Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 niet per definitie zo dat er sprake is van een één op één relatie, dat weet niemand van tevoren. De mogelijkheid zit er in ieder geval in dat er wel sprake is kapitaalsvernie tiging. Waar het natuurlijk om gaat, is dat als er een dringende reden is dat iemand moet verhuizen, zelfs al is dat binnen een half jaar, die ruimte er altijd is. Die ruimte moet er ook altijd zijn, zo werkt het bureau Wvg ook. Als iemand aangeeft, nadat er een aanpassing is ge weest van de woning, hij om een hele dringende reden wil verhuizen, bijvoorbeeld een medische reden of een relatie breuk of het aangaan van een relatie, kan dit altijd beke ken worden en goed beoordeeld worden, niet alleen door één consulent van het bureau Wvg, maar dan komt er zelfs een tweede consulent aan te pas, om een weloverwogen afweging te kunnen maken of iemand al eerder zou moeten kunnen ver huizen. Die mogelijkheid blijft altijd open staan. Daar is geen termijn voor nodig of een handhaven van de termijn van zeven jaar. Doet die noodzaak zich voor, dan zal er altijd adequaat op gereageerd worden door het bureau Wvg. Dat is de reden waarom het college deze motie ook niet zal onder steunen De heer Van Olffen: Ik heb mijn best gedaan, maar ik vind de argumentatie van het college niet echt overtuigend. Want het zijn aannames, de wethouder gaat nu al uit van 500 ex tra aanvragen collectief vervoer. Ik heb bij interruptie al gevraagd wat er gebeurt als er 800 a 900 zijn. Dan is er geen dekking. Maar het kunnen er ook twee- tot driehonderd zijn. Bovendien besparen wij door het afschaffen van de in- komenstoets ook nog eens die f 75.000,- onderzoekskosten. Dus in mijn berekening zou je uitgaande van het college voorstel 542 extra aanvragen kunnen bedienen, zonder dat je daarmee het budget, zoals dat nu in de raadsbrief is aange geven, overschrijdt. Dus 542 extra aanvragen, omdat de kos ten van een financiële vergoeding exact gelijk zijn aan het collectief vervoer. Daar zit geen verschil in. Dan gaat het alleen om de vraag: hoeveel mensen gaan extra gebruik ma ken, omdat de financiële regeling wordt afgeschaft? Waarom is die financiële toets afgeschaft? Omdat wij in de prak tijk herhaaldelijk in aanraking kwamen met mensen met een heel klein pensioentje, die net een paar centen boven die anderhalf maal het minimum inkomen zaten. Dat was een groep mensen die altijd net buiten de boot viel en dat was voor ons de reden dat wij blij waren dat die inkomensgrens er afgaat. Zou het nu zo zijn dat in één keer half Leeuwarden gehandicapt zou zijn en in aanmerking gaat komen van een financiële vergoeding, omdat men zo graag auto wil rijden? Want met deze nieuwe regeling wordt toch niet de doelgroep groter? Die blijft precies gelijk, omdat het mensen zijn die medisch geïndiceerd zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die zeggen: laat ik nu maar eens gebruik Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 maken van een vervoersvoorziening, omdat de inkomensgrens er af is. Ik heb grote twijfels of dit echt reële cijfers zijn, dat zijn aannames, ze kunnen meevallen, ze kunnen ook tegenvallen, maar hetzelfde geldt voor het collegevoorstel. (De heer Jacobse: Heel veel voorstellen die wij van het college krijgen zijn gebaseerd op aannamesIs de PvdA- fractie in het vervolg van mening dat al die aannames hier ter discussie moeten komen om vervolgens met eigen voor stellen te komen en dan zeggen dan hoeven wij dat niet fi nancieel te dekken, want de dekking van het college kan ook wel eens niet kloppen?) Maar het is ook geen vreemd feno meen dat wij meevallers en tegenvallers hebben, dat komt omdat wij met aannames werken. Door aannames heb je wel eens tegenvallers, maar je hebt ook wel eens meevallers. Dus er blijft altijd een zekere flexibiliteit in het hante ren van aannames. Dat is zoals wij hier altijd werken. (De heer Jacobse: Wij zijn hier gewend, dat hebben wij ooit met elkaar afgesproken, op basis van reële cijferste ramen.) Maar de heer Jacobse kan toch niet aantonen dat mijn cij fers irreëel zijn, ik tast de cijfers van het college niet aan. (De heer Jacobse: Blijkbaar wel, want de wethouder heeft net gezegd dat die variant tussen de f 180.000,- en de 480.000,- meer kost. Daar kan hij niet zomaar aan voor bij gaan.) Ik kan er niet aan voorbij gaan, wat ik betoog is dat ik de cijfers van het college hoogst serieus neem, 500 extra aanvragen, daarbij tel ik op f 75.000,- bespa ring, als wij die inkomensgrens ook voor die andere groep afschaffen kunnen daar nog 42 aanvragen extra bij komen. Dat is de dekking voor het financiële verhaal, zoals ook het college aangeeft. Het college zegt, maar misschien zijn het er wel meer. Dat is een aanname, die niet onderbouwd wordt. Ik stel er tegenover: misschien worden het er wel minder. Ik heb zelfs nog de ruimte om 42 aanvragen meer te financieren. Ik snap niet wat daar mis mee is. (De heer Ja cobse: Ik begrijp niet, maar dat is dan mijn politieke stellingname, waarom de PvdA-fractiedie tot op heden zich altijd ingezet heeft voor een inkomensgrensnu ineens be reid is een gat te slaan.) Ik maak bezwaar als hier de sug gestie wordt gewekt dat wij bezig zijn om een gat te slaan, dat is gewoon onzin. Wij zijn hier met een politieke dis cussie bezig en wij willen hier een beleid voeren voor de groep, die ook een stuk beleid nodig heeft, mensen met een handicap. (De heer Jacobse: Voor mensen met een behoor1 ijk inkomen, die zelf voor het alternatief vervoer in eigen vervoer kunnen voorzien.) (De Voorzitter: Ik vind dat de heer Van Olffen nu zijn verhaal moet afmaken.) (De heer Van MourikWij willen graag een schorsing van één minuut, dan kunnen wij ons als fractie even beraden.) (De VoorzitterDe heer Van Olffen maakt zijn verhaal af en daarna gaan wij even schorsen.) Dan kunnen wij eventueel ook nog overwegen, want ik wil de heer Jacobse toch nog een klein beetje tegemoet komen, om

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 16