Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 de middelen die wij voor de collectieve woonvoorziening vrij willen maken, als wij dat delen, als wij zeggen wij beginnen met f 100.000,- maximaal, dan hebben wij f 100.000,- over om eventueel een grotere toeloop van ge bruikers van de financiële bijdrage op te vangen en kunnen wij na een jaar gaan evalueren. Als dat geen dekking is, dan weet ik het niet meer. Het gaat hier niet om het inko men, het gaat hier om mensen met een handicap. Ik heb zo het vermoeden dat het hebben van een handicap net zo verve lend is als je op een minimum salaris zit als dat je op twee keer op het minimum zit. Het gaat om de handicap en het gaat er om dat wij gehouden zijn beleid te voeren voor de hele doelgroep. Dat brengt mij gelijk naar de reactie van de PAL/Groen- Links-fractieJe ziet zo'n vraag natuurlijk aankomen, eerst met een motie komen om de inkomenstoets te handhaven en als wij pech hadden gehad, hadden wij op dezelfde avond deze motie ingediend waarop wij die andere motie indienden. Ik wil het voor die fractie nog even uitleggen waarom wij vinden dat wij dat kunnen doen. Als je de inkomensgrens voor Parnas gaat afschaffen, dan tref je daar een groep mensen mee met een laag inkomen, waarvoor het veel moeilij ker is (De heer Van MourikMaar dat was niet gezegd. Het voorstel ging er om dat te onderzoeken en zelfs dat on derzoek wilde de PvdA-fractie niet.) Wij hebben ook zo onze aannames. Waar het ons om gaat, is als je die inkomensgrens loslaat, dan wordt het voor een grote groep mensen met een laag inkomen heel moeilijk om muziekonderwijs of andere vormen van kunstonderwijs te volgen en als je deze inko mensgrens afschaft, dan is dat ten behoeve van de doelgroep die op zich al gehandicapt is. Dat is het verschil, wij schaden daar niemand mee, wij laten alleen zien dat wij ie dere burger serieus nemen. De Voorzitter schorst om 21.35 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 21.45 uur de vergadering. Mevrouw Van Ulzen: Wij zullen het voorstel van de PvdA- fractie steunen. Wij zijn het volkomen eens met de heer Van Olffen, het gaat hier om de doelgroep en dat zijn mensen die gehandicapt zijn. Wij hadden aanvankelijk de motie van de SP-fractie willen steunen, omdat wij dachten dat het alleen om de verhuiskos ten ging. Maar nu het zou kunnen gaan om een totale herin richting, vinden dat wel wat erg kostbaar worden. Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 Mevrouw Mol: Wij zijn mening dat er een stukje rechtsonge lijkheid zal ontstaan als de ene groep wel een toewijzing wordt gegeven van een collectieve vervoerspas en de andere mensen, die daar een financiële vergoeding voor krijgen, niet, want het gaat om dezelfde doelgroep. Het zijn geïndi ceerde mensen, die dezelfde vorm van handicap hebben. Ik vind dat je die dan ook op dezelfde manier moet behandelen. Bovendien is de inkomenstoets anderhalf maal bijstandsni veau en dan praat je niet over mensen met een ruim inkomen. Als die dan met heel veel moeite in hun autootje proberen nog wat vervoersmogelijkheden te hebben, dan denk ik dat je dat zo moet laten. Een ander punt is dat je inderdaad een besparing hebt van de onkosten van de inkomenstoets, die f 75.000,-. Bovendien als de wethouder aanneemt dat als de duizend mensen die nu gebruik maken van een financiële vergoeding naar de collec tieve vervoerspas zouden gaan, kost dat ook geld. Dus wij blijven achter de motie staan. De heer Van der Brug: Toen ik hier binnenkwam vanavond dacht ik eerst dat het twee volkomen logische moties waren. Daar hoefde eigenlijk niet over gesproken te worden. De wethouder heeft zich goed verdedigd en heeft goed het voor stel verdedigd en nu ga ik toch een beetje twijfelen. De motie van de SP-fractie om die zeven jaar te handhaven. De wethouder heeft gezegd dat er genoeg hardheidsclausules ingebakken zijn, men kon na drie jaar of zelfs een half jaar al weer opnieuw verhuizen. Ik denk dat ik toch wel vertrouwen in de wethouder heb, dus ik ondersteun de motie van de SP-fractie niet. De motie van de PvdA-fractie, het gaat om een heleboel geld en ook de rechtsongelijkheid die er aan zit. Het is natuur lijk in zekere zin een rechtsongelijkheid, aan de ander kant is anderhalf keer het sociaal inkomen ook niet zoveel. Dan zou de grens misschien ergens anders gelegd moeten wor den. In mijn praktijk heb ik meegemaakt dat iemand zijn huis verkocht voor f 650.000,- en toen ergens anders ging wonen en toch nog een ondersteuning van de Wvg vroeg. Dan denk je, geldzucht is de wortel van alle kwaad. Maar ik steun toch de motie niet. De heer Roekiman: Ik heb in mijn eerste termijn aangegeven dat wij met het punt zitten van de dekking van de motie van de PvdA-fractie. Wij zijn niet overtuigd door de toelich ting van de PvdA-fractie hoe deze kwestie gedekt moet wor den. Misschien als er een ander dekkingsvoorstel komt, bij voorbeeld vanuit de algemene middelen, maar dat heb ik niet gehoord. Onze informatie is dat de instroom van het aantal personen, dat gebruik zal maken van het eigen vervoer als gevolg van de afschaffing van de inkomensgrens, in ieder

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 17