Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 van. Nu kun je zeggen, dat regelen wij wel als die excessen zich voordoen, maar dan heb je vervolgens wel te maken met verworven rechten en zit je met allerlei overgangstermijnen en dat soort zaken. Je kunt het beter nu goed regelen. Daarom stel ik voor het volgende te wijzigen: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 19 maart 2001, behandelende bijlage nr. 37, openingstijden terrassen bij horecabedrijven; stelt voor: artikel 1, lid 4 het laatste gedeelte "van 01.00 uur" te wijzigen in: - van 10.00 uur tot 01.00 uur gedurende de april - 1 november; - van 10.00 uur tot 19.00 uur gedurende de november - 1 april; artikel 1, lid 5 het laatste gedeelte "van tot 24.00 uur" te wijzigen in: - van 10.00 uur tot 24.00 uur gedurende de april - 1 november; - van 10.00 uur tot 19.00 uur gedurende de november - 1 april." 10.00 tot periode 1 periode 1 10.00 uur periode 1 periode 1 De Voorzitter: De heer Kruithof heeft gelijk, wij hebben daarover gesproken in de commissie. Hij vraagt duidelijk heid ten aanzien van mijn formulering, omdat ik heb toege zegd dat ik uitzonderingen wilde maken voor de feestdagen in de zomerperiode. Waarom, omdat deze beheersmaatregel niet bedoeld is om het in de binnenstad ongezellig te maken of onmogelijk te maken om van de terrassen gebruik te ma ken. Maar wat hij ook zegt, het is natuurlijk ook een gege ven dat wij in die binnenstad zowel mensen willen laten wo nen (wij hebben een beleid om mensen vooral boven winkels te laten wonen) en wij willen ook graag dat er veel mensen genieten van de terrassen. Dat is niet altijd in overeen stemming met elkaar. Dat betekent dat je altijd een compro mis zoekt. Dat ligt nu op tafel, waarvan ik denk dat dit het meest consequent is, ook gezien het horecabeleidWaar het om gaat, is dat wij een consequent beleid vaststellen met elkaar, dat ook te handhaven is. De uitzondering die hij vroeg, die ik ook heb toegezegd in de commissie, is om voor een aantal feestdagen met name uitzonderingen te ma ken, heeft geen extra maatregel nodig, omdat de huidige twaalf dagenregeling, die wij hebben nooit optimaal ge bruikt wordt. Ik kan die benutten om voor het seizoen aan te geven wanneer Koninginnedag gevierd wordt en wanneer de feestdagen, zoals Hemelvaartsdag en dat soort vrije dagen, plaatsvinden. Ik zal dan collectief die dagen noemen via die twaalf dagenregeling en daarvoor ontheffing geven. Dat wil zeggen: degene die om 01.00 uur moeten sluiten kunnen Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001 dan om 02.00 uur sluiten en degene die 23.00 moeten sluiten kunnen om 24.00 uur sluiten. Ik heb daar geen moeite mee en wil dat bij deze toezeggen. Dat is een toezegging die hard is, die duidelijk is, voor ieder seizoen ook gepubliceerd wordt. Duidelijker kan ik niet zijn. Als het gaat om de tijden loslaten (vroeger was het april - november), was dit een uitdrukkelijke wens van de horeca, omdat het niet zo vaak in Nederland mooi weer is en zeker niet s avonds en in Fryslan helaas nog minder, dat wil zeggen dat je heel weinig dagen prettig op een terras kunt zitten. Dat betekent dat wij die tijden hebben losgelaten en mocht zich de situatie voordoen dat voor 1 maart of na 1 november een mooie dag is, dan kan dat meegenomen worden. Ik vind dat wij daar niet kinderachtig in moeten zijn. Als dan de NLP-fractie vraagt om wijziging toe te laten, dan ben ik daar geen voorstander van. Dat heeft te maken met het feit dat ik zo duidelijk mogelijk wil zijn in de slui tingstijden, die dan weer in overeenstemming moeten zijn met de openingen van de cafés en vervolgens ook te handha ven moeten zijn. Dus op dringend verzoek, ook van de hore ca, wil ik toch terugvallen op mijn voorstel en het voor stel van de NLP-fractie niet overnemen. Als het gaat om de excessen die de heer Jacobse noemt, ik neem aan dat hij verwarmde terrassen bedoeld zoals die in Maastricht zijn, dan zou ik zeggen ga daar eens heen, dan ziet u hoe geweldig dat voor een stad is, die leeft en bruist 's avonds. Hij noemt het een exces, ik zou dat zo niet willen noemen, het lijkt mij heel gezellig, op grond van ervaring. Ik heb in de commissie gezegd als dat zich voordoet, dan moet minstens een bouwvergunning worden aan gevraagd, want die elementen zijn zwaar en moeten opgehan gen worden, er moet een enorme constructie komen voor het terras en dan wordt dat gemeld. Als hij zegt dat hij geen voorstander is van het toelaten, dan wil ik hem toezeggen, dat mocht zo'n vraag komen, ik dat aan de raad voorleg, zonder dat wij meteen overgaan daar beleid van te maken. Ik zou dat niet nu in beleid gaan vastleggen, want er ligt voor zover ik weet geen enkele aanvraag voor een dergelijk terras, bovendien heb ik in de commissie gezegd dat ik dat niet zal stimuleren. Maar als zich zo'n vraag voordoet, dan zal er een bouwvergunning noodzakelijk zijn en komt men met een aanvraag en zullen wij dat in het college bespreken en met de raad overleggen. Dat is mijn antwoord op de vragen. De heer Jacobse: Ik heb Maastricht als voorbeeld genomen, omdat daar zulke terrassen zijn. De constructie in Maas tricht is natuurlijk wel even iets anders dan wat wij hier in de binnenstad kennen, daar is het vaak een veel beslote-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 9