Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 dere kant de verantwoordelijkheid voor de fout volledig bij de ambtelijke organisatie legt, die heeft zitten slapen, dan denk ik dat is dus niet wat wij onder politieke verant woordelijkheid verstaan. Wat ons betreft is de politieke verantwoordelijkheid meer dan alleen maar juridische fic tie. Dat als er een fout wordt gemaakt de politiek altijd verantwoordelijk is. Politieke verantwoordelijkheid houdt wat ons betreft ook in dat er actief gestuurd moet worden op dit soort risicovolle processen. Dat is naar ons oordeel onvoldoende gebeurd. Het rapport van PWC gaat daar maar be perkt op in. Ook tijdens de commissiebehandeling kwam op dit punt weer nieuwe informatie boven water. De wethouder meldde in de laatste commissievergadering, min of meer ter loops, dat we wel konden spreken over inschattingsfouten, die bij de aanvang van het proces waren gemaakt en die po litiek zwaar aangerekend zouden moeten worden, maar dat dat niet onder haar eerste verantwoordelijkheid was gebeurd, maar onder die van haar portefeuillevoorganger, Den Oud sten. Op zichzelf gaat het er nu even niet om wie van beide portefeuillehouders verantwoordelijk is geweest, het gaat niet om het zwartepieten, ook bij mevrouw De Haan overigens ging het niet om het afschuiven van de verantwoordelijk heid, dat moet ik er eerlijk bij zeggen, het ging haar niet om het afschuiven van de verantwoordelijkheid naar Den Oud sten toe, maar het ging haar om het informeren over hoe het proces is gelopen. De wijze waarop zij dat beschrijft vind ik zorgelijk. In feite komt het er op neer dat mevrouw De Haan zegt: we hebben in die tijd van de voormalig burge meester wat zitten schuiven met portefeuilles, dat moet u verder niet al te zwaar opnemen, dat is een ondergeschikt punt. Mijn fractie is het daar zeker niet mee eens. We heb ben naar aanleiding van de perikelen rond het stadskantoor enige jaren geleden uitgebreid onderzoek gehad naar wat er toen mis is gegaan en hoe dat in de toekomst voorkomen zou kunnen worden. Een van de afspraken die we toen hebben ge maakt was dat bij overdracht van portefeuilles van de ene wethouder naar de andere wethouder er duidelijke over- drachtsdocumenten moesten zijn. Op mijn vraag of die er ook geweest zijn in dit geval moest mevrouw De Haan het ant woord schuldig blijven, daar kwam dus uiteindelijk alleen maar het antwoord op dat dit een ondergeschikt punt was. Dat hebben we gezien. Wat ons betreft geen ondergeschikt punt. Wij vinden dus nog steeds dat de aanbevelingen en de afspraken, die destijds rond het stadskantoor zijn gedaan, ook hier hadden moeten worden nagekomen. Dat vinden wij een zaak die niet alleen te maken heeft met het slapen van een ambtelijke organisatie. Sterker nog daar heeft het eigen lijk helemaal niets mee te maken. Wat ons betreft is er dus sprake van een sturingsfout ook op politiek bestuurlijk niveau. Besturing van politiek moet meer inhouden dan alleen maar het achteraf zich verantwoor— delij k voelen. Dus op dat punt verschillen wij van mening Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 met anderen in deze raad. Wat ons betreft had het college ook in die verantwoordelijkheidsverdeling in haar communi catie in de stukken, die we naar de raad hebben gekregen, wat duidelijker kunnen zijn, alleen maar het opnemen dat het college zich collectief verantwoordelijk voelt voor wat er gebeurd is, is wat ons betreft onvoldoende. Voorzitter, dan voor wat betreft het oplossen van het ont stane probleem, het herstellen van de fout. Net als bij het onderzoeken van wat er gebeurd was, ging ook op dit punt de portefeuillehouder en het college voort varend van start door het inhuren van ook hier weer een zeer deskundig adviseur, de heer Monsma, die op een goede wijze heeft geadviseerd over welke oplossingsrichtingen er mogelijk zijn. Het is duidelijk dat er aan de oplossingsrichtingen, die geboden worden, juridische risico's zitten. Die juridische risico's moeten zorgvuldig afgewogen worden, maar terecht wordt ook door de fractie van de PvdA gezegd, die juridi sche risico's moeten afgewogen worden tegen het alternatief en het alternatief is dat burgers langdurig te veel, rela tief te veel, zouden moeten betalen en anders de gemeente behoorlijk fors in de begroting zal moeten bezuinigen, iets wat ook altijd ten koste van belangrijke projecten in deze stad zal gaan. Die afweging, na de uitgebreide informatie die we hebben gekregen in de commissie, maar ook na infor matie die we zelf in het land hebben ingewonnen over dit punt, vinden wij maakt het verantwoord om te kiezen voor een herstelscenario. Toch zijn we het niet eens met het voorstel dat het college ons vanavond doet, omdat het aan vankelijk gezamenlijke uitgangspunt van college, maar ook onze fractie, om zo goed mogelijk te gaan besluiten wat we zouden hebben besloten als er geen fout was gemaakt, dat uitgangspunt wordt door het college ten dele los gelaten en daar voelen wij niet voor. Net als de heer Boorsma van de SP-fractie, kiest de fractie van D66 voor het scenario 2 waarbij we toch meer ons eerste uitgangspunt kunnen benade ren. Daar zitten niet meer of minder juridische risico's aan dan bij de variant die door het college wordt voorge steld. Er zitten wel, eerlijkheidshalve moet ik dat zeggen, meer uitvoeringskosten aan, maar dat nemen wij voor lief, omdat wij vinden dat dat nou één keer het risico is dat wij voor onze rekening moeten nemen, want het zijn niet de bur gers maar het is de gemeente die deze blunder heeft ge maakt Voorzitter, er is door de heer Boorsma, mede namens mijn fractie, een motie op dit punt ingediend. Over de politieke verantwoordelijkheid is nog geen motie ingediend, dat zal door de CU, de heer Stoker, mede namens onze fractie, straks gedaan worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 17