Blad 40
Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001
ge, terwijl de uitgaven aan en aandacht voor de burgers in
het hier en nu zélf niet evenredig groot is geweest. Stede
lijke vernieuwing, Bullepolder, 'operatie Riek Bakker',
Leeuwarden Zuid, renovatie stadhuis (om er eens een paar te
noemen) slokken vrijwel tegelijkertijd gigantische bedragen
op. Sommige van deze dingen hebben onze instemming, sommi
gen ook niet.
Voorzitter, we hebben al diverse keren gewezen op de finan
ciële risico's die dit met zich meebrengt, helemaal gezien
het feit dat het tijdspad van deze projecten bijzonder
dicht bij elkaar ligt. Ook nu weer willen we pleiten voor
temporisering van ambities wat dit aangaat. Niet zozeer om
dat ambities verkeerd zouden zijn, geenszins, maar wel om
te voorkomen dat er, zoals nu het geval is, teveel aan
dacht, geld en tijd uitgetrokken wordt voor de toekomst. Er
moet een meer evenredige aandacht voor burgers in het heden
bewerkstelligd worden. En niet alleen temporiseren van am
bities, maar ook meer aandacht voor de sociale aspecten van
diverse projecten. Bij de behandeling van Achter de Ho-
ven/Vegelin heeft de raad, tot genoegen van de SP-fractie,
ruimschoots aandacht gevraagd voor het sociale aspect. We
willen dit meer structureel doen in de wijken die nieuw ge
bouwd worden of die in het kader van de Stedelijke Vernieu
wing gerenoveerd worden door nu al meer aandacht te vragen
voor speelruimte van kinderen. Het behoeft ons inziens geen
betoog dat spelen voor kinderen niet alleen leuk is, maar
ook gezond. Toch is dat tegenwoordig helemaal niet meer zo
vanzelfsprekend. Bij nieuwbouw wordt vaak gesproken over
effecten op het milieu, wat natuurlijk goed is, maar nooit
over de effecten op de ruimte voor en dus de ontwikkeling
van kinderen. Als SP-fractie pleiten wij er dan ook voor om
een gemeentelijke norm voor speelruimte aan te nemen en we
willen de raad dan ook voorstellen hierover een principe
uitspraak te doen, om te beginnen bij nieuwbouw en renova
tie van wijken.
Wij dienen hiervoor de motie speelruimte in:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 2 juli 2001,
behandelende de Perspectiefnota 2002 - 2005;
overwegende
dat buiten spelen een positief effect heeft op de
sociaal-emotionele, verstandelijke en motorische
ontwikkeling van kinderen, gezin en leefbaarheid
in de buurt;
dat speelruimte onder druk staat door de toename
van de bouwoppervlakte, auto's en parkeerplaatsen;
dat het gemeentelijk speelruimtebeleid geen garan
tie geeft voor voldoende speelruimte;
dat de gemeente door verkoop van gronden aan par
ticulieren en projectontwikkelaars steeds minder
zeggenschap heeft over de openbare ruimte;
Blad 41
Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001
besluit
bij de ontwikkeling van nieuw speelruimtebeleid
uit te gaan van de NUSO-norm van minimaal 300 m2
speelruimte per hectare, oftewel 3%;
deze norm om te beginnen te hanteren bij de ont
wikkeling van de nieuwbouwwijken Tussen Moark en
Ie en Leeuwarden Zuid en de Stedelijke Vernieu
wingswij ken Vrijheidswijk en Bilgaard;
de kosten te dekken uit de exploitatie van de
nieuwbouwwijken of uit middelen bestemd voor ste
delijke vernieuwing die bestemd zijn voor de kwa
liteit van de leefomgeving;
en gaat over tot de orde van de dag"
De motie is mede-ondertekend door de heer Stoker namens de
fractie van de Christenunie.
De 300 m2 is een norm die ontwikkeld is door de NUSO, de
Landelijke Organisatie voor Speeltuinwerk en Jeugdrecreatie
en Nationaal Jeugdfonds Jantje Beton in het 'Handboek
speelruimtebeleid'Over de totstandkoming van deze norm
kan ik u details verzenden, maar dat laat ik nu achterwege,
het gaat ons nu om de principe-uitspraak van de raad, die
vervolgens door het college in de plannen vervlochten zou
moeten worden.
Het college heeft, ondanks de roep om aandacht ervoor van
diverse partijen, een aantal beleidsterreinen in het geheel
laten liggen of verwaarloosd. Voorbeelden: Ouderenbeleid.
Ondanks de vergrijzing vindt het college het kennelijk nog
steeds niet van belang hier echt iets mee te doen. Sterker
nog: er wordt een bezuiniging voorgesteld op de subsidie
woontussenvoorzieningen onder de noemer 'wij achten deze
huisvestingskosten geen direct gemeentelijk belang'. Wij
kunnen ons hier niet in vinden, omdat het welzijn van oude
ren wel degelijk een belang is voor ons allen. En ook al
zou het niet onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid
vallen, dan nog zien wij direct niet zo'n probleem. Dat
soort zaken doen we immers wel vaker. De CDA-motie hierom
trent willen wij daarom ook steunen.
Daarmee annex is het toegankelijkheidsbeleid. Drie jaar van
touwtrekken heeft het de SP-fractie en de Werkgroep Toegan
kelijkheid gekost om daar enige beweging in te krijgen en
nu pas zijn we in het stadium van het aanwijzen van een
verantwoordelijk wethouder en samenstelling van een ambte
lijke werkgroep, waarmee u indirect hebt aangegeven geen
enkele prioriteit te willen geven voor minder valide men
sen, waarom moet het anders zo lang duren. Wilt u uw ge
zicht op dat gebied nog enigszins kleur geven, dan zult u
nog binnen deze collegeperiode met concrete voorstellen
moeten komen. Zo lang willen wij niet wachten, want wij