Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 hoeft te worden voorzien. Gaat het bijvoorbeeld om de kos ten voor een rolstoeltaxi, dan heb je het dus wel weer over een specifieke voorziening voor mensen met een handicap. Zit iemand dan boven die inkomensgrens, als het gaat om die specifieke rolstoeltaxi, dan is bijvoorbeeld een tegemoet koming in de kosten wel weer mogelijk, omdat je het dan specifiek hebt over een voorziening voor gehandicapten. Een rolstoeltaxi is per definitie nooit algemeen gebruikelijk. Dat is het fundamentele uitgangspunt waar het bij de Wvg om gaat. Dat is ook de reden om te zeggen dat wij deze motie niet steunen. (De heer Van Olffen: De raad heeft toch bij de totstandkoming van de Wvg uitdrukkelijk die keuzemoge lijkheid aangegeven. Wij hebben als raad gezegd dat de me disch geindiceerden een keuzemogelijkheid moeten hebben, of voor het collectief vervoer of voor een financiële vergoe ding. Dat is de wens van de raad. Dus de argumentatie die de wethouder hier geeft, staat haaks op wat de raad toen tertijd heeft uitgesprokenOf wij zeggen, wij kiezen voor een inkomenstoets of wij schaffen de inkomenstoets af, maar dan gaat het voor de hele doelgroep.) Ik ben het niet hele maal met de heer Van Olffen eens, hij zal dat ongetwijfeld niet zo bedoelen, maar het lijkt nu alsof ik gezegd heb dat een financiële vergoeding afgeschaft wordt. Dat is dus niet het geval. Wat in 1996 door de raad is vastgesteld, naast het kiezen voor het collectief vervoersysteem, waar mensen een pasje krijgen, ook de mogelijkheid houden voor een fi nanciële vergoeding. Beide mogelijkheden blijven in stand. Ik schaf het niet af, wat er gebeurt, is als mensen zeggen niet voor het collectief vervoersysteem te kiezen, er dan een inkomenstoets wordt toegepast. Overigens wil ik er wel op wijzen dat het gaat om ruim 2500 mensen waarvan ruim 1500 kiezen voor het collectief vervoersysteem, dat is veel meer in trek dan dan de financiële vergoeding, maar dat even ter zijde. Als mensen anderhalf keer boven bijstands niveau zitten, wordt die inkomenstoets toegepast. Daar ligt de grens. Maar voor de mensen die er onder zitten wordt die niet afgeschaft. Dus ik ben het niet met de heer Van Olffen eens als hij zegt dat die er uit gaat, dat is dus niet zo. Ik wil er toch wel even op wijzen dat als er een verschui ving plaatsvindt van het collectief vervoer naar een finan ciële tegemoetkoming, dat dit zou kunnen betekenen dat als mensen meer gaan kiezen voor het geld er een extra instroom zou kunnen komen van zo'n honderd tot driehonderd gebrui kers. Ik wil er wel op wijzen, dat is ook berekend, dat de kosten op kunnen lopen van f 160.000,- tot f 480.000,- structureel per jaar. Ik wil er ook op wijzen dat daar geen enkele dekking voor wordt aangegeven. (De heer Van Olffen: De raadsbrief gaat uit van een toename van vijfhonderd ex tra aanvragen voor het collectief vervoer. Daar is dekking voor. Als dat er nu acht a negenhonderd worden waar bestaat de dekking dan uit?) De berekening die gemaakt is van vijf honderd is natuurlijk ook gebaseerd op cijfers, die wij Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 hebben van het bureau van Wvg, die zijn natuurlijk niet uit de lucht gegrepen. Wij hebben natuurlijk wel zicht op het aantal gehandicapten. Als het er achthonderd worden, zal ik terug moeten naar de raad. Ik ga nu uit, dat is de inschat ting zoals die nu gemaakt is, van vijfhonderd. De SP-fractie geeft aan dat de evaluatie in de Tweede Kamer er aan komt, dat de SP-fractie een klachteninventarisatie heeft gemaakt en dat met name het vervoer daar naar voren is gekomen. Ik heb in de raad van enkele maanden geleden ook toegezegd dat ik daar in de commissie op terug zou ko men, want wij zijn zelf ook heel erg benieuwd welke klach ten er zijn. Ik heb de heer Kalsbeek zojuist ook al even gevraagd welke klachten hij over de gemeente Leeuwarden heeft gehoord. Wat dat betreft houd ik mij aanbevolen voor de klachten die specifiek voor Leeuwarden binnenkomen, dat ik die van hem mag ontvangen. Het lijkt mij alleen maar goed dat wij daar eens goed naar kunnen kijken. De heer Kalsbeek stelt de vraag over de termijn van zeven jaar, dat staat ook in de motie die hij indient. Het is in derdaad zo dat in de oude regeling, mensen na zeven jaar zonder enige noodzaak een vergoeding konden krijgen als zij gingen verhuizen. Wij hebben gezegd dat vanuit het oogpunt van verantwoorde uitvoering van de wet en het omgaan met de beschikbare middelen, die termijn van zeven jaar wordt af geschaft. Hij noemt een aantal punten in zijn motie waarin hij zegt dat mensen met een handicap per definitie voor ho gere kosten zouden komen te staan, als zij moeten verhui zen. Ik betwijfel of dat zo is. Ik denk dat voor iedereen geldt dat als je gaat verhuizen, je voor hoge kosten komt te staan. Wij hebben dat ook nagevraagd bij bureau Wvg en uit de dagelijkse praktijk blijkt dat niet het geval te zijn. Dat is de informatie zoals wij die van bureau Wvg hebben gekregen. Als hij zegt dat de mensen niet meer zou den kunnen verhuizen vanwege de extra aanpassingskosten, die zij zouden moeten maken, het zelfs financieel onmoge lijk zou worden, vind ik dat hij daarmee de zaak wat onder belicht. Natuurlijk wordt er altijd gekeken naar wat de re den is waarom iemand gaat verhuizen. De achterliggende ge dachte hierbij is natuurlijk dat er investeringen worden gedaan in een huis, voor de mensen die gaan verhuizen wor den aanpassingen gedaan. Dan wordt gekeken wat de gehandi capte nodig heeft en daarin wordt zo optimaal mogelijk voorzien. Besluit iemand na twee jaar te gaan verhuizen, dan heb je toch te maken met een zekere mate van kapitaal vernietiging. (De heer Kalsbeek: Ik ben het niet helemaal met de wethouder eens dat er sprake zou zijn van kapitaals vernietiging Als je een aangepaste woning hebt, kan die toch weer ingezet worden voor mensen die een aangepaste wo ning zoeken. Dus er is per definitie niet sprake van kapi taalsvernietiging.) Niet per definitie, maar het is ook

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 15