Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001
sen zijn, die nu niet begeleid worden en op eigen houtje
iets gaan zoeken.
Voor bewoners die in de Vegelin een eigen woning hadden en
nu een huurhuis gaan betrekken en afhankelijk zijn van een
uitkering betekent dit uitkering opeten, geen recht op
huursubsidie, meerdere malen hier genoemd. Huurders van te
slopen woningen, worden als urgenter aangemerkt. Met andere
woorden, zij krijgen voorrang bij herhuisvesting. Dus moe
ten mensen, die op dit moment op de wachtlijst staan alleen
maar langer wachten. Dat terwijl de gemeente Leeuwarden
zich in allerlei bochten kronkelt om de nieuwe dure wonin
gen in de uitleggebieden, waar zo ontzettend veel vraag
naar zou zijn, aan de man te brengen. Dan mag meneer Krop
van Nieuw Wonen zeggen, dat er per jaar zevenhonderd be
taalbare en goedkope huurwoningen vrijkomen, maar als hij
eerlijk zou zijn, dan had hij erbij moeten vertellen dat
deze woningen bijna onmiddellijk weer worden betrokken door
nieuwe huurders. Erg jammer dat de waarheid van de woning
corporaties slechts een halve waarheid is, waaraan men dus
geen waarde kan hechten. Op dit moment is men bezig wacht
lijsten te creëren voor goedkope en betaalbare huurwoningen
en wordt de keuzevrijheid in deze categorie steeds kleiner.
Leefbaar Leeuwarden vindt dit een ongewenste ontwikkeling,
want een van de redenen van de stadsvernieuwing was de een
zijdige bevolkingssamenstelling.
Over niet al te lange tijd zal zich de volgende situatie
zich voordoen: door in diverse wijken de goedkope woningen
te slopen, zullen de beter gesitueerden waarschijnlijk er
gens in of buiten Leeuwarden een woning kopen of huren.
Mensen met een smalle beurs daarentegen zullen aangewezen
zijn op de zeer beperkte, goedkope woningen, meestal staan
ze in wijken, zoals Schieringen, Heechterp, de Schepenbuurt
of ValeriuskwartierOns inziens ontstaat dan een situatie,
wat wij in de eerste instantie juist wilden voorkomen, na
melijk een eenzijdige bevolkingsopbouw in die wijken.
In het sociaal plan staat dat ruimteverdeling tussen de ge
meente en woningcorporaties van kracht is en dat er tevens
een inspanningsverplichting is dat diegenen die terug wil
len naar eventueel nieuw gebouwde woningen op de sloopplek
koop of huur, daarbij zo goed mogelijk ondersteund worden.
Dus, men krijgt f 100.000,- voor zijn woningen en kan dan
een nieuwe woning voor f 325.000,- op die plek terugkopen.
Want inmiddels zijn de nieuw te bouwen woningen van
f 225.000,- gestegen naar f 275.000,- en op dit moment
denkt men op zijn minst f 325.000,- minimaal voor deze wo
ningen te kunnen ontvangen. Wethouder Bilker heeft al eens
eerder gezegd dat terugkeer in de wijk zeer moeilijk zal
zijn, omdat de nieuwe woningen koop en huur veel te duur
zijn voor de gemiddelde VegelinbewonerDus komt het erop
neer dat artikel 3.1 eigenlijk de prullenbak in kan. Veel
beloven, weinig geven, doet een gek in vreugde leven.
Daarom leggen wij de volgende motie aan u voor:
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen 11 juni 2001;
behandelend het wijkplan Achter de Hoven/Vegelin;
overwegende
- dat er onvoldoende is gekeken naar de financiële ge
volgen van de individuele bewoner;
- dat de gemeente niet kan voldoen aan de inspannings
plicht aan diegenen die terug willen keren naar de
eventuele nieuwbouw op de sloopplek;
- dat er onvoldoende betaalbare huisvesting is voor
deze betrokkenen in de Gemeente Leeuwarden;
- dat door het verstrekken van urgentieverklaringen
aan betrokkenen de wachttijden voor woningzoekenden
in de sociale huur- woonsector voor niet betrokkenen
langer zullen worden of in het geheel niet meer in
aanmerking kunnen komen voor betaalbare huisvesting.
Thans is een termijn van 12 tot 18 maanden geen uit
zondering;
- dat het uitgangspunt van een leefbare wijk niet
daadwerkelijk gewaarborgd kan worden, zolang er
grenzend aan de wijk milieubelastende bedrijven ge
vestigd zijn;
besluit het college op te dragen:
- het sociaal plan goed en volledig uit te werken;
- te waarborgen dat de financiële gevolgen tot het mi
nimale beperkt zullen blijven voor betrokkenen en
niet betrokkenen;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is ondertekend door mijzelf namens de fractie van
Leefbaar Leeuwarden en J. de Jong namens de NLP-fractie.
Atoglas
Terugkomend op de raadsvergadering van 19 juni en ik wil
even de toenmalige wethouder Peter den Oudsten citeren:
"Atoglas is een lastig onderwerp om er concreet over te
zijn. Afgelopen weken is aan de raad toegezegd dat we een
inventarisatie zullen maken van alle bedrijven die boven
een bepaalde risiconorm zitten. Zoals ook Atoglas. Atoglas
valt onder provinciaal milieugezag. Gemeente is in voor
zichtig gesprek met Atoglas. Destemeer men er nu over naar
buiten treedt, wordt het zakelijk belang van de gemeente
meer geschaad. Men is heel serieus bezig te kijken op welke
wijze het bedrijf functioneert op die rand van de wijk."
Tot zover het citaat.
Een jaar verder zijn wij opnieuw in de raad bijeen en mogen
wij wel zeggen dat wat betreft bedrijven die boven een be
paald risiconorm zitten niets veranderd is, noch dat de
raad wijzer is geworden over de inventarisatie of gesprek
ken met het bedrijf. Nu Atoglas toch door de oppositiepar
tijen betrokken wordt bij de Vegelinplannen, zien we ineens