Blad 64 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 hebben om beslissingen te nemen over investeringen in be drijven, woningen en zorgvoorzieningen in de wijk. Dat houdt in de supermarktproblematiek, de woningen en de ge- zondsheidscentraHet is dus een belangrijke nota, want daarmee geven wij ook een richtlijn aan die partners, die willen gaan investeren. In de eerste plaats gaat het om de stedelijke vernieuwingswij ken, Bilgaard en de Vrijheids- wijk. Maar als we de ideologie in dit stuk met elkaar on derschrijven als raad, gaat de uitwerking daarvan ook toe gepast worden op nieuwe wijken zoals Leeuwarden-Zuid en de oudere wijken. In de commissie heb ik namens de D66-fractie een voorbehoud gemaakt, niet zozeer vanwege de ideologie, maar vanwege de voorgestelde praktische uitwerking. Het ideologische ver haal vonden wij wel verfrissend. Er wordt, hoewel heel voorzichtig, gesteld dat er niet meer zo de nadruk moet liggen op differentiatie, dat is een mooi woord voor men ging van bevolkingsgroepen. Vertaald houdt dit in dat een wijk niet meer persé uit een bepaald deel hoge inkomens en een bepaald deel lage inkomens hoeft te bestaan. Om het met een voorbeeld duidelijk te maken, aangezien het niet de rijkste Koerden zijn die naar Nederland zijn gevlucht, zit bijvoorbeeld een groot deel van de Koerdische gemeenschap in de VrijheidswijkAls het volgens dit stuk geen probleem meer is dat een groot deel lage inkomens in één wijk zit, is er ook geen noodzaak meer deze gemeenschap te versprei den over de stad. Het stuk pleit ons inziens dan ook te recht voor een heroriëntatie op de stedelijke vernieuwings- opgave. Opnieuw vertaald houdt dit in minder sloop. Dit pleit wordt echter door de wethouder buiten de discussie gesteld. Ze zei tenminste in de commissie dat het terug draaien van stedelijke vernieuwing op dat punt geen zin heeft. Dat vinden wij jammer, want de aanzet in het stuk, tot een open discussie over de noodzaak van spreiding van lage inkomens over de stad, wordt zo afgekapt. Na die verfrissende ideologie zoekt het stuk de oplossing vervolgens in een zogenaamd multifunctioneel centrum. Wij hebben dat eerder een mammoetbuurthuis genoemd. Dat zou dan in de eerste plaats in de Vrijheidswijk moeten. Wij zijn erg huiverig voor zo'n megacentrum, waarin buurtschool, buurthuis, gezondheidszorg, sport en spel, café en winkels verenigd kunnen worden. Wij denken dat er teveel in stenen geïnvesteerd gaat worden in plaats van in mensen. Wij zien ook niet zo de noodzaak van afbraak van huidige wijkgebou- wen. Er is ons inziens geen dwingend gebrek aan ruimtes in de wijk, alleen aan mensen die de gebouwen open kunnen hou den, die de koffie kunnen zetten, die de boel schoon kunnen houden en die de contacten kunnen onderhouden om de ruimtes te reserveren. Dat zijn dan de conciërges, de beheerders, de jongerenwerkers en natuurlijk ook de wijkagenten, de Blad 65 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 wijkposten, die in de wijk zouden moeten zitten, voor de agenten Naar onze mening zal daarom naast de uitwerking van de op tie multifunctioneel centrum, ook de optie van een ver spreid, kleinschalig netwerk van voorzieningen uitgewerkt moeten worden, voordat de behandeling in de Perspectiefnota aan de orde komt. Op de website van het grote stedenbeleid is bijvoorbeeld van Enschede een wijkeconomieprogramma te vinden, dat hier vanuit gaat. Zou de wethouder deze optie aan de raadsleden willen voorleggen, zodat de raadsleden een onderbouwde keus kunnen maken? De heer Feddema: Mijn fractie vindt eigenlijk dat de kader nota een logisch en vanzelfsprekend vervolg is op de keuze voor het lokaal sociaal beleid. Maar de VVD-fractie vindt het ook logisch en zelfs noodzakelijk dat wijkbesturen en panels, wijkpanels met name, daarover meedenken en praten. Het draagvlak wordt zodoende groter. Laat bewoners, experts van de wijk, zelf meebepalen en ook mee kunnen beslissen over wat er wel en wat er niet moet komen. Het aantal van acht tot tien multifunctionele centra is voor onze fractie geen gegeven. Laten we eerst werken aan een pilotproject en dat kan wat ons betreft heel goed in de Vrijheidswijk. Overigens zou Achter de Hoven/Vegelin ons inziens hier ook voor in aanmerking moeten komen. Flexibele multifunctionele centra, met nadruk op flexibel. Alles moet onder één dak en zo breed mogelijk, scholen, buurtscholen, kerk, naschoolse opvang, peuterspeelplaats, welzijn en de zorg, gezondheidscentra, politiepost, wijk- werkplaats, wijkgebouw en zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom, zo veel mogelijk functies onder één dak. Dan ook weer de notitie, waar we in december in de Commissie Wel zijn over hebben gesproken, ^Scholen onder één dak' daarbij betrekken. Dat ben ik eens met de CDA-fractie. Maar nog maals zo flexibel mogelijk, dat als er tegenvallende ele menten zijn, die er ook gemakkelijk weer eruit gehaald kun nen worden. Ook moet een beperkte concentratie van een winkelstrook mo gelijk kunnen zijn. Dat behoort zeker, volgens de VVD- fractie, tot de opties. Om een en ander ook financieel haalbaar te maken zouden ons inziens ook enkele verdiepingen, etages, appartementen ont wikkeld moeten worden op zo'n multifunctioneel centrum. Wij denken aan woonzorgclustersWe hebben ook begrepen dat Woonzorg Nederland ambitie heeft om op dit vlak in Leeuwar den te willen investeren. In Deventer liepen we twee jaar geleden door de wijken, op een excursie, bij vergelijkbare projecten. In de commissie is hier ook over gesproken. Maar ook in Utrecht kennen we een paar van dit soort voorbeel den. Ik begrijp van mevrouw Inberg dat zij een economisch getinte pagina voor de stedelijke vernieuwing heeft gevon-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 33