Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 De heer Stoker: De raad heeft tarieven vastgesteld, onder andere op grond van onjuiste, onvolledige informatie. In deze tijd, waarin het dualisme zo wordt geroemd, is het zo mogelijk nog belangrijker dan voorheen dat gemeenteraadsle den goede en betrouwbare informatie krijgen, om vervolgens verantwoord hun taak te doen. Dat is met betrekking tot het vaststellen van deze OZB-tarieven niet het geval geweest. De politieke verantwoordelijkheid, daarvan heeft het colle ge gesteld, dat die bij haar ligt. Onder andere dat feit van niet goed geïnformeerd zijn-, is er de oorzaak van dat wij nu gedwongen worden en dat we nu gedwongen zijn tot re paratie. Want anders zijn de gevolgen wel heel groot en dat heeft ook zo zijn nadelen en risico's. Ik heb er in elk ge val behoefte aan uit te spreken dat ik het afkeur dat de informatie onjuist en onvolledig is geweest. Ik dien daarom de volgende motie in: "De raad van de Gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 28 mei 2001; overwegende dat het project hertaxatie onroerende zaken onvoldoende zorgvuldig is opgezet en uitgevoerd; de (politieke) sturing van dit project onvoldoende is geweest; de informatievoorziening aan de gemeenteraad als gevolg hiervan onjuist en/of onvolledig is geweest; als gevolg hiervan extra kosten moeten worden ge maakt voor het herstel van de gemaakte fout en de schade is ontstaan aan het beeld van de gemeente lijke overheid als het gaat om verantwoord financi eel beleid; tevens overwegende dat: de wethouder Financiën politiek verantwoordelijk is voor deze gang van zaken; deze verantwoordelijkheid meer is dan een juridi sche fictie; besluit haar afkeuring uit te spreken over de gang van zaken rond de hertaxatie van onroerende zaken; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is medeondertekend door de heer Boorsma van de SP-fractie, de heer Hoogeveen namens de D66-fractie en me vrouw Dolstra namens Leefbaar Leeuwarden. Dan nu over de voorgestelde reparatie. Ter commissievergadering is al duidelijk geworden dat ik aanmerkelijk minder optimistisch ben over het door het col lege voorgestelde voorkeurscenario dan het college en een aantal raadsfracties. Het uitstellen van de datum van deze vergadering naar de datum van vandaag, 28 mei 2001, maakt het er beslist niet beter op. In verband met de kenbaar Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 heidcriteria is het van belang dat besluitvorming ter zake plaatsvindt in het begin van het jaar. Het eind van de vijfde maand kun je toch niet als zodanig typeren. Deze weinig optimistische kijk op het voorkeurscenario van het college brengt mij ertoe deze keuze te typeren als gokken. Ik geef toe dat het college deze keer niet over één nacht ijs is gegaan in het in kaart brengen van de voor- en nade len, maar ik besef ook dat je inschatting van de risico's van het voorkeurscenario van het college bepalend is voor het gevoel of je hier te maken hebt met een gok of niet. Wanneer het optimisme van het college, van adviseurs en een aantal raadsfracties niet op zijn plaats blijkt te zijn, dan zijn we terug bij af. Daar voel ik niets voor. Daarom heb ik ook ter commissievergadering al gesteld het eens te zijn met het scenario ook aangegeven door het college en met verve verdedigd door de VVD-fractie. Ik sluit mij wat de oplossingsrichting betreft daar dan ook volledig bij aan. De gevolgen voor het bedrijfsleven zouden ook oneven redig zijn in het voorkeurscenario en dat zou ons met al onze pogingen om het economisch beter te doen gaan, meer bedrijven te trekken, nog wel eens heel slecht kunnen ver gaan Daar zou ik het in eerste termijn bij willen laten. De heer Jacobse: Aan het einde van de laatste commissiever gadering over dit punt - we hebben heel wat commissieverga deringen gehad - heb ik namens de NLP-fractie het volgende geconcludeerd, we hadden daarvoor ook al een reactienota geschreven Een voorstel moet juridisch het stevigst zijn om verder imagoverlies en juridische kosten te vermijden. De gelden die in 2001 te weinig zijn betaald hoeven niet terugbetaald te worden door de tarieven van 2002 en 2003 en 2004 extra te verhogen. De gelden die in 2001 teveel zijn betaald moe ten wel terugbetaald worden. En de kosten die gepaard gaan met het herstellen van de fout moeten voor rekening van de gemeente komen. Voorzitter, ook wij willen de situatie niet laten zoals die is. Ook wij vinden dat er geen redenen zijn de niet- woningen structureel minder te laten betalen dan in 2000 het geval was. En ook wij vinden dat de verhouding tussen woningen en niet-woningen weer moet worden zoals afgespro ken. Onze voorkeur ging daarbij niet uit naar de reparatie, zoals u die voorstelt. Wij beschouwden en beschouwen die nog steeds als risicovol. Zoals u weet hebben we zelf enige andere reparatiemethoden laten onderzoeken. Hoewel enige daarvan juridisch zekerder waren, hadden die varianten weer andere negatieve effecten en we hebben van het voorstellen daarvan afgezien. Hoewel wij dus grote twijfels blijven houden bij het scena rio van het college, zullen we ons tegen de systematiek

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 18