Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001
van. Nu kun je zeggen, dat regelen wij wel als die excessen
zich voordoen, maar dan heb je vervolgens wel te maken met
verworven rechten en zit je met allerlei overgangstermijnen
en dat soort zaken. Je kunt het beter nu goed regelen.
Daarom stel ik voor het volgende te wijzigen:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 19 maart 2001,
behandelende bijlage nr. 37, openingstijden terrassen
bij horecabedrijven;
stelt voor:
artikel 1, lid 4 het laatste gedeelte "van
01.00 uur" te wijzigen in:
- van 10.00 uur tot 01.00 uur gedurende de
april - 1 november;
- van 10.00 uur tot 19.00 uur gedurende de
november - 1 april;
artikel 1, lid 5 het laatste gedeelte "van
tot 24.00 uur" te wijzigen in:
- van 10.00 uur tot 24.00 uur gedurende de
april - 1 november;
- van 10.00 uur tot 19.00 uur gedurende de
november - 1 april."
10.00 tot
periode 1
periode 1
10.00 uur
periode 1
periode 1
De Voorzitter: De heer Kruithof heeft gelijk, wij hebben
daarover gesproken in de commissie. Hij vraagt duidelijk
heid ten aanzien van mijn formulering, omdat ik heb toege
zegd dat ik uitzonderingen wilde maken voor de feestdagen
in de zomerperiode. Waarom, omdat deze beheersmaatregel
niet bedoeld is om het in de binnenstad ongezellig te maken
of onmogelijk te maken om van de terrassen gebruik te ma
ken. Maar wat hij ook zegt, het is natuurlijk ook een gege
ven dat wij in die binnenstad zowel mensen willen laten wo
nen (wij hebben een beleid om mensen vooral boven winkels
te laten wonen) en wij willen ook graag dat er veel mensen
genieten van de terrassen. Dat is niet altijd in overeen
stemming met elkaar. Dat betekent dat je altijd een compro
mis zoekt. Dat ligt nu op tafel, waarvan ik denk dat dit
het meest consequent is, ook gezien het horecabeleidWaar
het om gaat, is dat wij een consequent beleid vaststellen
met elkaar, dat ook te handhaven is. De uitzondering die
hij vroeg, die ik ook heb toegezegd in de commissie, is om
voor een aantal feestdagen met name uitzonderingen te ma
ken, heeft geen extra maatregel nodig, omdat de huidige
twaalf dagenregeling, die wij hebben nooit optimaal ge
bruikt wordt. Ik kan die benutten om voor het seizoen aan
te geven wanneer Koninginnedag gevierd wordt en wanneer de
feestdagen, zoals Hemelvaartsdag en dat soort vrije dagen,
plaatsvinden. Ik zal dan collectief die dagen noemen via
die twaalf dagenregeling en daarvoor ontheffing geven. Dat
wil zeggen: degene die om 01.00 uur moeten sluiten kunnen
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 19 maart 2001
dan om 02.00 uur sluiten en degene die 23.00 moeten sluiten
kunnen om 24.00 uur sluiten. Ik heb daar geen moeite mee en
wil dat bij deze toezeggen. Dat is een toezegging die hard
is, die duidelijk is, voor ieder seizoen ook gepubliceerd
wordt. Duidelijker kan ik niet zijn.
Als het gaat om de tijden loslaten (vroeger was het april -
november), was dit een uitdrukkelijke wens van de horeca,
omdat het niet zo vaak in Nederland mooi weer is en zeker
niet s avonds en in Fryslan helaas nog minder, dat wil
zeggen dat je heel weinig dagen prettig op een terras kunt
zitten. Dat betekent dat wij die tijden hebben losgelaten
en mocht zich de situatie voordoen dat voor 1 maart of na 1
november een mooie dag is, dan kan dat meegenomen worden.
Ik vind dat wij daar niet kinderachtig in moeten zijn. Als
dan de NLP-fractie vraagt om wijziging toe te laten, dan
ben ik daar geen voorstander van. Dat heeft te maken met
het feit dat ik zo duidelijk mogelijk wil zijn in de slui
tingstijden, die dan weer in overeenstemming moeten zijn
met de openingen van de cafés en vervolgens ook te handha
ven moeten zijn. Dus op dringend verzoek, ook van de hore
ca, wil ik toch terugvallen op mijn voorstel en het voor
stel van de NLP-fractie niet overnemen.
Als het gaat om de excessen die de heer Jacobse noemt, ik
neem aan dat hij verwarmde terrassen bedoeld zoals die in
Maastricht zijn, dan zou ik zeggen ga daar eens heen, dan
ziet u hoe geweldig dat voor een stad is, die leeft en
bruist 's avonds. Hij noemt het een exces, ik zou dat zo
niet willen noemen, het lijkt mij heel gezellig, op grond
van ervaring. Ik heb in de commissie gezegd als dat zich
voordoet, dan moet minstens een bouwvergunning worden aan
gevraagd, want die elementen zijn zwaar en moeten opgehan
gen worden, er moet een enorme constructie komen voor het
terras en dan wordt dat gemeld. Als hij zegt dat hij geen
voorstander is van het toelaten, dan wil ik hem toezeggen,
dat mocht zo'n vraag komen, ik dat aan de raad voorleg,
zonder dat wij meteen overgaan daar beleid van te maken. Ik
zou dat niet nu in beleid gaan vastleggen, want er ligt
voor zover ik weet geen enkele aanvraag voor een dergelijk
terras, bovendien heb ik in de commissie gezegd dat ik dat
niet zal stimuleren. Maar als zich zo'n vraag voordoet, dan
zal er een bouwvergunning noodzakelijk zijn en komt men met
een aanvraag en zullen wij dat in het college bespreken en
met de raad overleggen.
Dat is mijn antwoord op de vragen.
De heer Jacobse: Ik heb Maastricht als voorbeeld genomen,
omdat daar zulke terrassen zijn. De constructie in Maas
tricht is natuurlijk wel even iets anders dan wat wij hier
in de binnenstad kennen, daar is het vaak een veel beslote-