Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001
falen de wethouder moet opstappen, moet volgens ons sprake
zijn van een doen of niet doen dat de wethouder persoonlijk
aangerekend kan worden. Ook moet altijd naar het totale
functioneren van de wethouder gekeken worden. In alle drie
keren dat de NLP-fractie het vertrouwen in een wethouder
opzegde was ze van mening dat de gemeenschap beter gediend
was met een andere wethouder. Deze vragen nu beantwoordend
levert de volgende antwoorden.
Hoewel we het optreden van de wethouder niet sterk vinden
en gelet op de geschiedenis wellicht beter gecontroleerd
had moeten worden, zijn wij niet van mening dat de fout de
wethouder persoonlijk aangerekend kan worden. Nog los van
de vraag wat er aan stuurkracht van het college overblijft
als na wethouder Den Oudsten nu wethouder De Haan het poli
tieke veld zou verlaten, hebben wij het algemeen vertrouwen
in de wethouder nog niet verloren.
Voorzitter, hoewel wij ons niet langer verzetten tegen de
wijze van repareren, namelijk via het aanpassen van het
tijdvak, zitten er in de uitwerking teveel verschillen tus
sen uw voorstellen en onze stellingname om uw voorstel te
kunnen steunen. Wij wachten de voorstellen die komen, wel
licht van de PvdA-fractiemet belangstelling af.
Ik loop tegelijkertijd, omdat dat verzocht is door een aan
tal sprekers, de moties in eerste termijn even door.
De motie van de CDA-fractie.
U begrijpt, wij zijn direct voor iedere lastenverlichting
die er zou kunnen zijn, maar ik constateer dat dit niet in
lijn is met de afspraken, die we hebben gemaakt. Ik wil mij
wel graag aan de afspraken houden. Binnenkort bij Perspec
tief doet het college voorstellen om de lasten met ingang
van 2004 te verhogen. Wellicht dat we dan elkaar kunnen
vinden om dat tegen te houden. Maar vooralsnog moeten we
ons maar houden aan de afspraken, zoals we die met elkaar
hebben gemaakt. Ik vind dat ik in ieder geval niet de vrij
heid heb om daar vanaf te wijken.
De motie van de PAL/GroenLinks-fractie
Ik heb gezegd dat het niet zo is, dat we zeggen 'het colle
ge moet weg'maar om nou te zeggen 'we gaan schouderklop
jes uitdelen', dat vind ik echt buiten iedere orde. Ik vind
het ook een beetje beschamend voor het college, dat zo'n
motie moet komen.
Over de moties van de heer Boorsma en Hoogeveen heb ik ge
sproken. Ik wacht graag af wat het college daarvan vindt.
De Voorzitter: Dan hebben we alle fracties, die wilden
spreken, gehad. Ik schors de vergadering voor een pauze.
De Voorzitter schorst om 21.25 uur de vergadering.
Blad 39
Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001
De Voorzitter heropent om 21.50 uur de vergadering.
Mevrouw De Haan (weth.): Ik heb vanavond gehoord in de re
acties van de fracties dat eigenlijk alle fractiesprekers
in eigen bewoordingen hebben uitgesproken dat ze zeer ge
schokt hebben gereageerd op wat er gebeurd is, de fouten
die gemaakt zijn, de inschattingsfouten die gemaakt zijn,
bij de totstandkoming van het hele OZB-proces
Ik wil beginnen met te zeggen dat we in ieder geval daar
geen meningsverschil over hebben, want daar heeft het col
lege op dezelfde manier op gereageerd, zij was ook ge
schokt. Zij heeft vervolgens gevonden dat er geen andere
weg is, op het moment dan dat er zoiets gebeurt, dan erken
nen dat die fout gemaakt is, iedereen volledig informeren
over wat er gebeurd is, er voor zorgen dat er geen enkel
misverstand meer is over wat er nu precies gebeurd isOm
die reden hebben we PWC het rapport laten opstellen, dat in
ieder geval helder wordt wat er nu precies is gebeurd en
geen misverstanden meer. Maar ook het rapport van PWC om te
voorkomen dat het ooit weer gebeurt. Wat we gedaan hebben
is niet alleen voorkomen dat het op belastingen weer ge
beurt, want stel het geval dat je dat voortaan allemaal
keurig in orde hebt en het gebeurt je vervolgens ergens an
ders, dan heb je er nog niet voldoende van geleerd. Dus
naast de aanbevelingen van het PWC-rapport hebben wij ook
gevonden dat er überhaupt kritisch gekeken moet worden naar
de grote kritische processen. Wij hebben - en dat hebben we
ook niet voor niks gedaan - de ambtelijke top, de gemeente
secretaris, de opdracht gegeven om ervoor zorg te dragen
dat de aanbevelingen van PWC en de uitkomsten van de inven
tarisatie, de ambtelijke top de verantwoordelijkheid daar
voor krijgt van het college en die ook aan het college
voorlegt. Vervolgens hebben we gezegd, na die acties moeten
we ook nog herstellen. Dat is de weg die het college ge
volgd heeft.
Wij hebben geprobeerd daar voortvarendheid in aan te bren
gen, omdat a. het voor het herstel nodig was, maar b. het
ook nodig was om als je zo'n grote fout maakt het imago van
de gemeente een deuk krijgt. Je moet ook het vertrouwen in
de gemeente herstellen. Dan is het ook verstandig om zo
snel mogelijk daarop ook weer te laten zien dat je het op
een goede manier hersteld hebt, van we zijn weer terug op
het punt waar we wilden wezen en hoe erg het ook is, het is
hersteld en we kunnen weer door.
Dat zijn redenen waarom wij voortvarendheid hebben be
tracht. Er ligt nu een raadsbesluit voor waarin deze acties
tot een conclusie zijn gekomen van het college, een raads
voorstel dat naar mijn idee past in de raadsvoorstellen die
in het verleden op dit item genomen zijn en ook past binnen
het Collegeprogramma. Dan doel ik met name op de afspraak