Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001
je deze, in principe niet door de raad bedoelde, effecten
wilt bestrijden dan kan dat ons inziens door het tijdvak
percentage open te breken en hieraan is een juridisch risi
co verbonden. Maar er liggen goede argumenten ten grondslag
aan een dergelijke hersteloperatie, die een zeer reële kans
geven dat deze procedure zal worden gewonnen. Als je dit
gegeven afweegt tegen de gevolgen van niet herstellen, een
tegenslag van vele miljoenen wat de inkomsten betreft voor
deze gemeente, en het feit dat eigenaren en huurders een
veel groter deel van de OZB-belastingen op moeten gaan
brengen dan wij in de raad bedoeld hadden, dan is de con
clusie van onze fractie dat we niet om een hersteloperatie
heen kunnen. Onze gedachten gaan daarbij uit naar het voor
keurscenario van het college. Hiermee wordt het ontstane
tekort aan inkomsten van f 5,2 miljoen goed gemaakt en be
talen de woningen vanaf volgend jaar het bedoelde tarief
van f 24,-, waarmee de scheve lastendruk van de baan is.
Daarbij merken wij op dat het tweede scenario de meest zui
vere vorm van herstellen zou zijn, omdat dit scenario te
vens voorziet in het terugbetalen van het dit jaar te veel
geïnde bij de categorie woningen. Zou je dat in dit jaar
nog willen terugbetalen, dan brengt dat echter heel veel
kosten met zich mee. Ook aan het verrekenen van het teveel
betaalde bij de belastingaanslag van volgend jaar lijken
een aantal nadelen te zitten. Van de wethouder zouden wij
graag willen weten hoe dit precies zit, omdat dit scenario
in ieder geval onze sympathie heeft. De CDA-fractie is van
plan zo meteen een motie in te dienen - hij is al rondge
deeld inmiddels - om de extra uitkering uit het Gemeente
fonds van f 1,5 miljoen per jaar in te zetten bij de her
steloperatie. Ik betrek die motie nu alvast in dit betoog
om in de loop van de avond niet onnodig veel tijd te ver
liezen
Naar ons inzicht zou deze f 1,5 miljoen niet op deze wijze
ingezet moeten worden, omdat dit leidt tot een lastenver
lichting, waar op dit moment in Leeuwarden geen aanleiding
voor is. Leeuwarden steekt wat totale lastendruk betreft
niet slecht af landelijk gezien. Er is voor ons geen reden
deze f 1,5 miljoen anders te benaderen dan de algemene uit
kering uit het Gemeentefonds. De hoogte van de uitkering
uit het Gemeentefonds in het algemeen is namelijk onder
meer afhankelijk van de waarde van het onroerend goed in
een gemeente. De gemeente is vrij in de beslissing hoeveel
belasting zij wil heffen op basis van die waarde. En er is
wat dat betreft dus ook geen rechtstreekse band tussen de
inkomsten van de OZB en de inkomsten via het Gemeentefonds.
Nu gebleken is dat de waarde van het onroerend goed lager
is dan eerst op basis van de verkeerde taxaties was doorge
geven, keert het Gemeentefonds nog f 1,5 miljoen extra uit,
die dus ook niet rechtstreeks in verband te brengen is met
de opbrengsten uit de OZB-belastingen. Wij kunnen het col
lege daarom volgen in de beslissing deze in eerste instan-
1—-L
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001
tie niet verwachte inkomsten in te zetten voor de bestem
mingsreserve
Als collegepartijen hebben wij constructief overleg gevoerd
om te kijken of wij tot een gezamenlijk scenario zouden
kunnen komen over de inhoud van een eventuele herstelopera
tie. Wij zijn ons er ook van bewust dat er vanavond een be
sluit moet vallen. Daarom zijn wij, zoekend naar de meer
derheid in deze raad, bereid de motie van de CDA-fractie
eventueel in overweging te nemen. Daarbij geven wij nu ook
alvast aan dat we mogelijkerwijs zelf ook een motie in gaan
dienen, die wat ons betreft een betere optie is, mocht er
geen meerderheid voor het voorkeursscenario van het college
zijn. Daarin zien wij af van het met terugwerkende kracht
innen van de f 5,2 miljoen, die dit jaar te weinig is be
taald door de niet-woningenBegrotingstechnisch is dit een
zuivere handelswijze die, ervan uitgaande dat ook de wonin
gen niet met terugwerkende kracht worden hersteld, een
zelfde uitgangsprincipe realiseert voor woningen en niet-
woningen. Het teveel dan wel te weinig geïnde in dit jaar
wordt afgeboekt en volgend jaar wordt vanuit een nulpositie
gestart. Dit zou ten aanzien van een collegevoorstel bete
kenen dat de extra 10 punten niet worden ingezet en het
tijdvakpercentage wordt ingesteld op 1,54. Zou het echter
zo zijn dat de motie van het CDA het haalt
(De VoorzitterEven mevrouwniemand van ons heeft de mo
tie, laat staan dat we weten dat er een motie komt. Dus het
is goed dat u even praat vanuit uw eigen motie of uw eigen
stelling, anders begrijpen we het niet meer.)
(De heer Krol: Voorzitter, ik heb die motie reeds uitge
deeld en wat mevrouw Sijtsma daarover naar voren brengt
klopt.
(De VoorzitterNou begrijp ik het geheimzinnigemaar for
meel kan dat niet. U kunt niet op een motie reagerendie
niet bij de voorzitter is.)
Ik heb erop geanticipeerd. Zou het echter zo zijn dat die
motie het straks gaat halen of dat er een andere optie is
die een meerderheid in de raad gaat krijgen, afgezien van
het voorkeursscenario van het college, dan is de motie, die
wij mogelijkerwijs als PvdA in zouden dienen, gecombineerd
met de motie van de CDA-fractie geen optie, omdat de combi
natie van de twee moties een te zware belasting zou zijn
voor de begroting. Het zou dan gaan om bijna f 10 miljoen
in de komende drie jaar.
Tot slot de kwestie van de politieke verantwoordelijkheid.
Het geheel overziende moeten wij stellen dat wij het ge
beurde betreuren. Ook het college geeft in de raadsbrief
aan de gang van zaken te betreuren en neemt de politieke
verantwoordelijkheid voor de ontstane situatie. Dat is cor
rect, want het college is politiek verantwoordelijk. De
vraag is echter of dit feit moet leiden tot het opzeggen