Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001 den in een compromis, waarvan de belangrijkste drijfveren waren om zo spoedig mogelijk de bewoners van dit gebied de nodige helderheid te verschaffen en hen niet langer in gro te onzekerheid te laten en om de vaart in het proces van de stedelijke vernieuwing niet onnodig op te houden. Los van het gegeven dat ook de staatssecretaris heeft aangemaand tot spoed, is het toch van groot belang de stedelijke ver nieuwing in de achterstandsgebieden in de stad zoveel moge lijk gelijk op te laten lopen met de uitleggebiedenHet compromis is zojuist verwoord door mevrouw De Jong. Dan ga ik nu naar de sociale componenten, de sociale aspec ten In de commissiebijeenkomsten hebben we steeds aandacht ge vraagd voor de sociale problematiek. Daarmee bedoelen we de consequenties voor de bewoners. En die liegen er niet om. Met name hebben we aandacht gevraagd voor de mensen met een uitkering. We weten inmiddels dat het ruwweg om ca. 50, in die orde van grootte, personen zal gaan die direct in nega tieve zin geconfronteerd worden met hogere woonlasten, dan wel dat zij moeten interen op hun vermogen. De situatie is erg divers en dus ook complex. We hebben te maken met eigenaren, tevens bewoners; met huurders. Beide categorieën zijn vervolgens weer in te delen naar herkomst van inkomen. Een uitkering op grond van de Algeme ne Bijstandwet, of een uitkering op grond van de WAO, AOW, of mensen met een minimum inkomen, al of niet aangevuld met individuele huursubsidie. Vervolgens kun je het vermogen er nog bij betrekken. Veel zaken worden momenteel via de rijksregelgeving gere geld en zijn op dit moment helaas niet te beïnvloeden. Moet je straks het vermogen aanwenden, of word je dan getroffen door de zogenaamde armoedeval? Logisch dat die bewoners huiverig zijn voor de nieuwe plannen. In de afgelopen tijd zijn veel pogingen ondernomen om deze problematiek onder de aandacht te brengen bij de landelijke politiek. De gemeenteraadsfractie van het CDA heeft haar partijgenoten van de Tweede Kamer in een werkbezoek aan de wijk geattendeerd op deze problematiek. En wethouder Bilker heeft op zijn beurt zich het vuur uit de sloffen gelopen bij de ministeries van Sociale Zaken en VROM. Het blijkt nog steeds weer dat de geschetste woonlastenproblematiek, zeker voor een gebied als Achter de Hoven, nauwelijks ge hoor vindt bij het Kabinet. Kennelijk is het bij het Kabi net echt een probleem als het als een randstadprobleem wordt Nu de minister c.q. staatssecretaris van Volkshuisvesting het laat afweten is het bij uitstek een aangelegenheid van de Tweede Kamer hierop in te spelen. CDA- en PvdA- kamerleden waren hiertoe bereid. Maar het wachten is nog op de fiattering van het plan door de gemeenteraad. Dat ge beurt dus vanavond. Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001 We moeten constateren dat de problematiek vermoedelijk niet op zeer korte termijn wordt opgelost. Daarom is het noodza kelijk dat de raad dan zelf maar de koe bij de horens vat en gerichte maatregelen neemt. Vier partijen CDA, PvdA, VVD en Pal/GroenLinks dienen daar toe de volgende motie in: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 11 juni 2001; behandelende de Definitieve Uitwerking Wijkplan Achter de Hoven/Vegelin; overwegende dat bij verdere uitvoering van het plan en vervolg- plannen het voorzienbaar is dat een deel van de huidige bewoners in financiële problemen zal komen; dat deze negatieve gevolgen maatschappelijk gezien als ongewenst moeten worden geacht; dat de rijkswetgeving op dit moment niet voldoende soulaas biedt om de problematiek op te vangen; dat in afwachting van mogelijke adequate maatrege len en voorzieningen van het rijk het noodzakelijk is aanvullende gerichte maatregelen te nemen; dat deze categorie bewoners overigens voor de op lossing van de problematiek als zeer divers kan worden aangemerkt; dat derhalve maatregelen en oplossingen een indivi duele benadering vragen (maatwerk) besluit 1het college op te dragen bij de uitvoering van de plannen de geschetste financiële problematiek voor bewoners een oplossing te creëren indien de huidige wetgeving als ontoereikend kan worden beschouwd; 2. het college op te dragen hierbij maatwerk, gericht op de individuele problematiek, als uitgangspunt te nemen; 3 te verklaren dat door het college als instrumenten kunnen worden ingezet: - compensatie; - verstrekking van geldleningen (al of niet onder hypothecair verband) - hantering van een variabel rentepercentage (van nul tot de marktrente) - het toestaan dat aflossingen deels of geheel kunnen worden uitgesteld; - dat bovengenoemde mogelijkheden ook in combina tie kunnen worden toegepast; - dat bovengenoemde mogelijkheden niet limitatief zijn en het college in voorkomende gevallen an dere instrumenten mag inzetten; 4het college op te dragen bij de verdere uitwerking van de plannen de toepassing en uitvoering van deze

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 9