Blad 44
Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001
Mevrouw De Haan (weth.): Er is gevraagd naar de school. Ik
denk dat als we praten over de school in Achter de Ho-
ven/Vegelin, de openbare basisschool, die daar zit, dat er
drie ontwikkelingen zijn waar die school mee te maken
krijgt. In de eerste plaats en daar begin ik maar mee, om
dat u zelf de buurtschool noemde. Er zijn in twee wijken in
Leeuwarden ervaringen opgedaan met het ontwikkelen van het
concept van de buurtschool. Dat project wordt afgerond in
de zin van wat heeft het ons nu opgeleverd en hoe gaan we
daarmee verderJuist omdat we vinden dat andere scholen in
de stad daar hun voordeel mee zouden kunnen doen, zonder
daarmee uit te spreken dat het in Achter de Hoven op pre
cies dezelfde manier moet gaan, maar in ieder geval wat
heeft het opgeleverd en hoe kunnen we ermee verder. Aan die
notitie wordt de laatste hand gelegd, die komt binnenkort
in de commissie. Het is natuurlijk de bedoeling, je ziet
dat hier en daar in de stad ook gebeuren, dat ook andere
scholen dat concept, wat er onder ligt, oppakken.
Tweede is dat we kort geleden een convenant hebben afgeslo
ten met het rijk over onderwijsachterstanden, onderwijskan
sen heet het, waarbij het rijk een stevige impuls geeft om
ervoor te zorgen dat de kwaliteit van het onderwijs en de
prestaties van leerlingen met achterstanden omhoog gaan.
Daar zit een schoolspecifieke aanpak in, waarbij drie scho
len hier in Leeuwarden, de betrokken school in Achter de
Hoven, maar ook nog twee scholen in Bilgaard, een eigen
verbeteringsplan moeten opstellen samen met de inspectie.
Ook wordt in de school Achter de Hoven in ieder geval ge
werkt aan een verbeteringsplan.
Het derde - en eigenlijk zou ik die als eerste moeten noe
men - hebben wij hier in de vorige raad het beleidskader
vastgesteld, waarin wij onze uitgangspunten en onze doelen
formuleren ten aanzien van de wijkaanpak. Eigenlijk is dat
een veel breder verhaal nog. Maar die bril hebben wij dus
nu op, wij, college, ambtelijke organisatie en raad, en met
die bril op kijken we natuurlijk ook naar de wijk. Eigen
lijk is dat een nog veel verdergaand verhaal, waarbij je
over de sociale infrastructuur in de wijk praat en de moge
lijkheden om kansen te pakken om de sociale relaties, die
bestaan in een wijk, verder te verbeteren en te verstevi
gen
Mevrouw Hafkamp (weth.): Even twee punten als het gaat over
Atoglas. Ik wil eerst even iets over de bedrijfsverplaat-
sing zeggen. U weet dat er in juni vorig jaar een quick
scan is gemaakt door Atoglas. Toen kwam er ook wel uit dat
wil je het bedrijf gaan verplaatsen dan gaat dat om een be
drag van f 30 miljoen. Wil je dat terrein opnieuw gaan her-
ontwikkelen, dan heb je het over een bedrag van nog eens
f 30 miljoen. Dus totaal praat je dan over f 60 miljoen.
Blad 45
Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001
Niet niks. In december 2000 heeft TNO, in opdracht van de
Provincie Fryslan - de provincie is vergunningsplichtig -
een risicoanalyse van de activiteiten bij Atoglas gemaakt
en daaruit blijkt dat de risico's beperkt blijven. Atoglas
beschikt over een milieuvergunning, die dateert van 1991.
Er loopt inderdaad nu een procedure voor een nieuwe vergun
ning, waarin de thans geldende normen uiteraard zullen wor
den opgenomen. Atoglas heeft zijn milieuvergunning inge
diend, de provincie moet dat beoordelen. De gemeente heeft
daar een adviserende rol in. Meneer De Jong zei, de D66-
fractie heeft er altijd bovenop gezeten. Ik denk dat dat
zeker ook voor de gemeente Leeuwarden geldt als het gaat om
de vergunningverlening en dat zal ook nu het geval zijn. Ik
weet dat de inspraakprocedure nu loopt. De provincie heeft
op 21 juni a.s. een openbare hoorzitting als het gaat om de
milieuvergunning van Atoglas. Wij zullen uiteraard, ik hoop
dat u mij dat vergeeft, maar ik heb nog niet gelegenheid om
u daar nu een advies al over te geven, want hij is ook pas
recentelijk openbaar. Ik wil u in ieder geval toezeggen dat
u de reactie van de gemeente Leeuwarden op de vergunning,
zoals die nu gevraagd is door Atoglas, zal toesturen, zodat
u in ieder geval weet hoe wij vanuit de gemeente Leeuwarden
naar de vergunning kijken. U weet ook vanuit het verleden
dat als de gemeente Leeuwarden zich niet kan vinden in de
vergunning, wij ook niet zullen aarzelen om daar een proce
dure over te starten, want dat is in het verleden ook ge
beurd. Ik houd de raad op de hoogte en wij zullen uiteraard
heel kritisch kijken naar de milieuvergunning, zoals die nu
door Atoglas is aangevraagd.
De heer Jacobse: Ik zou graag vijf minuten willen schorsen
voor overleg over de motie.
De Voorzitter schorst om 22.20 uur de vergadering.
De Voorzitter heropent om 22.30 uur de vergadering.
De hear De Jong: Yn earste ynstansje noch even de opmerking
oer de planwiziging fan de kolleezjepartijen.
It amendemint fan de PvdA-fraksje giet de goede rjochting
ut om wat te behalden, allinnich it plan yn totaal hat noch
sa folie lekken en brekken, dat üs totaaloardiel negatyf
bliuwt. Ik wol der ek noch even by opmerke dat it plan, sa
as dat hjoed gestalte krijt, noch net definityf is. De oan-
passing sil wer ferwurke wurde moatte yn in nij foarstel,
dat giet wer nei de kommisje, ensafuorthinneDus it beslüt
fan jün sil oanpast wurde moatte. It is dus net it defini
tive wykplanIt is eigenlik wer in ferzje fan of de rjoch
ting wêryn.