Blad 64
Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001
hebben om beslissingen te nemen over investeringen in be
drijven, woningen en zorgvoorzieningen in de wijk. Dat
houdt in de supermarktproblematiek, de woningen en de ge-
zondsheidscentraHet is dus een belangrijke nota, want
daarmee geven wij ook een richtlijn aan die partners, die
willen gaan investeren. In de eerste plaats gaat het om de
stedelijke vernieuwingswij ken, Bilgaard en de Vrijheids-
wijk. Maar als we de ideologie in dit stuk met elkaar on
derschrijven als raad, gaat de uitwerking daarvan ook toe
gepast worden op nieuwe wijken zoals Leeuwarden-Zuid en de
oudere wijken.
In de commissie heb ik namens de D66-fractie een voorbehoud
gemaakt, niet zozeer vanwege de ideologie, maar vanwege de
voorgestelde praktische uitwerking. Het ideologische ver
haal vonden wij wel verfrissend. Er wordt, hoewel heel
voorzichtig, gesteld dat er niet meer zo de nadruk moet
liggen op differentiatie, dat is een mooi woord voor men
ging van bevolkingsgroepen. Vertaald houdt dit in dat een
wijk niet meer persé uit een bepaald deel hoge inkomens en
een bepaald deel lage inkomens hoeft te bestaan. Om het met
een voorbeeld duidelijk te maken, aangezien het niet de
rijkste Koerden zijn die naar Nederland zijn gevlucht, zit
bijvoorbeeld een groot deel van de Koerdische gemeenschap
in de VrijheidswijkAls het volgens dit stuk geen probleem
meer is dat een groot deel lage inkomens in één wijk zit,
is er ook geen noodzaak meer deze gemeenschap te versprei
den over de stad. Het stuk pleit ons inziens dan ook te
recht voor een heroriëntatie op de stedelijke vernieuwings-
opgave. Opnieuw vertaald houdt dit in minder sloop. Dit
pleit wordt echter door de wethouder buiten de discussie
gesteld. Ze zei tenminste in de commissie dat het terug
draaien van stedelijke vernieuwing op dat punt geen zin
heeft. Dat vinden wij jammer, want de aanzet in het stuk,
tot een open discussie over de noodzaak van spreiding van
lage inkomens over de stad, wordt zo afgekapt.
Na die verfrissende ideologie zoekt het stuk de oplossing
vervolgens in een zogenaamd multifunctioneel centrum. Wij
hebben dat eerder een mammoetbuurthuis genoemd. Dat zou dan
in de eerste plaats in de Vrijheidswijk moeten. Wij zijn
erg huiverig voor zo'n megacentrum, waarin buurtschool,
buurthuis, gezondheidszorg, sport en spel, café en winkels
verenigd kunnen worden. Wij denken dat er teveel in stenen
geïnvesteerd gaat worden in plaats van in mensen. Wij zien
ook niet zo de noodzaak van afbraak van huidige wijkgebou-
wen. Er is ons inziens geen dwingend gebrek aan ruimtes in
de wijk, alleen aan mensen die de gebouwen open kunnen hou
den, die de koffie kunnen zetten, die de boel schoon kunnen
houden en die de contacten kunnen onderhouden om de ruimtes
te reserveren. Dat zijn dan de conciërges, de beheerders,
de jongerenwerkers en natuurlijk ook de wijkagenten, de
Blad 65
Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001
wijkposten, die in de wijk zouden moeten zitten, voor de
agenten
Naar onze mening zal daarom naast de uitwerking van de op
tie multifunctioneel centrum, ook de optie van een ver
spreid, kleinschalig netwerk van voorzieningen uitgewerkt
moeten worden, voordat de behandeling in de Perspectiefnota
aan de orde komt. Op de website van het grote stedenbeleid
is bijvoorbeeld van Enschede een wijkeconomieprogramma te
vinden, dat hier vanuit gaat. Zou de wethouder deze optie
aan de raadsleden willen voorleggen, zodat de raadsleden
een onderbouwde keus kunnen maken?
De heer Feddema: Mijn fractie vindt eigenlijk dat de kader
nota een logisch en vanzelfsprekend vervolg is op de keuze
voor het lokaal sociaal beleid. Maar de VVD-fractie vindt
het ook logisch en zelfs noodzakelijk dat wijkbesturen en
panels, wijkpanels met name, daarover meedenken en praten.
Het draagvlak wordt zodoende groter. Laat bewoners, experts
van de wijk, zelf meebepalen en ook mee kunnen beslissen
over wat er wel en wat er niet moet komen.
Het aantal van acht tot tien multifunctionele centra is
voor onze fractie geen gegeven. Laten we eerst werken aan
een pilotproject en dat kan wat ons betreft heel goed in de
Vrijheidswijk. Overigens zou Achter de Hoven/Vegelin ons
inziens hier ook voor in aanmerking moeten komen.
Flexibele multifunctionele centra, met nadruk op flexibel.
Alles moet onder één dak en zo breed mogelijk, scholen,
buurtscholen, kerk, naschoolse opvang, peuterspeelplaats,
welzijn en de zorg, gezondheidscentra, politiepost, wijk-
werkplaats, wijkgebouw en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kortom, zo veel mogelijk functies onder één dak. Dan ook
weer de notitie, waar we in december in de Commissie Wel
zijn over hebben gesproken, ^Scholen onder één dak' daarbij
betrekken. Dat ben ik eens met de CDA-fractie. Maar nog
maals zo flexibel mogelijk, dat als er tegenvallende ele
menten zijn, die er ook gemakkelijk weer eruit gehaald kun
nen worden.
Ook moet een beperkte concentratie van een winkelstrook mo
gelijk kunnen zijn. Dat behoort zeker, volgens de VVD-
fractie, tot de opties.
Om een en ander ook financieel haalbaar te maken zouden ons
inziens ook enkele verdiepingen, etages, appartementen ont
wikkeld moeten worden op zo'n multifunctioneel centrum. Wij
denken aan woonzorgclustersWe hebben ook begrepen dat
Woonzorg Nederland ambitie heeft om op dit vlak in Leeuwar
den te willen investeren. In Deventer liepen we twee jaar
geleden door de wijken, op een excursie, bij vergelijkbare
projecten. In de commissie is hier ook over gesproken. Maar
ook in Utrecht kennen we een paar van dit soort voorbeel
den. Ik begrijp van mevrouw Inberg dat zij een economisch
getinte pagina voor de stedelijke vernieuwing heeft gevon-