Blad 80
Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001
als het gaat om die vervanging stel ik u voor om, gelet op
die discussie over Beursplein/Zuider-plein, dat besluit in
een iets later stadium te nemen. Maar dat er aandacht voor
wordt gevraagd, lijkt mij volkomen terecht.
De CDA-fractie wijst het college op de toezegging die is
gedaan om met een voorstel te komen over het parkeren van
bezoekers in de blauwe zonegebiedenDie toezegging is in
derdaad gedaan. Het college kan ook niet anders dan komen
met een reactie op dat wat in de motie en destijds in het
initiatiefvoorstel is aangedragen. Ik zeg toe te kijken
naar de consequenties, de mogelijkheden en eventueel ook
naar de kosten. Ik stel voor om nog voor de begroting met
een reactie daarop te komen.
U draagt het college op een voorstel voor te leggen. Dat is
prima. Ik ga ervan uit dat dat op zich ook geen problemen
oplevert. Wat de inhoud van het voorstel precies zal zijn
en wat de kosten zullen zijn, kan ik op dit moment ui
teraard niet zeggen. Ik kom tegemoet aan de toezegging die
al een tijd geleden door het college is gedaan.
Dan komt hij nog even terug op de bezuiniging op de be
leidsadvisering bij de Dienst Stadsontwikkeling. Hij zegt,
dat mag niet ten koste gaan van de advisering of dat mag
alleen ten koste gaan aan de advisering aan het college. Ik
heb in de commissievergadering ook gezegd hoe je tegen zo'n
bezuiniging aan zou moeten kijken. Ook dat is een voorstel
in een poging om toch ook met een aantal taakstellingen te
komen en die aan de raad voor te leggen. In de praktijk be
tekent dat, dat gewoon zoals dat nu ook gebeurt, er een
lijst gemaakt wordt van allerlei taken die door de dienst
integraal uitgevoerd moeten worden. Op enig moment kan dan
blijken dat niet alles meer gedaan kan worden, als rekening
wordt gehouden met die taakstelling. Die nemen we serieus
dus daar moeten we ook aan tegemoet komen. Dan kan het op
enig moment zijn dat er gewoon prioriteiten gesteld moeten
worden. Dat zit hem natuurlijk in de advisering in zijn al
gemeenheid en dat betekent natuurlijk niet dat u geen vra
gen meer kwijt kunt bij de dienst. Dat zou onzin zijn.
Dan hebben de VVD-fractie en de PAL/GroenLinks-fractie mo
ties ingediend met betrekking tot de pendelbus. De VVD-
fractie stelt voor om de pendelbusvoorziening aan de oost
kant van Leeuwarden in te stellen, waarbij dan ook de Cen
trale een halteplaats zou moeten zijn. De PAL/GroenLinks-
fractie wenst uitbreiding van de inzet van de huidige pen
delbus, die van het FEC naar de binnenstad rijdt, maar dan
ook op de koopavonden, vrijdagen en de koopzondagen. In de
Commissie Stadsontwikkeling ligt een voorstel waarin het
college voorstelt om de huidige pendelbus FEC-binnenstad
ook de tweede helft van dit jaar te laten rijden. Daar
wordt een dekkingsvoorstel voor gedaan, dat kan ook niet
anders. Tegelijkertijd wordt in dat voorstel gewezen dat in
Blad 81
Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001
het najaar het college van plan is met aanvullende voor
stellen te komen, die te maken hebben met gratis dan wel
goedkoop, aantrekkelijk openbaar vervoer. Opnieuw gaat het
dan om de inzet van de bus en dan kan het ook gaan om een
uitbreiding van het aantal trajecten waarop de pendelbus
gaat rijden. Het kan ook gaan om een uitbreiding van de
tijdstippen waarop de huidige bus rijdt. Er is bijvoorbeeld
wel eens gedacht aan de inzet van een pendelbus, maar dan
op de zuidelijke route, dus wellicht met inschakeling ook
van het parkeerterrein van het MCL, maar daar moet ui
teraard goed overleg over plaatsvinden. Hetzelfde geldt als
het gaat om dekking, dan gaat het ook om dekking voor uit
breiding en continuering van maatregelen van gratis dan wel
goedkoop openbaar vervoer in 2002 en volgende jaren. Daar
moeten we natuurlijk ook kijken hoe dat gedekt kan worden
en daar is ook overleg met de provincie voor nodig.
(De heer Van MourikIk heb met opzet deze suggestie gedaan
omdat er vanuit het verleden bij de ontwikkeling van de
PDV/GDV locatie De Centralenog een nadrukkelijke financi
ële afspraak ligt. Bij mijn weten met de exploitant van die
locatie. Misschien kan die afspraak worden verweven in dat
gene waar het college mee bezig is, zodat er een stuk pri
vate financiering kan plaatsvinden.)
In die zin neem ik die suggestie ook heel graag mee. Het
klopt inderdaad dat er nog een soort inspanningsverplich
ting ligt. Er is ook wel eens gekeken of er vanaf de Cen
trale ook zo'n pendelbus zou kunnen rijden. Dan hebben we
in ieder geval op dit moment een probleem met een gebrek
aan parkeercapaciteit voor dat doel althans. Maar je zou
inderdaad wel goed kunnen kijken of, als je zou denken aan
een traject vanuit de oostkant van Leeuwarden naar de bin
nenstad, De Centrale daar ook een rol in zou kunnen spelen.
Dus wij leggen ons hier nu niet vast op welke uitbreiding
daar gaat plaatsvinden, maar die suggestie willen we graag
meenemen. We moeten ons wel realiseren dat wanneer daartoe
besloten wordt en uiteraard zal het college dan, als u met
voorstellen komt, met dekkingsvoorstellen komen, het na
tuurlijk wel geld gaat kosten. We proberen wel te komen tot
cofinanciering van dit soort projecten, maar in het najaar
komen we erop terug. Het zal in ieder geval geen dekking
zijn vanuit het SIOF, zoals de PAL/GroenLinks-fractie nu
voorstelt, want dit voldoet op geen enkele manier aan de
criteria die daarvoor gelden. Indien u de FEC-bus nu graag
of liefst zo snel wilt mogelijk uitbreiden, dan heeft u het
wel over erg veel geld. Daarvoor kan nanuit het SIOF geen
dekking ingezet worden.
Ten aanzien van het parkeerfonds als dekking denk ik dat
het handig is om daar overmorgen op terug te komen. Het
parkeerfonds en met name de reserve parkeren kan voor ver
schillende doeleinden worden ingeschakeld, maar daar zitten
wel grenzen aan. Op niet al te lange termijn wordt u nog
een voorstel voorgelegd over de bouw van het Oldehoofster-