Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 28 mei 2001; behandelende de OZB-problematiek; overwegende dat - de inwoners van de gemeente Leeuwarden geen financi eel nadelige gevolgen mogen ondervinden van de fou tieve totstandkoming van de tarieven OZB; - zij derhalve niet zwaarder belast mogen worden dan zij op basis van het hanteren van reële waarden i.p.v. prognoses aan OZB hadden moeten betalen; besluit - het tarief OZB voor woningen met ingang van 2001 te rug te brengen naar f 24,- per f 5.000,- waarde- eenheid en daarmee te kiezen voor oplossingscenario II; - de hiermee gepaard gaande extra kosten te dekken uit de bestemmingsreserve OZB; en gaat over tot de orde van de dag" De motie is ondertekend door de heer Hoogeveen van de D66- fractie en door mijzelf. Geheel in de lijn van de eerdere behandelingen krijgen we wederom te maken met een verandering in de plannen. Daar waar eerst de kosten incidenteel moesten worden gedekt uit het rekeningsresultaat van 2000, later als uitzetting bij perspectief 2002, weer later ten laste van de algemene re serve, wordt nu een bestemmingsreserve OZB gepresenteerd als dekking van de kosten. Voorzitter, noem het voort schrijdend inzicht, noem het reageren op geluiden uit de Commissie Bestuur en Middelen, u zwalkt toch wat heen en weer. Dit is niet sterk en staat in schril contrast met uw daadkrachtige intentie tot herstel van de fouten. Nog eventjes voor de duidelijkheid, die f 1,5 miljoen, die als zogenaamde meevaller wordt gepresenteerd, zien wij niet eens zozeer als een meevaller in relatie tot de OZB-fout, omdat het bedrag sowieso binnen was gekomen, ook als de fout niet was gemaakt. Ik denk dus ook dat er geen sprake is van een groter volume aan OZB opbrengst waar de CDA- fractie een beetje op doelt. Wij staan derhalve ook nog niet te popelen om de CDA-motie te steunen. Met' betrekking tot die bestemmingsreserve willen wij wel de toezegging dat indien er meer geld binnenkomt met de gehele hersteloperatie dan gepland, dat dit dan ten goede zal ko men aan de belastingbetalers en dat indien er geld over blijft in de bestemmingsreserve dat niet gerelateerd kan worden aan hogere OZB-opbrengsten, dat dit terugvloeit naar de algemene reserve. Er staat daarover niks in het voor stel, ik zou daar graag een reactie op willen. Afsluitend, de gemeente Leeuwarden is flink de boot inge gaan, maar is niet gezonken en zover zal het waarschijnlijk Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 ook wel niet komen. Maar - en dan eindig ik zoals ik ben begonnen - we moeten wel weer zo snel mogelijk met het juiste personeel, organisatie en aansturing, de juiste koers gaan varen. De heer Hoogeveen: Bij de begrotingsbehandeling eind vorig jaar in deze gemeenteraad heeft de fractie van D66 een mo tie ingediend met als doel om te discussiëren over afschaf fing van de OZB, in ieder geval de waarderingsgrondslag van onroerende zaken te gebruiken voor de gemeentelijke belas tingen. Wij vonden dat een te risicovol en een te onsamen hangend onderdeel als basis voor een gemeentelijke belas ting. De discussie van vanavond onderstreept nog eens dat we hard op zoek moeten naar een andere grondslag voor de gemeentelijke belastingen. Dit is iets wat in meer gemeen ten speelt en dit is een probleem wat ook in de toekomst tot nog grotere problemen zal gaan leiden, want die onroe rend goed markt zal niet stil blijven staan de komende tijd. De verschillen op de markt zullen alleen maar groter worden. Dat even vooraf. Daarnaast hebben we natuurlijk gewoon een probleem, waar we vanavond over praten moeten. Bij de discussie in de commis sie, die zeer uitgebreid is geweest, heeft de fractie van D66 steeds twee uitgangspunten gehad, oorzaken en verant woordelijkheden moeten helder op tafel komen. Daarnaast moeten we zo goed mogelijk en ook voor zover dat juridisch haalbaar is de fout, die gemaakt is, herstellen op een ma nier die zo dicht mogelijk komt bij het besluit, dat we zouden hebben genomen wanneer de fout niet gemaakt was. Die twee uitgangspunten zijn ook vanavond voor de fractie van D66 de toetspunten. Voor wat betreft het achterhalen van de oorzaken van de fout en de verantwoordelijkheden, het duidelijk maken van de verantwoordelijkheden, die daarbij aan de orde zijn, vinden wij dat het onderzoek van PWC veel duidelijk maakt, zeker waar het gaat om het onderdeel ambtelijke organisa tie. Wij hebben ook steeds gezegd dat naar aanleiding van dat rapport, naar onze indruk er bij de start van dit hele proces ernstige inschattingsfouten zijn gemaakt over de ri sico' s die in dit proces gelopen worden en dat als gevolg daarvan het proces met onvoldoende waarborgen is omkleed en onvoldoende is aangestuurd. Bij die aansturing ging het wat ons betreft niet alleen om de ambtelijke aansturing, maar ook om de politieke aansturing. Daar verschillen wij van mening met een aantal andere fracties in deze raad. Als ik bijvoorbeeld mevrouw Uiterwijk Winkel van de PAL/GroenLinks-fractie hoor spreken, aan de ene kant wel complimenten hoor weggeven aan ambtenaren die snel aan de oplossing van dit probleem hebben gewerkt, maar aan de an-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 16