Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 geval enorm zal zijn, volgens de ambtelijke organisatie. Wij hebben de informatie dat het gaat om tussen de honderd en driehonderd personen. Dat betekent dat er sprake zal zijn van een uitzetting van het Wvg-budget, dat zal niet meer toereikend zijn. (De heer Van Olffen: Het gaat hier om mensen met een medische indicatiedie groep is bekend. Ook in het collegevoorstel kan die groepal was het alleen maar om voor die voorziening in aanmerking te komen, naast haar of zijn eigen auto een aanvraag indienen voor het col lectief vervoer. Die kosten blijven gelijk, dus ik blijf bezwaar maken tegen de suggestie dat er door de motie van de PvdA-fractie een golf van aanvragen over ons heen komt. De dekking in het collegevoorstel is precies gelijk aan de motie van de PvdA-fractieIk wil toch beklemtonen dat de suggestie, dat wij het budget overschrijdenonzin is.) De redenering van de heer Van Olffen klopt niet, want hij gaat af op aannames. De aannames zijn dat de instroom van aan vragen honderd tot driehonderd zal zijn als gevolg van de afschaffing van de inkomensgrens. Dat zullen dus nieuwe ge vallen zijn. Op het moment dat je die grens gaat afschaffen hebben wij een ander probleem, dat probleem is dat je het collectief vervoer niet meer dekkend kunt maken, als men gaat switchen van het collectief vervoer naar het eigen vervoer. Dat is wel een probleem waar wij ook mee zitten. De heer Van Olffen heeft geen dekkingsvoorstel genoemd, dat voor ons steekhoudend en aannemelijk is. (De heer Van Olf fen: Als ik met een auto boven de inkomensgrens in het voorstel van het college mij meldt bij het Wvg-bureau en ik doe een aanvraag voor een collectieve voorziening, krijg ik hem dan of krijg ik hem dan niet. Dan krijg ik hem toch. Wat zijn dan dan de meerkosten die ons worden toebedeeld? Ik heb een auto, ik heb twee ton en ik doe een beroep op de collectieve vervoersvoorzieningZeg de heer Roekiman dan nee of krijg ik die dan? Wat is dan het verschil met ons voorstel Gelet op de weinig overtuigende toelichting van de PvdA- fractie steunen wij deze motie niet. Daar komt bij, zoals de wethouder zegt, dat hier sprake is van een voorziening die aangemerkt moet worden als algemeen gebruikelijke za ken. Daarnaast is het in ieder geval normaal dat je een ei gen bijdrage in de vorm van draagkracht gaat toepassen, dat doet de belastingdienst ook en wat mij betreft kunnen wij dit blijven handhaven. (Mevrouw Van Ulzen: Maar nu heb ik de heer Roekiman precies waar ik hem hebben wil, het inko men wordt wel herverdeeld door de belasting, dat hoeven wij niet nog een keer over te doen.) Het Wvg-beleid van Leeu warden overstijgt in ieder geval de zorgplicht van de ge meente. Wij hebben hier een adequaat beleid, dat komt uit onderzoek ook prima neer voren. Wij gaan niet akkoord met de motie van de PvdA-fractieEr wordt geen goed dekkingsvoorstel gedaan, daar moeten ze maar eens mee komen. Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 Mevrouw Inberg: Wij steunen na ampel beraad toch de motie van de PvdA-fractie, maar wel met de bedinging dat er dit jaar een goede berekening wordt gemaakt of dat inderdaad een uitzetting van het budget betreft. De cijfers vliegen ons nu om de oren, maar mocht het inderdaad zo zijn dat het tot een grote uitzetting leidt, dan zullen wij het beleid na een jaar weer moeten herzien. Wij geven dit toch een kans. Dus wij steunen de motie van de PvdA-fractie De heer Kalsbeek: Wij blijven de motie van de PvdA-fractie steunen. Er is al heel veel over gezegd, ik zal er niet verder op ingaan. Wat mij verbaasde overigens is de uit spraak van de wethouder dat een taxi algemeen gebruikelijk is, dat vond ik wat een vreemde opmerking. Het is heel erg afhankelijk van het inkomen dat je hebt of het gebruik van een taxi voor jou algemeen gebruikelijk is. Veel mensen met een handicap zijn aangewezen op taxi's. De argumentatie van de wethouder was op zich heel sterk, maar dat was voor het beleid, zoals dat er uit ziet als mensen werkelijk problemen krijgen. Waar het ons om gaat - dat probeer ik nog een keer uit te leggen - is juist die zeven jaar, dat je dan niet in de problemen hoeft te zitten om te kunnen verhuizen. En gelooft u mij, ik heb het zelf aan den lijve ervaren, als je een beetje zwaar gehandicapt bent en je wilt verhuizen, heb je over het algemeen veel meer hulp van anderen nodig, van verhuisbedrijven en derge lijke, dan als je die handicap niet hebt, waardoor de ver huiskosten enorm stijgen. Ik heb ook in de tijd dat ik aan gesloten was bij het platform Wvg-gebruikers Leeuwarden meerdere malen meegemaakt dat mensen ernstig in de financi ële problemen kwamen door de verhuizing die ze moesten ple gen, ondanks de f 4.000,- onkostenvergoeding die ze kregen. Een ander argument om deze motie wel te steunen is dat er tot nu toe relatief weinig gebruik is gemaakt van deze re geling. Dus de kosten ervan zijn gering. De VVD-fractie zegt dat zij de motie niet kan steunen, want dan moet er een totale herinrichting plaatsvinden. Dat zal een beetje meevallen, er zullen een aantal voorzieningen getroffen moeten worden, maar de Wvg gaat nog steeds uit van goedkoop adequaat. Als je uit een woning komt waar al leen maar een badlift in zit en wat drempellopen, dan zal de Wvg niet akkoord gaan met een woning die wordt uitge zocht waar voor f 80.000,- in verbouwd moet worden. Dus dat zal niet aan de orde zijn. Bovendien wordt er weinig ge bruik van gemaakt, dus waarom zou je dat dan niet gewoon laten staan. Mevrouw Hafkamp (weth.)Er zijn nog een paar punten waar ik op wil ingaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 18