgelegd, zullen ook de toetsingscriteria
aan de raad worden voorgelegd. Dat wat betreft de collec
tieve woonvoorzieningen.
De motie, die is ingediend aangaande de vervoersvoorzienin
gen, hebben wij in de commissie ook lang en breed over ge
discussieerd. Het spitst zich met name toe, dat geeft hij
zelf ook al aan, op de inkomenstoets voor het collectieve
vervoersysteem, die wordt afgeschaft, ook om reden dat de
uitvoeringskosten hoog zijn. Maar voor de financiële onder
steuning wordt hij niet afgeschaft. Het gaat hierbij om een
fundamenteel uitgangspunt voor de Wvg. Als het gaat om een
financiële vergoeding, bijvoorbeeld voor de auto of taxi,
kun je dat beschouwen als algemeen gebruikelijke zaken. Ik
wil daarbij ook het voorbeeld noemen van de mobile tele
foon. Ook daarvan heb ik toegezegd in de commissie dat het
een algemeen gebruikelijke zaak is. Ook daarvoor is de Wvg-
verordening niet bedoeld. Het is dus maar net welke benade
ring je kiest. Het college kiest in ieder geval voor het
fundamentele uitgangspunt, een financiële vergoeding valt
niet specifiek onder de Wvg-verordeningDat is de belang
rijkste reden om te zeggen dat die inkomenstoets wel voor
financiële vergoeding gehandhaafd blijft, maar voor het
collectieve vervoersysteem niet. Ik weet dat wij daarover
van mening verschillen, die discussie hebben wij eerder ge
had, maar ik wil dit toch nog even bij de commissie ook on
der de aandacht brengen. Dat is ook de reden waarom het
college de motie van de PvdA-fractie niet zal steunen. Het
gaat om die inkomensgrens, dat is al eerder genoemd, het
gaat om anderhalf keer bijstandsniveau. De kosten waarvoor
die financiële vergoeding is bedoeld, dan gaat het om taxi-
kosten, eigen auto, zijn aan te merken als algemeen gebrui
kelijk. Dat betekent per definitie niet dat die via de Wvg