Blad 46 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 genomen, die nemen we voor onze eigen rekening en laten we niet terugbetalen door burgers. Hetzelfde geldt voor de vraag als je wel terug laat betalen door het bedrijfsleven, dus dat tekort van die f 5,2 mil joen wel in drie jaar gaat inhalen, dat wat ze dan teveel opbrengen, dat je dat teruggeeft. Ook dat principe, hebben we in de raadsbrief gezegd, doen we. Daar moet geen misver stand over zijn. Ook ik vind dat we aan de fout absoluut niet een cent hoeven te verdienen. Zo simpel is het. Ik denk dat ik dan het meeste, in termen van het herstel, de variaties, heb besproken en namens het college een ant woord heb gegeven. Dan blijft over de beoordeling. Ik hoor fracties daar verschillend op reageren: er is een ernstige fout gemaakt; er is te weinig aangestuurd; er is onvolledig geïnformeerd; men is te passief geweest; het ri sico is onderschat. Al dat soort termen zijn er geweest. Wij als college hebben ons een beetje vastgehouden aan het rapport van PWC, die opgeschreven heeft wat er precies ge beurd is. Zij hebben in ieder geval geen enkele onhelder heid willen laten bestaan over het feit wie er verantwoor delijk is. Er is maar één verantwoordelijk en dat is het volledige college. Wij zullen dus naar de ambtelijke orga nisatie daar geen uitspraken over doen. Wij nemen die ver antwoordelijkheid als college op ons, nemen dat als collec tief, want meneer Boorsma, wij zijn niet een schip met vijf kapiteins met ieder zijn eigen scheepje, wij zijn één schip, één bestuur van de gemeente. Wij willen ook zo func tioneren als college, dus maak je dat onderscheid ook niet, wij dragen voor het volle pond de verantwoordelijkheid, zijn daar duidelijk over. Overigens is het aan de raad om daar zijn consequenties uit te trekken. Waarbij ik merk dat een aantal partijen zeggen, voor ons betekent dat een motie van afkeuring. Ik begrijp daaruit dat, althans zo vat ik het maar op, daarmee ook het vertrouwen in het functioneren weg is. Dat is heel erg jammer, want dat betekent voor het college nogal wat. Tegelijkertijd hoor ik dat andere frac ties die consequentie niet nemen en zeggen, ondanks het feit wat er gebeurd is, hebben wij voldoende vertrouwen in het college om door te gaan. Ik denk dat we toe zijn aan besluitvorming over deze hele zaak, zodat we in ieder geval helderheid hebben over hoe we verder moeten. De Voorzitter: Voordat ik de tweede rond inga, vraag ik de fractievoorzitters even bij mij te komen. De fractievoorzitters hebben voorgesteld om de agenda af te maken en dan woensdag om half acht door te gaan met de Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 tweede instantie. Dat is niet prettig voor de wethouder, daar kunt u zich iets bij voorstellen, want dan blijft het hangen tot woensdag, met het risico dat we opnieuw begin nen. Dus mijn voorstel is, met de tweede instantie te be ginnen en elf uur ermee op te houden. De heer Jacobse: Wat is nu effectief het verschil, want dan blijft het toch hangen. De Voorzitter: Mag ik de fractievoorzitters vragen even naar de kamer te lopen. Wij hoeven er vanavond niet om elf uur uit, maar kunnen tot rond twaalf uur doorvergaderen. Dat betekent dat ik abso luut de tweede instantie van dit agendapunt wil afhandelen en dan kijken hoever we komen. Ik vraag u dan wat schorsin gen betreft, in tijd, zo min mogelijk daar gebruik van te maken De heer Krol: Dan vraag ik nu om een schorsing. De Voorzitter schorst om 22.50 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 23.00 uur de vergadering. De heer Krol: Ik zou in tweede termijn nog heel veel dingen kunnen zeggen, ik had heel veel aantekeningen gemaakt, maar gelet op de tijd slik ik dat allemaal maar in. Waar het op neer komt is het volgende. Ik denk dat het van belang is dat wij de motie met betrek king tot de f 1,5 miljoen intrekken. Het tellen heeft mij geleerd dat daarvoor geen meerderheid valt te behalen, hoe wel wij graag gehad zouden willen hebben dat dat anders was, omdat wij nog steeds op het standpunt staan dat wij niet aan lastenverlichting doen, maar dat wij een aantal dingen logisch combineren, waardoor het ook niet zo mag zijn dat er meer binnenkomt. Maar goed dat is een verschil van mening, waar we in geen weken zijn uit gekomen. Dus vanavond ook niet. De motie trekken we in. Wij zullen niet stemmen voor het collegevoorstel, maar ko men samen met de PvdA-fractie tot de volgende opstelling, waardoor er misschien een oplossing komt, die redelijk breed gedragen zou kunnen worden. Die oplossing is vervat in een gezamenlijke motie, dus niet een CDA of een PvdA- motie, maar een gezamenlijke motie, dat zeg ik hier nog eens nadrukkelijk. Die motie luidt:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 24