Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 klus van vier jaar en een zeker saamhorigheidsgevoel hoort daarbijDat geldt ook voor de fracties die deelnemen aan de coalitie. Je weet dat je niet lichtvaardig afstand kunt nemen van het college en dat een uitgesproken onaanvaard baar en zware lading heeft. Het is de vraag of de gang van zaken en de verantwoordelijkheidskwestie een dergelijk oor deel zou rechtvaardigen. Na lange beraadslagingen zijn wij als VVD-fractie tot de conclusie gekomen dat dit niet het geval is, hoewel wij buitengewoon geschrokken zijn van de opeenstapeling van gemaakte fouten, een gebrekkige uitvoe ring en een toch niet optimale bestuurlijke aansturing in de periode dat het er echt om ging, namelijk het tweede halfjaar van 2000. Toen moest het werk gebeuren. Terzijde, het heeft bij ons tot de vraag geleid, of onze financiële functie op dit moment niet te veel versnipperd door het ap paraat heen zit en of niet naar een bepaalde clustering van die discipline zou moeten worden gestreefd. Een bestuurder doet zijn werk deels in onzichtbaarheid. Op momenten dat zaken nog niet onderwerp zijn van publiek de bat wordt er gewerkt aan de beleidsvoorbereiding, wordt de voortgang bewaakt en worden de lijnen uitgezet. De verant woordelijk bestuurder vervult daarbij een stimulerende, be wakende en coördinerende rol. Het is de vraag of dat hier in voldoende mate is gebeurd. PriceWaterhouseCoopers geeft daar niet echt een antwoord op. Nogmaals als er gesproken moet worden over verantwoordelijkheid dan gaat het over die periode, voordat het probleem aan het licht kwam. Want, ik denk dat iedereen het er wel over eens is, dat het college buitengewoon voortvarend heeft geopereerd toen de nood aan de man of vrouw kwam en de zaak in zijn volle omvang zicht baar werd. Als ik dit gedeelte mag samenvatten en afronden, mevrouw de voorzitter, dan is de conclusie van de VVD-fractie, dat het college een lelijke deuk, of zo u wilt kras, heeft opgelo pen, maar mijn fractie geen moties van wantrouwen, afkeu ring of droefenis of wat dies meer zij, zal steunen. Dan de oplossingsrichting, ofwel de voorkeursvariant van het college, die nu als voorstel op tafel ligt. In de commissie heb ik gepleit voor het scenario, waarbij we geen juridische risico's zouden lopen, maar waarbij wel een tekort in de gemeentebegroting zal worden geschoten. Die stellingname had verschillende oorzaken, ik zal ze niet allemaal herhalen, maar ze laten zich samenvatten onder het begrip, juridische risico's, waarbij verder met grote waar schijnlijkheid kan worden gesteld dat veel burgers bezwaar zullen aantekenen. Ondernemers en bedrijven zullen zich ge confronteerd zien met een aanzienlijke lastenverzwaring. Een lastenverzwaring, niet alleen vergeleken met het belas tingjaar 2001, maar ook ten opzichte van het jaar 2000. Tot en met het jaar 2000 betaalden woningen en niet-woningen hetzelfde bedrag per f 5.000,- getaxeerde waarde. Er was Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 geen sprake van differentiatie van tarieven. Met de beslis sing van vanavond wordt de lijn uitgezet voor de tarieven van het jaar 2002. Bedrijven zullen in dat jaar 64% meer belasting gaan betalen dan de woningen voor diezelfde f 5.000,- getaxeerde waarde. Een gigantische verschuiving in slechts één jaar tijd, waarbij we ons vestigingsklimaat negatief aan het inkleuren zijn. Het is duidelijk dat de VVD-fractie eind vorig jaar, bij de huidige cijfers, niet met differentiatie in deze mate zou hebben ingestemd. Dan was het tijd geweest voor een aantal fundamentele vragen. Bijvoorbeeld of bij het ver uiteen gaan lopen van het taxa tietotaal van de woningen en van de niet-woningen, het aan deel van deze groepen in de te leveren inkomsten aan de ge meentebegroting niet opnieuw zou moeten worden bekeken. Bijvoorbeeld of ons volume goed geraamd is, nu de taxatie waarde van panden zo tegenvalt en de algemene uitkering van het Gemeentefonds daar deels compensatie voor biedt. Bij voorbeeld of het terecht is dat een misschien wel negatieve waardestijging van niet-courante objecten, waar alle open bare gebouwen en het vliegveld onder vallen, in zijn geheel worden toegerekend aan de andere niet-woningen. Dat soort vragen zijn we niet aan toegekomen. We zijn voor de niet- woningen niet verder gekomen dan de constatering, dat vol gens de oorspronkelijke begroting voor 2001 f 4,8 miljard getaxeerde waarde aan onroerend goed f 27,5 miljoen aan be lasting moet ophoesten. Vervolgens is er geconstateerd dat er iets mis is gegaan en is er een veelheid aan acties op touw gezet. Nu wordt gezegd dat niet f 4,8 maar f 3,4 mil jard aan onroerend goed, niet f 27,5 miljoen maar f 30 mil joen aan belastingen moet gaan opbrengen. Ik heb geprobeerd dat aspect van de voorstellen uit te ver groten in een Te Gast in de Leeuwarder Courant, omdat deze zaak naar mijn mening te veel als een intern dekkingspro bleem van de gemeentebegroting werd beschouwd. Wij krijgen als raadsleden over een veelheid aan onderwerpen continue notities toegestuurd, waarin het wemelt van begrippen zoals integraal, outputgericht en de noodzaak van het regelmatig verrichten van effectmetingen, die dan ook weer gemonitord moeten worden. Die externe effecten heb ik geprobeerd in beeld te krijgen en daar zijn we van geschrokken. Dat ge koppeld aan de gekozen methodiek van een fictieve verlaging voor 2001, die niemand krijgt uitbetaald, met de daarbij behorende risico's van de totale voorgestelde aanpak van dien, hebben ertoe geleid dat mijn fractie, exclusief onze wethouder, het collegevoorstel niet zal steunen. Wij hebben wel de afgelopen dagen geprobeerd inhoud te geven aan onze collegeverantwoordelijkheid door mee te blijven zoeken naar een compromis, dat is ook al genoemd door eerdere partijen. Dat heeft de afgelopen dagen gespeeld. Dit heeft tot nu toe niet tot resultaten geleid. Wat ik nu zie is dat de PvdA- fractie enerzijds, de CDA-fractie anderzijds, elementen van dat compromis, waar wij over gesproken hebben, in een motie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 12