Blad SA
Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001
en de armoedeval, zoveel mogelijk recht te zetten. Ik denk
dat het goed zou zijn dat we dat niet doen via de geijkte
kanalen, namelijk de VNG, etc., maar dat wij hier samen een
vuist moeten maken, tenminste die partijen die erin geloven
dat veel huurwoningen moeten worden verkocht, om die dis
cussiegroep ook in het leven te roepen en daar aandacht aan
te besteden. Want een wet heeft natuurlijk helemaal geen
zin als die niet blijkt te kunnen functioneren. Wij hebben
de heer Duivesteijn van de Tweede Kamer vragen gesteld en
die zal ook kamervragen gaan stellen bij de evaluatie van
zowel de IHS als de BEW en onze opmerkingen daarin meene
men. Dat zijn van die incidentele acties, die wij doen. De
wethouder heeft zelf ook al gezegd dat hij de CDA in de
Tweede Kamer heeft gemobiliseerd. Zouden we dat niet in een
wat breder verband kunnen oppakken? Wij zijn vrij vooruit
strevend wat betreft de stedelijke vernieuwingsoperatie tot
nog toe. Ik zou het een goed ding vinden als we daar ook
vooruitstrevend in blijven.
Dan de rol van de corporatie. De rol van de corporatie is
een hele andere dan die in Achter de Hoven/VegelinWij
hebben hier te maken met voornamelijk huurwoningen. Er zijn
heel veel verschillende soorten groepen. Bewonergroepen,
huurdersraad, huurdervereniging Elan, bewonersorganisatie,
een allochtonengroep, een bewonersraad. Komen die nu alle
maal in een wijkpanel? Wat wij in Achter de Hoven/Vegelin
hebben gemerkt is dat wij op een gegeven moment een wijk-
vertegenwoordiging hadden, die alleen maar bestond uit Ve-
gelinbewonersWat wij hier moeten voorkomen is dat we weer
een selecte groep krijgen die lang niet die zeven deelplan-
gebieden vertegenwoordigt. Wij zouden er dus voor pleiten
dat corporatie en gemeente zoveel mogelijk kijken naar een
wijkpanel dat samengesteld is vanuit bewoners van de zeven
deelplangebieden
Over de communicatie heeft de wethouder vorige keer gezegd
dat er twee punten zijn waarop de communicatie goed zou
moeten verlopen. Bewoners kunnen meedenken in allerlei fa
ses en voorstellen, dat is uitermate vaag. De inspraak is
mogelijk als dat nodig is bij de plannen volgens de in
spraakverordening. Dat is de geformaliseerde communicatie,
dat is duidelijk die inspraak. Ik heb eerlijk gezegd in de
commissie gezegd dat het wat een kabbelend antwoord is en
we worden er een beetje mee in slaap gesust. Ik zou heel
graag willen dat de wethouder zou kunnen aangeven wat hij
heeft geleerd van de communicatie zoals dat niet moet bij
Achter de Hoven/Vegelin en zoals het nu wel moet bij de
Vrijheidswijk.
Tot slot wil ik nog één keer de aandacht vragen, ik zal het
ook niet weer doen, bovendien ben ik hier dan ook niet
meer, voor de 'bonus voor goed wonen'Ik heb de vorige
Blad 5Jé 193
Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001
keer gezegd, zou het niet aardig zijn om een wijkpanel eens
uit te nodigen om naar een stad toe te gaan, waar men al
bezig is met een project 'bonus voor goed wonen'Als er
goed gewoond wordt, wordt daar een financiële bonus op ge
geven. Niet dat ik zeg dat dat hier moet gebeuren, maar het
zou aardig zijn dat een wijkpanel zoiets eens ervaart in
een andere wijk, zodat zij zelf kan besluiten of zij dat
een idee vindt wat van toepassing kan zijn in de Vrijheids-
wijk.
De heer Kalsbeek: Er wordt een wijk in een wijk gecreëerd
waardoor er van een wezenlijke verbetering van de gehele
wijk in onze ogen geen sprake is. Grote problemen met de
manier waarop de kenmerken van de Vrijheidswijk worden ge
presenteerd. Alsof er iets mis zou zijn met bijvoorbeeld
een laag percentage eigen woning bezit of een hoog percen
tage jongeren dat in een wijk woont. De Vrijheidswijk is
met deze grootschalige sloop slachtoffer van de afspraken
uit de kadernota stedelijke vernieuwing. De wethouder haalt
immers zijn sloopcijfers niet. Er ontstaat een groep stads-
nomaden, die voor de sloop uittrekt. Van sloopwijk naar
sloopwijk. Mensen die eerder uit een te slopen wijk moes
ten, moeten nu de Vrijheidswijk weer uit. De kans is zeer
denkbaar dat deze mensen vanuit de Vrijheidswijk straks
naar Bilgaard gaan en daar over een aantal jaren ook weer
weggesloopt worden.
De woningbouwcorporaties willen af van de boetes die ze
krijgen als er teveel huursubsidie wordt verstrekt, zo la
zen we in de media. Dit komt simpelweg door het feit dat er
niet genoeg goedkope huurwoningen meer zijn. Dat de corpo
ratie dit zelf aangeeft is een bevestiging van ons stand
punt. Is dat voor de wethouder geen probleem? Want het kan
ook voor de gemeente een groot probleem worden.
Op basis van bovenstaande, vanwege een tekort aan goedkope
sociale huurwoningen en omdat er de laatste jaren steeds
minder sociale huurwoningen in zijn totaliteit komen, stem
men we hier absoluut niet mee in. Ook hier wordt de publie
ke sector de kop ingedrukt. De huizen, die er nu staan,
zijn goed en ruim en slopen vinden we kapitaalsvernieti
ging.
Verder missen we aandacht voor speelruimte. Wij zouden wil
len dat er toch nog even gekeken wordt naar de norm, die we
gisteren voorgesteld hebben.
We missen daarnaast ook aandacht voor de economische aspec
ten, zoals winkels. Als je eerst gaat slopen en dan gaat
nieuwbouwen, loopt de wijk leeg en vertrekken de bedrijven,
wat de leefbaarheid zeker niet ten goede zal komen.
Wat ons betreft zo snel mogelijk een pand waar politie, wo
ningbouw enz. in worden ondergebracht, net zoals bijvoor-