Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 kapitein èn de reddingsmiddelen, die we hier hopelijk in voldoende mate ook kwalitatief tot onze beschikking hebben Praten over belastingproblemen is ons niet vreemd. We heb ben immers al eerder diepgaande gesprekken gevoerd over fi nancieel juridische problemen rond de OZB en riool. We heb ben als Commissie Bestuur en Middelen en als gemeenteraad ook diverse keren zwaar gehamerd op de juridische houdbaar heid van de geaccordeerde belastingsvoorstellenIn het licht van deze voorgeschiedenis is de SP-fractie dan ook ronduit ontsteld over de gemaakte fout. En dat terwijl de onderverdeling in de courante en incourante objecten wel degelijk staat vermeld in de kwaliteitsanalyse van de refe rentieobjecten in Leeuwarden, die door het taxatiebureau is opgesteld. Ook in het in 1998 door B&W opgestelde plan van aanpak wordt een duidelijk onderscheid gemaakt in de cate gorie niet-woningenMaar in de praktijk zijn er toch es sentiële zaken niet of onvoldoende onderkend, met als re sultaat dat we hier vanavond diepgaand met elkaar over van gedachten moeten wisselen. Er zijn prognoses gehanteerd in plaats van werkelijke cijfers, zonder zichtbare tussentijd se toetsing aan de actualiteit. Vertraging bij het taxatie bureau, door software en andere problemen. Geen enkele ge nomen maatregel, nadat reeds vroeg duidelijk werd dat er vertragingen waren met betrekking tot het invoeren van de gegevens in het gemeentelijk systeem. Een zeer late invul ling van de vacature teamleider belastingen; een slechte overdracht van kennis en taken en het toezicht daarop bij het vertrek van de teamleider belastingen en het ontbreken van gestructureerd overleg in een nadien cruciaal gebleken periode. Kortom voorzitter, een zeer gebrekkige communica tie, verslagen van werkoverleg van de verantwoordelijke wethouder, die bleken vast te zitten in de privé-computer zoals in de commissie bleek, van een inmiddels vertrokken ambtenaar en ga zo maar door. Het rapport van PWC heeft een aantal zere plekken bloot weten te leggen. Onze conclusie, er is sprake van een te beperkte inschat ting van de risico's, die gepaard zijn gegaan met de gehele operatie. Er is veel te weinig gestructureerd overleg ge weest; er is sprake van te weinig controle op het proces. Met andere woorden, er zijn forse aansturingfouten gemaakt. En dit is des te ernstiger, omdat we, zoals gezegd, al di verse keren eerder problemen hebben gehad met de tarief stelling. Niet alleen de afgelopen paar jaar, maar zoals wij gisteren in ons postvakje van de e-mail mochten begroe ten ook in 1995 al is het probleem van de waarde van de wo ningen en niet-woningen aan de orde geweest. Dat is de af gelopen jaren voor de wethouder Financiën, als kapitein zo als gezegd van de ambtelijke organisatie, kennelijk geen reden geweest om er extra bovenop te zitten, althans die indruk hebben wij niet, om te zorgen voor een zo perfect Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 mogelijke aansturing van dit soort processen en een accura te inschatting van de risico's. Voorzitter, wij zijn als gemeenteraad door het college on der druk gezet. Wij zijn onder druk gezet omdat het college gezamenlijk de verantwoordelijkheid neemt voor de ontstane situatie. Dit is ontroerend solidair, maar toch echt te kort door de bocht. Het is een zwaktebod, omdat het college zich bij voorbaat al als één geheel heeft ingedekt. Het kan ons inziens niet zo zijn dat kapiteins van verschillende schepen de verantwoordelijkheid voor eikaars handelen ne men. We hebben als fractie vroegtijdig aangegeven de ver antwoordelijkheidsvraag voor te leggen aan de direct ver antwoordelijk wethouder en niet aan het gehele college. Waar hebben we anders portefeuilles voor? Terugkijkend op de gehele operatie hebben we de indruk dat we het topje van de ijsberg al eerder hebben gezien, maar dat het hoe dan ook een keertje mis zal gaan. Het aanzien van de gemeente Leeuwarden heeft door de veelvoud aan pu bliciteit een enorme knauw gekregen. Wij staan achter de intentie van de voorgestelde herstelmaatregel en op basis van de beschikbare informatie hebben we hoop op een goede afloop, maar zeker is dit niet. Hierdoor zijn we in een be stuurlijk zwak 'nee heb je, ja kun je krijgen' positie te rechtgekomen. Met nadruk wil ik uitspreken dat dit niet iets is wat we de organisatie verwijten, maar wel de ver antwoordelijk wethouder. We spreken in de motie, die straks zal worden ingediend, daar onze afkeuring over uit. Dit is niet zozeer een kwestie van bewust onjuiste informatievoor ziening of gebrek aan integriteit, maar wel van verwijtbaar gebrekkig en dus schadelijk bestuur. Wij doen, zoals u dui delijk mag zijn, ook niet mee aan de schouderklopjes die net door de PAL/GroenLinks-fractie zijn uitgedeeld aan het college. Die motie steunen wij niet. Dan het voorstel zelf. Allereerst wil ik hier nogmaals uit spreken dat ook de SP-fractie pleit voor een herstelpoging. Wij hebben altijd op het standpunt gestaan, dat de fout verhaald moet worden, daar waar de opbrengst gehaald had moeten worden, bij een juiste tariefstelling. Dus bij de niet-woningen. Wij hebben ook altijd op het standpunt ge staan dat we woningbezitters niet de dupe willen laten wor den van de gemaakte fouten. En daar scheiden dus onze we gen. In tegenstelling tot de opmerkingen van de wethouder gebeurt dit namelijk nog echt wel, omdat ze meer moeten be talen dan ze op basis van het juiste cijfermateriaal hadden moeten betalen. U wilt herstellen, wij ook, maar doe het dan goed en volledig. Wij dienen daarvoor de volgende motie in

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 15