Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 Mevrouw Waanders (weth.): Ik zeg ook niet dat er geen enke le vorm van opoffering van natuurgebied zal plaatsvinden. Dat is sowieso onmogelijk, dat zal bij Leeuwarden-Zuid ook onmogelijk zijn, alleen als u zegt dat dat een onaanvaard bare manier van opofferen is van natuurwaarden, dan ver schillen wij inderdaad van mening. Als je kijkt naar de wijze waarop de natuurwaarde in dat gebied, en de overige wat je als ontwikkelaar zou kunnen bestempelen als belemme ring voor het ontwikkelen van een gebied, hoe die belemme ringen zijn omgebouwd tot plannen en hoe daarmee rekening is gehouden, dan denk ik dat dat tot een minimum is gerea liseerd (Mevrouw Inberg: Dan stelt de wethouder het nu veel genuan ceerder. Dan zegt zij dat er rekening mee is gehoudendat is wat anders dan wat zij zonet zei, dat ik niet hard kan maken dat er geen natuurgebied wordt opgeofferd. Als zij zo die nuances aanbrengtdan zijn er nog wel interpretatie verschillen maar dat is dan iets subtieler dan wat zij zo net zei dat ik niet hard kon maken dat er natuurgebied was verdwenen Okee, dan zijn we het daarover eens. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w., met de aantekening dat de leden van de SP-fractie, PAL/GroenLinks-fractie minus de wethou der, D66-fractie, mevrouw Dolstra en de heer Zwart van de PvdA-fractie geacht willen worden tegen dit voorstel te hebben gestemd. Punt 9 (bijlage nr. 55). De Voorzitter: Aan de orde is de OZB-problematiek Mevrouw Sijtsma: In de commissiebesprekingen over de OZB- problematiek kwamen steeds drie thema's aan de orde. Het ontstaan van de problematiek op zich, het vraagstuk hoe om te gaan met de gevolgen van de fout en tot slot de kwestie van de politieke verantwoordelijkheid. In mijn eerste ter mijn wil ik op deze drie thema's nogmaals ingaan. Om te beginnen het ontstaan van de problematiek en het on derzoek van PriceWaterhouseCoopers Toen het college eind februari op de hoogte werd gebracht van het ontstane probleem rond de opbrengsten van de OZB is er onmiddellijk gereageerd met het besluit een onderzoek te laten verrichten door PriceWaterhouseCoopers naar oorzaken, verantwoordelijkheden en aanbevelingen voor de toekomst. Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 Cruciaal, zo wijst dit onderzoek uit, bleek de fout die in het begin van het hertaxatieproces werd gemaakt en die tij dens het proces niet is hersteld. Het niet onderkennen en niet meenemen van het onderscheid tussen courante en niet- courante niet-woningen, wat betreft de waarde-ontwikkeling Dit onderscheid was overigens wel aangegeven in het plan van aanpak. De kans dat deze fout in de loop van het proces ontdekt had kunnen worden, werd verminderd doordat er spra ke was van een aantal andere geconstateerde tekortkomingen. Ik noem hier bijvoorbeeld het voortijdig vertrek van de teamleider belastingen, de gebrekkige overdracht en de pro blemen rond het invullen van de vacature, het uitblijven van de noodzakelijke procescontrole en het incorrect infor meren van de wethouder. In de commissievergadering is al aangegeven dat er geen ga rantie is dat de beginfout zou zijn ontdekt als dit alle maal wel goed was verlopen, maar de kans daarop zou in elk geval groter zijn geweest. Het risicovolle bedrijfsproces heeft dus een aantal tekortkomingen te zien gegeven, dit terwijl het proces in grote lijnen volgens het LIS-model is verlopen. Het is daarom de vraag of het LIS-model bij be drijf skritische processen, zoals dit hertaxatieprojeet voldoende waarborgen geeft op het gebied van verantwoorde lijkheden en controle. Daarom zijn wij er als fractie voor stander van ook andere kritische bedrijfsprocessen aan een onderzoek te onderwerpen, zoals in deze raadsbrief wordt voorgesteld Aan het eind van mijn betoog zal ik nog ingaan op de met dit punt samenhangende kwestie rond de politieke verant woordelijkheid. Maar eerst stel ik nu aan de orde de gevol gen van de fout en de mening van onze fractie hoe daarmee om te gaan. Uitgangspunt van het college was dat deze fout hersteld moest worden. Om een inschatting te maken van de juridische risico's, als er tot herstellen van de fout over zou worden gegaan, is de deskundigheid van het bureau Monsma ingeroe pen. Ik kom daar zo meteen op terug. Wij zijn er met het college voorstander van om een poging te doen de gemaakte fout te herstellen, om daarmee een aan tal van de ons inziens ongewenste gevolgen, die met de fout samenhangen, te kunnen ondervangen. Zou je namelijk de hui dige situatie accepteren zoals die is, dan betekent dit dat woningen relatief gezien teveel zouden betalen, teveel in verhouding tot de afspraak die er in deze raad is gemaakt omtrent de verdeling van de lasten. Die lastenverdeling wordt nu scheef getrokken ten nadele van eigenaren en huur ders van woningen, die nog jarenlang met dit gegeven gecon fronteerd zullen worden en steeds relatief te hoge OZB- aanslagen zullen krijgen. Niet herstellen betekent boven dien dat op voorhand een enorme inkomensdaling wordt geac cepteerd. Een inkomensdaling die alleen door bezuinigingen of schrappen van nieuw beleid kan worden ondervangen. Als

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 8