Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 De heer Van der Brug: Ik zou ook graag het antwoord van de wethouder willen afwachten. De motie van de SP-fractie heeft wel onze sympathie. De motie van de PvdA-fractie komt ook sympathiek over, van inderdaad gelijke monnikken, gelijke kappen, maar het gaat ook wel een klein beetje van moeten die rijke mensen nou nog die f 1.600,- hebben en hoeveel kost ons dat allemaal. Als ik dan hoor dat het tussen de f 150.000,- en de f 500.000,- kost, dan wou ik dat graag wel eens wat nader onderbouwd zien. De heer Stoker: Wij zullen beide voorliggende moties onder steunen. Wanneer wordt gewezen, met name vanuit de PAL/GroenLinks-fractie, op het kostenaspect, vind ik dat dan wel even naar voren moet worden gehaald dat er nogal wat Wvg-geld naar de algemene middelen is gegaan. Dat is voor mij de afweging, dat als daar overschrijdingen zijn, wij het daar weer uithalen. Verder is het dus gewoon zo dat in 1996 die keuzemogelijk heid een bewuste keuze is geweest, ook van onze fractie, daar staan wij nog steeds van harte achter. Vandaar dat wij de motie van de PvdA-fractie zeer op zijn plaats vinden. De Voorzitter: Het is nu pauze. De Voorzitter schorst om 20.50 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 21.10 uur de vergadering. Mevrouw Hafkamp (weth.)Een aantal van de punten, die voor de pauze naar voren zijn gebracht door diverse fracties, zijn grotendeels ook in de Commissie Welzijn aan de orde geweest. Een aantal fracties heeft ook al aangekondigd hier vanavond op terug te zullen komen. Ik wil beginnen met wat de heer Van Olffen van de PvdA- fractie opmerkte over de collectieve woonvoorziening. Ik kan mij herinneren dat wij in de Commissie Welzijn daar ook uitvoerig over gesproken hebben. Hij stelt dat het om één a twee ton gaat. Dat klopt, zo staat het ook in de stukken. Het gaat wel om structurele middelen. Dat was nog een vraag die hij zojuist gesteld heeft. Hij stelt de vraag hoe dat getoetst moet worden. Er komt een regeling voor en die re geling zal voorgelegd worden aan de Commissie Welzijn. Het vraagt nog wel wat studie om er goede criteria voor vast te stellen. Zoals u wellicht nog weet, gaat het er met name om dat wij daarin aan willen sluiten op het lokaal sociaal be leid. Het gaat om vernieuwende woonzorgconcepten, waarin maatwerk geleverd kan worden. Ik wil nog even in herinne Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 ring brengen dat ik ook gezegd heb ik de commissie dat het college vorig jaar diverse verzoeken van woningcorporaties heeft gekregen voor collectieve woningverbetering. Daarvan heeft het college gezegd dat dat niet uit de Wvg-middelen kan. Wij vinden dat tot de taak van de woningcorporaties zelf horen, maar voor collectieve woonvoorzieningen aan sluiten bij de mogelijkheden van burgers zelf, dus voor vernieuwende woonzorgconcepten. Het gaat dus om structurele middelen, die daarvoor gereserveerd worden. Het bedrag is wat onzeker, omdat terecht wordt geconstateerd dat er nogal wat verruimingen zijn toegepast in het Wvg-beleid. Hoe dat precies in de praktijk zal uitpakken, is op dit moment nog niet volledig op de cent nauwkeurig aan te geven, maar wel dat het in ieder geval gaat om een bedrag van f 1 ton. Ik heb toen ook het voorbeeld genoemd van een groep ouders met kinderen die verstandig of lichamelijk gehandicapt zijn, te kijken of daar vanuit de Wvg, juist voor deze specifieke voorziening, middelen vrij gemaakt kunnen worden. Dus hoe het getoetst moet worden. In die regeling, die nog aan de commissie wordt voorgelegd, zullen ook de toetsingscriteria aan de raad worden voorgelegd. Dat wat betreft de collec tieve woonvoorzieningen. De motie, die is ingediend aangaande de vervoersvoorzienin gen, hebben wij in de commissie ook lang en breed over ge discussieerd. Het spitst zich met name toe, dat geeft hij zelf ook al aan, op de inkomenstoets voor het collectieve vervoersysteem, die wordt afgeschaft, ook om reden dat de uitvoeringskosten hoog zijn. Maar voor de financiële onder steuning wordt hij niet afgeschaft. Het gaat hierbij om een fundamenteel uitgangspunt voor de Wvg. Als het gaat om een financiële vergoeding, bijvoorbeeld voor de auto of taxi, kun je dat beschouwen als algemeen gebruikelijke zaken. Ik wil daarbij ook het voorbeeld noemen van de mobile tele foon. Ook daarvan heb ik toegezegd in de commissie dat het een algemeen gebruikelijke zaak is. Ook daarvoor is de Wvg- verordening niet bedoeld. Het is dus maar net welke benade ring je kiest. Het college kiest in ieder geval voor het fundamentele uitgangspunt, een financiële vergoeding valt niet specifiek onder de Wvg-verordeningDat is de belang rijkste reden om te zeggen dat die inkomenstoets wel voor financiële vergoeding gehandhaafd blijft, maar voor het collectieve vervoersysteem niet. Ik weet dat wij daarover van mening verschillen, die discussie hebben wij eerder ge had, maar ik wil dit toch nog even bij de commissie ook on der de aandacht brengen. Dat is ook de reden waarom het college de motie van de PvdA-fractie niet zal steunen. Het gaat om die inkomensgrens, dat is al eerder genoemd, het gaat om anderhalf keer bijstandsniveau. De kosten waarvoor die financiële vergoeding is bedoeld, dan gaat het om taxi- kosten, eigen auto, zijn aan te merken als algemeen gebrui kelijk. Dat betekent per definitie niet dat die via de Wvg

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 14