Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001 sen zijn, die nu niet begeleid worden en op eigen houtje iets gaan zoeken. Voor bewoners die in de Vegelin een eigen woning hadden en nu een huurhuis gaan betrekken en afhankelijk zijn van een uitkering betekent dit uitkering opeten, geen recht op huursubsidie, meerdere malen hier genoemd. Huurders van te slopen woningen, worden als urgenter aangemerkt. Met andere woorden, zij krijgen voorrang bij herhuisvesting. Dus moe ten mensen, die op dit moment op de wachtlijst staan alleen maar langer wachten. Dat terwijl de gemeente Leeuwarden zich in allerlei bochten kronkelt om de nieuwe dure wonin gen in de uitleggebieden, waar zo ontzettend veel vraag naar zou zijn, aan de man te brengen. Dan mag meneer Krop van Nieuw Wonen zeggen, dat er per jaar zevenhonderd be taalbare en goedkope huurwoningen vrijkomen, maar als hij eerlijk zou zijn, dan had hij erbij moeten vertellen dat deze woningen bijna onmiddellijk weer worden betrokken door nieuwe huurders. Erg jammer dat de waarheid van de woning corporaties slechts een halve waarheid is, waaraan men dus geen waarde kan hechten. Op dit moment is men bezig wacht lijsten te creëren voor goedkope en betaalbare huurwoningen en wordt de keuzevrijheid in deze categorie steeds kleiner. Leefbaar Leeuwarden vindt dit een ongewenste ontwikkeling, want een van de redenen van de stadsvernieuwing was de een zijdige bevolkingssamenstelling. Over niet al te lange tijd zal zich de volgende situatie zich voordoen: door in diverse wijken de goedkope woningen te slopen, zullen de beter gesitueerden waarschijnlijk er gens in of buiten Leeuwarden een woning kopen of huren. Mensen met een smalle beurs daarentegen zullen aangewezen zijn op de zeer beperkte, goedkope woningen, meestal staan ze in wijken, zoals Schieringen, Heechterp, de Schepenbuurt of ValeriuskwartierOns inziens ontstaat dan een situatie, wat wij in de eerste instantie juist wilden voorkomen, na melijk een eenzijdige bevolkingsopbouw in die wijken. In het sociaal plan staat dat ruimteverdeling tussen de ge meente en woningcorporaties van kracht is en dat er tevens een inspanningsverplichting is dat diegenen die terug wil len naar eventueel nieuw gebouwde woningen op de sloopplek koop of huur, daarbij zo goed mogelijk ondersteund worden. Dus, men krijgt f 100.000,- voor zijn woningen en kan dan een nieuwe woning voor f 325.000,- op die plek terugkopen. Want inmiddels zijn de nieuw te bouwen woningen van f 225.000,- gestegen naar f 275.000,- en op dit moment denkt men op zijn minst f 325.000,- minimaal voor deze wo ningen te kunnen ontvangen. Wethouder Bilker heeft al eens eerder gezegd dat terugkeer in de wijk zeer moeilijk zal zijn, omdat de nieuwe woningen koop en huur veel te duur zijn voor de gemiddelde VegelinbewonerDus komt het erop neer dat artikel 3.1 eigenlijk de prullenbak in kan. Veel beloven, weinig geven, doet een gek in vreugde leven. Daarom leggen wij de volgende motie aan u voor: Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001 "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen 11 juni 2001; behandelend het wijkplan Achter de Hoven/Vegelin; overwegende - dat er onvoldoende is gekeken naar de financiële ge volgen van de individuele bewoner; - dat de gemeente niet kan voldoen aan de inspannings plicht aan diegenen die terug willen keren naar de eventuele nieuwbouw op de sloopplek; - dat er onvoldoende betaalbare huisvesting is voor deze betrokkenen in de Gemeente Leeuwarden; - dat door het verstrekken van urgentieverklaringen aan betrokkenen de wachttijden voor woningzoekenden in de sociale huur- woonsector voor niet betrokkenen langer zullen worden of in het geheel niet meer in aanmerking kunnen komen voor betaalbare huisvesting. Thans is een termijn van 12 tot 18 maanden geen uit zondering; - dat het uitgangspunt van een leefbare wijk niet daadwerkelijk gewaarborgd kan worden, zolang er grenzend aan de wijk milieubelastende bedrijven ge vestigd zijn; besluit het college op te dragen: - het sociaal plan goed en volledig uit te werken; - te waarborgen dat de financiële gevolgen tot het mi nimale beperkt zullen blijven voor betrokkenen en niet betrokkenen; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door mijzelf namens de fractie van Leefbaar Leeuwarden en J. de Jong namens de NLP-fractie. Atoglas Terugkomend op de raadsvergadering van 19 juni en ik wil even de toenmalige wethouder Peter den Oudsten citeren: "Atoglas is een lastig onderwerp om er concreet over te zijn. Afgelopen weken is aan de raad toegezegd dat we een inventarisatie zullen maken van alle bedrijven die boven een bepaalde risiconorm zitten. Zoals ook Atoglas. Atoglas valt onder provinciaal milieugezag. Gemeente is in voor zichtig gesprek met Atoglas. Destemeer men er nu over naar buiten treedt, wordt het zakelijk belang van de gemeente meer geschaad. Men is heel serieus bezig te kijken op welke wijze het bedrijf functioneert op die rand van de wijk." Tot zover het citaat. Een jaar verder zijn wij opnieuw in de raad bijeen en mogen wij wel zeggen dat wat betreft bedrijven die boven een be paald risiconorm zitten niets veranderd is, noch dat de raad wijzer is geworden over de inventarisatie of gesprek ken met het bedrijf. Nu Atoglas toch door de oppositiepar tijen betrokken wordt bij de Vegelinplannen, zien we ineens

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 16