Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 proberen te vatten. Ik heb mevrouw Sijtsma horen zeggen, ze passen niet goed meer bij elkaar, eigenlijk zou ik kunnen zeggen, als ze beide zouden worden aangenomen, dan zouden we aardig in de buurt van het compromis uitkomen. De fric tiekosten afboeken, ten laste van de rekening 2001 of 2002, de meevaller van de algemene uitkering van het Gemeente fonds gebruiken om het deficit te verlagen en een minimaal noodzakelijke verhoging van het tijdvakpercentage uitreke nen. Daar hebben wij de afgelopen dagen over gesproken, dat had voor ons ingehouden dat wij over onze hoofdbezwaar van juridische risico's etc., die heb ik genoemd, heen hadden moeten stappen. Wij hebben geprobeerd om toch op één lijn te komen, dat is niet gelukt. Daarom, mevrouw de voorzit ter, rest ons niets anders dan de mening te geven over het voorstel van het college dat nu voorligt en dat voorstel zal de VVD-fractie niet steunen. De mening over de verschillende moties, ik wil ze eerst in onderlinge samenhang zien, behouden we ons als fractie voor Mevrouw Uiterwijk Winkel: Ik wil graag namens onze fractie onze dank uitspreken aan een ieder die meewerkte en bergen werk verzette, waardoor een herberekening van het OZB- tarief voor 2001 kon worden gemaakt. Hiermee heeft de amb telijke organisatie laten zien prima in staat te zijn om een moeilijk traject zoals de OZB op te kunnen pakken. He laas is de raad bij de vaststelling van het OZB-tarief in de raadsvergadering van december 2000 uitgegaan van progno ses, die niet zijn bijgesteld. Met de taxatie van veel gro te objecten is zelfs te laat begonnen. Kortom, het ambte lijk apparaat heeft behoorlijk zitten te slapen. Het betreft in dit geval een afdeling met één belangrijke taak, te weten het genereren van gemeentelijke inkomsten ten einde een belangrijk speerpunt uit het Bestuursprogram- ma te realiseren, namelijk het voeren van een gezond finan cieel huishouden. Toen de blunder was ontdekt, is er meteen adequaat opgetre den door het college en is men in betrekkelijk korte tijd met een reparatievoorstel gekomen om de miljoenenstrop tot het minimum te beperken. Op dit punt kom ik zo terug. Iedereen is waarschijnlijk ondertussen wel wat van de schok bekomen Voor de fractie van PAL/GroenLinks-fractie blijft de vraag overeind hoe het zover heeft kunnen komen. Hoewel het van belang is dat er naar passende oplossingen werd en wordt gezocht om de financiële schade zoveel moge lijk te beperken, is onze fractie van mening dat er te wei nig aandacht uitgaat naar de feitelijke oorzaak van deze fout en uiteindelijk naar de politieke verantwoordelijkheid van deze kwestie. Als we kijken naar het omvangrijke her- Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 taxatieproces, dan is er duidelijk sprake van een slechte aansturing van de ambtelijke organisatie, met als gevolg dat er op verschillende niveaus grove fouten zijn gemaakt en met name in een uiterst cruciale periode: oktober 2000 - december 2000 (dit betreft de periode waarin de oorspronke lijke prognoses dienden te worden aangepast en de hertaxa tie had moeten zijn afgerond) Wij kunnen niet anders dan concluderen dat werkprocessen; de aansturing; interne controle; de Administratieve Organi satie en interne communicatie op de afdeling Belastingen van de gemeentelijke organisatie verre van optimaal functi oneerde in een periode dat dit juist echt nodig was. Ik noem een paar voorbeelden die uiteindelijk leidde tot de financiële strop van f 5,2 miljoen: Gebleken is dat het hertaxatieproces niet beschreven is in een goedgekeurd handboek. De administratieve organisatie en de interne controle met betrekking tot het taxatieproces was slecht. Uit het onderzoek blijkt dat er geen tussentijdse toetsing heeft plaatsgevonden, omdat controles uit het plan van aan pak niet of te laat zijn uitgevoerd. Niet duidelijk is wat de actiepunten en de pogingen zijn geweest om de vertraging met betrekking tot de invoer van gegevens tegen te gaan. De verantwoordelijkheid voor de vertraging van de hertaxaties ligt bij het taxatiebureau, maar met dien verstande dat de gemeente - conform de over eenkomst - tijdig aan de verplichtingen voldoet, wat niet is gebeurd. Pas op 7 februari 2001, te laat in het werkproces, consta teerde een medewerker van Concerncontrol dat de waarde van de niet-woningen circa f 1 miljard minder waard was. Het college, en in het bijzonder de portefeuillehouder, had moeten weten dat het met een belangrijke operatie als de OZB niet verkeerd kan en mag gaan. Het OZB-traject is name lijk een omvangrijk proces en zowel technisch als politiek gezien een weerbarstige materie. Het pleit voor het colle ge dat ze gezamenlijk de politieke verantwoording hebben genomen. Voor de fractie van Pal/GroenLinks was die beslis sing echter niet nodig geweest. Het gaat immers niet over een beleidskeuze die door het college is gemaakt. Het is een technische fout bij het ambtelijk apparaat, die in dit geval de portefeuillehouder van Financiën is overko men In de voorliggende raadsbrief wordt niet alleen aangegeven wat de kern van dit probleem is, maar worden er tevens voorstellen gedaan om op een aantal andere terreinen maat regelen te treffen. Op zich geeft dat al aan dat een tech nische fout ieder collegelid had kunnen overkomen en ook kan overkomen. Voor mijn fractie is de ernst van de oorzaak en daardoor de gevolgen van deze fout dusdanig dat wij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 13